Odborné články Základní vzdělávání Školní muzikál „Ludvík“
Odborný článek

Školní muzikál „Ludvík“

9. 3. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Gymnasium Jižní Město
Spoluautor
Ivona Kestlová

Anotace

Příspěvek seznamuje s celoškolním projektem Gymnasia Jižní Město – školním muzikálem Ludvík.

Muzikál Ludvík byl realizován ve školním roce 2007/08 jako celoškolní projekt šestiletého všeobecného Gymnasia Jižní Město (GJM), na němž se podíleli všichni studenti 1. až 5. ročníku a jejich učitelé. Celý muzikál byl plně autorský a kompletně v produkci gymnázia. Z projektu se zrodila i studiová nahrávka CD, nahrávka představení a dokumentární DVD.

Samotné představení nebylo tím úplně nejdůležitějším cílem, jakkoliv bylo pro všechny účinkující samozřejmě vrcholem. Koneckonců - pocit z dobře odvedené práce si budeme pamatovat všichni celý život.

Hlavním naplněním smyslu celoškolního projektu byla moderní výuka. Chtěli jsme dát žákům poznat a zažít metody a situace, které by v klasické výuce zažili jen stěží, a které jsou přesto pro jejich úspěch v životě a v zaměstnání často rozhodující.

Naše výchozí představy o projektu

  • Všichni budou pracovat v týmech během projektových dní, kdy nepoběží klasická výuka. Na ten první si přizveme profesionály z daných oborů, kteří nám pomohou nastavit procesy a naučí nás věci kolem divadla, hudby a produkce, které většina z nás (včetně učitelů) detailně nezná, a bude to novinka.
  • Pracovat budeme v ateliérech, do nichž se žáci přihlásili dobrovolně na základě svého zájmu. Svůj obor najde každý - nejen kreativci, ale i exaktní lidé inklinující k technice.
  • Týmy budou zásadně věkově heterogenní, mnozí si jistě najdou kamarády napříč ročníky, budou se muset naučit dělit práci mezi mladší a starší. Určitě se ukáže, že leccos umí žáci lépe než jejich profesoři, i to povede k většímu stmelení celé školy do jednoho velkého týmu s jedinečným cílem - muzikálem Ludvík.
  • Během projektu mnozí žáci zjistí, jak náročná je jeho organizace, je nutno vytvořit systém, který povede k cíli. Např. že z porad je třeba dělat zápis, další poradu začínat kontrolou splnění úkolů z té předchozí a podobné postupy, které dospělí ovládají z práce, ale studentům zatím tyto zůstávají skryty.
  • Na co určitě budeme moci navázat, co už žáci z hodin umí, je řízení diskuze - to zkouší v mnoha předmětech a střídají se v tom.
  • Věříme, že mnoho žáků i studijně průměrných získá nový vítr do plachet - ostatní budou vědět, proč si jich vážit. Všichni si uvědomí, že bez úsilí nic nepřichází samo. Kdo nebude pracovat naplno, sám sebe během chvíle izoluje a ujede mu vlak.
  • Každý bude kousek ve velké mozaice a pochopí, že řetěz se skládá z jednotlivých článků. Nebude záležet zdaleka jen na těch na pódiu, potlesk po představení bude jistě patřit i všem ostatním, bez jejichž práce by představení nemohlo vzniknout.

S čím už jsme měli zkušenosti

Myšlenka tak rozsáhlého projektu se nezrodila jen tak naráz, na GJM existuje dlouholetá tradice vánočních koncertů, na kterých vždy participují žáci i profesoři společnými silami.

Celá akce se tedy zprvu vyvíjela nenápadně, jako každoroční vánoční koncert. Do toho nesměle přišel učitel matematiky Jan Volt s tím, že má v šuplíku pár vlastních melodií. Melodie se líbily, postupně byly dopsány další, školní psycholožka vytvořila texty. Libreto bylo velmi jednoduché - mladík Ludvík má zázračnou schopnost, že vidí všechny špatnosti. Zamiluje se do Rebeky. Ta mu ukradne jeho zázračné hodiny, které mají schopnost vracet se v čase a špatnostem zabraňovat. Příběh končí klasickým happy endem - láska nakonec zvítězí.

Popis cílů, rozvoj kompetencí

Vytvoření školního muzikálu je samozřejmě komplexní proces, jehož cílem není a ani nechce být představení samotné. Koneckonců nejsme uměleckou školou. Nešlo o tvůrčí uměleckou práci - hudba už byla hotova, libreto též.

Kromě výše uvedených představ o projektu se v rámci „Ludvíka" podařilo naplnit důležité cíle vzdělávání. Kromě jednotlivých dílen (viz níže), v nichž žáci rozvíjeli své znalosti a dovednosti, např. grafická dílna je autorem celého corporate identity projektu, projekt rozvíjel bez nadsázky všechny klíčové kompetence a naplňoval průřezová témata, jež podle RVP-G, „...mají ovlivňovat postoje, hodnotový systém a jednání žáků".

Projekt směřoval k tomu, aby si žáci uvědomili hodnotu týmové spolupráce, naučili se řešit problémy v konsensu s ostatními, naučili se pracovat pod časovým tlakem, práci si plánovali, postupovali systematicky. Aby uměli svou práci objektivně zhodnotit, naučili se přijmout úspěch i případný neúspěch; naučili se být zodpovědní - vždyť na každém dílčím kroku záviselo mnohé. Aby si uvědomili, že nemusejí být zrovna sólisty, a přesto je jejich práce důležitá.

Časový průběh projektu a úkoly jednotlivých týmů

Celý projekt se v podstatě skládal ze tří částí: přípravné fáze, samotných představení a „dokončovacích" prací - např. studiová nahrávka CD a tvorba DVD.

Přípravná fáze se odehrála v rámci tří projektových dní, kdy se nerealizovala klasická výuka a kdy žáci pracovali v jednotlivých týmech (velikost skupin podle zájmu, cca 20 žáků). Projektové dny se nakonec z důvodu rozsáhlosti projektu rozrostly o dobrovolnou práci mimo vyučování a o víkendech.

V pronajatém divadle proběhlo pět představení, dvě v předvánoční náladě, dvě po Novém roce a květnová derniéra spojená s křtem CD.

Hudebníci, sólisté a sbor nahráli v květnu 2008 studiovou nahrávku, tým kameramanů a střihačů vytvořil záznam z představení a grafici se postarali o průběžné doplňování webových stránek a dokumentární DVD.

Oficiální projektové dny

Na první projektový den jsme si přizvali profesionály z daných oborů, kteří nám pomohli nastavit procesy a naučili nás věci kolem divadla, hudby a produkce, které většina z nás (včetně učitelů) detailně nezná.

Pracovali jsme v ateliérech, do nichž se žáci přihlásili dobrovolně na základě svého zájmu. Seznam dílen a rámcová náplň práce v nich byly vypsány na nástěnce předem, takže se účastníci mohli včas zapsat do ateliéru, který je nejvíc zajímal. Velikost týmů byla různá, většinou cca 15 - 20 žáků. Týmy byly věkově heterogenní, žáci byli nuceni dělit práci mezi mladší a starší.

První projektový den tedy vedli odborníci z daných oborů, každého ateliéru se zúčastnili také dva vyučující, kteří měli rovněž možnost vybrat si dílnu a kteří se pak při druhém projektovém dnu stali „garanty" jednotlivých dílen.

Seznam studentských dílen a jejich úkoly

  • Hudebníci (orchestr)
    Nácvik hudebního doprovodu, diskuse o provedení, aranžmá.
  • Zpěváci (sólisté + sbor)
    Nácvik sborových partů, nácvik sólových partů, následné zkoušky s orchestrem.
  • Tanečníci a choreografové
    Zhodnocení tanečních možností, vytvoření choreografie podle instrukcí režisérů a na základě „provizorní" hudební nahrávky.
  • Kostyméři
    Možné varianty kostýmů podle instrukcí scénografů, režisérů, následná tvorba kostýmů.
  • Scénografové
    Možné varianty scénického ztvárnění (návrhy scény, realizace scény).
  • Scénáristé
    Úprava scénáře, úprava dialogů, diskuse s režiséry a scénografy.
  • Produkce
    Celková organizace představení, koordinace jednotlivých dílen (co, kdy, kde, jak).
  • Producenti
    Celková ekonomická stránka projektu, návrh rozpočtu, hledání zdrojů financí...
  • Režiséři
    Celková vize představení, výběr protagonistů, návrh dramatických situací, úzká spolupráce se všemi „uměleckými" složkami muzikálu.
  • Kameramani
    Dokumentární záběry z průběhu projektu, z jednotlivých dílen, záznam představení.
  • Střihači
    Střih obrazového materiálu, střih záznamu z představení.
  • Fotografové
    Fotografické reportáže z jednotlivých dílen, obrazová dokumentace jako taková.
  • Public relations
    Prezentace projektu směrem ven, k médiím, se vším, co k tomu patří - oslovení novin, časopisů, tiskové zprávy...
  • Reklamní tiskoviny a grafika
    Tvorba webových stránek, tvorba celkové corporate identity projektu, plakátů, vstupenek, prostě grafické ztvárnění se vším všudy.
  • Kulturní publicisté
    Reportáže o tvorbě představení, recenze představení, programy, medailony vystupujících.
  • Estetika - výzdoba
    Předvánoční výzdoba divadla, ve kterém se Ludvík hrál.

Výstupem z prvního projektového dne byl zápis z jednotlivých dílen o jeho průběhu, o náplni jednotlivých dílen, o jejich organizaci a o úkolech, které si účastníci rozdali a určili.

Po každém projektovém dni se uskutečnila koordinační porada za účasti garantů projektu a vybraných zástupců z řad žáků (z každé dílny 2 - 3), na které se projednával další postup a úkoly, které je potřeba zvládnout.

Druhý a třetí projektový den už byly zcela v režii žáků a profesorů školy. Žáci dál pokračovali v plnění zadaných úkolů a vše směřovalo k velkému finále.

Zhodnocení projektu (sebereflexe)

Dlužno dodat, že Ludvík byl prvním projektem naší školy, a tudíž jsme i my nuceni přiznat, že by šla spousta věcí příště udělat lépe. Rozhodně by projektu prospěla o dost větší hodinová dotace, lepší plánování. Některé věci nás překvapily, např. zjištění, že nemáme ve školním informačním systému žádnou platformu, která by umožňovala oboustrannou komunikaci mezi učiteli a žáky. Nebo skutečnost, která nás neměla překvapit, že samozřejmě bohužel nelze do projektu vtáhnout stoprocentně celou školu jen na základě pozitivní motivace a příkladného nadšení. Otázkou tak zůstává systém hodnocení celého projektu, pro nějž jsme totiž nevyvinuli žádné speciální nástroje. Spoléháme se na sebereflexi každého žáka i učitele, na pocit z dobře vykonané práce.

Přílohy, dokumentace

Jelikož se v případě našeho projektu jedná o velice komplexní záležitost, kterou nelze jen tak stručně představit, přikládáme alespoň několik ilustrujících dokumentů (viz níže).

O projektu vzniklo DVD, jehož součástí je například studentský dokument o zrodu „Ludvíka", který přiblíží na vlastní oči práci v jednotlivých dílnách. DVD je k dispozici v kanceláři školy.

Oficiální stránky projektu: www.gjm.cz/ludvik/

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
zip
2.56 MB
Archiv
Fotografie z jednotlivých dílen a z premiéry
pdf
250.98 kB
PDF
Plakát
pdf
26.37 kB
PDF
Pozvánka na muzikál
pdf
141.6 kB
PDF
Rozpočet projektu
pdf
134.77 kB
PDF
Scénář představení
pdf
55.66 kB
PDF
Trička s motivem muzikálu
pdf
3.67 MB
PDF
Ukázka práce kulturních redaktorů - program muzikálu
pdf
33.2 kB
PDF
Ukázka zápisu z dílny PR z druhého projektového dne

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Gymnasium Jižní Město

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna