Odborný článek

Přemýšlíme

19. 9. 2005
Základní vzdělávání
Autor
Dita Reimerová

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Využíváme přirozené dětské hravosti, vnímavosti, představivosti, paměti a pozornosti v těsném spojení s řečí a s potřebou dítěte poznávat a neustále řešit nějaké hádanky. Uplatňováním problémového učení dětem nabízíme k řešení různé situace. Tento integrovaný blok byl součástí celoročního projektu Kdo jsem a co dělám.
Očekávané výstupy: Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívat logických a matematických postupů; plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat svoje hry a činnosti; vzájemně si pomáhat při řešení určitých situací
Časový rozsah: Střednědobý (dle zájmu dětí)
Věková skupina: 5 - 6 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Využíváme přirozené dětské hravosti, vnímavosti, představivosti, paměti a pozornosti v těsném spojení s řečí a s potřebou dítěte poznávat a neustále řešit nějaké hádanky. Uplatňováním problémového učení dětem nabízíme k řešení různé situace. Tento integrovaný blok byl součástí celoročního projektu Kdo jsem a co dělám.
Očekávané výstupy: Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívat logických a matematických postupů; plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat svoje hry a činnosti; vzájemně si pomáhat při řešení určitých situací
Časový rozsah: Střednědobý (dle zájmu dětí)
Věková skupina: 5 - 6 let

Cíle tématu

Cílem je přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému, rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných funkcí k úmyslným, rozvoj tvořivého myšlení. Osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci.

Činnosti k tématu
  • hry
    • Na chytré děti - četba obrázků, cvičení paměti, využití skládačky geometrických tvarů, rozvíjení kombinačních schopností, konstruktivní představivosti, užití symbolů
    • Ukaž, co umíš - sestavování podle předlohy i podle paměti, kombinování tvarů podle vlastního uvážení, názvy geometrických tvarů a jejich barev, poskytnutí rady a pomoci
    • Co přinesl sněhulák? - zpřesňování smyslového vnímání, logicko-funkčních vztahů, názorné vnímání, srovnávání velikostí, pravolevá orientace, skládání celku z částí
    • Co k sobě patří? - vytváření skupin, porovnávání počtu, určování počtu, slovní zdůvodňování, poznávání písmen a číslic, logické myšlení


      Co k sobě patří

    • Udělej, co ti řeknu - cvičení pozornosti a paměti na slovní pokyny, spolupráce dětí
    • Kam vedou cesty? - kultivace smyslového vnímání, myšlení, řešení problému, rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, řečových schopností, řešení labyrintů, vzájemné respektování
    • Umíš se dívat? - dokreslování obrázků, orientace v rovině, představivost, postřeh, sledování cesty, výslovnost a výraznost řeči, užívání předložek a příslovcí místa
    • Co viděla vrána? - rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností, schopnosti logického uvažování
  • slovní hádanky
  • využívání vyučovacích programů KE-31
  • využívání Miklingu a programových karet
  • řešení situací při hrách dětí
  • pracovní listy, ve kterých děti řeší myšlenkové problémy, hledají různé možnosti, varianty, procvičují si orientaci v rovině, cvičí pozornost, postřeh, řeší labyrinty, znázorňují polohu předmětů, kreslí obrázky do tabulek, vytvářejí dvojice, porovnávají počty a vytvářejí číselnou řadu apod.



  • obrázkové hříčky, které děti vytvářejí a luští





  • hry, které si děti samy vymyslely
  • přemýšlíme a hádáme
Příklady hádanek

Když jsi před ním, tak jsi taky v něm.
Když jsi v něm, tak jsi taky před ním.

(zrcadlo)

Čím je to větší, tím méně se do toho vejde.
(díra v kapse)

Jednou dírou tam a třemi ven.
(tričko)

Jakých děr je po dešti nejvíc?
(mokrých)

Hodnocení dětí (co měly možnost poznat, dozvědět se, získat, apod.)

  1. U dětí se zlepšilo poznávací zaujetí, pozornost, paměť i smyslová citlivost. Dokáží si všimnout toho, co se změnilo, co schází, co přibylo.
  2. Naučily se chápat elementární matematické souvislosti, porovnávat a třídit soubory předmětů podle daného pravidla.
  3. Děti se naučily postupovat podle pokynů, dokončit, co započaly, vyvinout úsilí a plně se soustředit.
  4. Naučily se nové hádanky, radovaly se z toho, co dokázaly a zvládly.
  5. Spolupodílely se na společných rozhodnutích, dokázaly respektovat vytvořená a dohodnutá pravidla her.
  6. Rozšířila se jejich slovní zásoba a zlepšila vzájemná komunikace, jsou sociálně ohleduplnější a pohotovější ve vyjadřování i v myšlení.
  7. Rády vymýšlely vlastní hádanky, staly se tvořivějšími.
Úskalí

Úspěch vzdělávacích záměrů ohrožuje např.:

  • nedostatečná motivaci dítěte k jeho sebevyjádření a sebeuplatnění,
  • ironizování a znevažování úsilí dítěte,
  • nepřiměřené nároky na dítě,
  • podporování nezdravé soutěživosti,
  • nemožnost spolupodílet se na volbě a realizaci činností a her,
  • nedostatek příležitostí k samostatnému řešení konkrétních poznávacích situací,
  • nevhodné hádanky,
  • převažující důraz na pamětní učení,
  • nedostatek příležitostí k poznávacím činnostem založenými na vlastní zkušenosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Dita Reimerová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Cizí jazyk 2. stupeň