Zeměpisná olympiáda je dobrovolná předmětová soutěž ze zeměpisu (geografie) určená pro žáky základních a středních škol. Soutěž je zaměřena na práci s talentovanými žáky s cílem jednak podporovat a rozvíjet jejich odborný růst, jednak napomáhat k vyhledávání těchto talentů. Zeměpisná olympiáda poskytuje žákům možnost zúčastnit se náročné soutěže, řešit zeměpisné (geografické) problémy a otázky, prokázat odborné dovednosti. Tato činnost vede k popularizaci zeměpisu (geografie) a péči o talentované žáky.
Vyhlašovatelem zeměpisné olympiády je MŠMT ČR, garantem soutěže je do roku 2011 katedra geografie FPE Západočeské univerzity v Plzni.
Zeměpisná olympiáda je vyhlašována ve čtyřech kategoriích:
Zeměpisná olympiáda probíhá ve čtyřech kolech - ve školním, okresním, krajském a ústředním (celostátním). Protože se jedná o soutěž zařazenou do nejvyšší kategorie A, vítězové v kategorii D postupují do mezinárodní soutěže pořádané IGU.
Garant soutěže připravoval soutěžní otázky pro rok 2008 podle následujících kritérií:
Nepředpokládáme, že výsledky soutěžících se budou pohybovat ve stoprocentní úspěšnosti.
Kolektiv garantů jednotlivých kategorií se snažil vytvořit úkoly zaměřené jednak na práci s atlasem (se všemi zdroji, které jsou uvedeny v atlase), jednak na znalosti a schopnosti řešit zeměpisné problémy a pochopitelně též na praktické dovednosti a schopnosti. Předkládané úkoly lze zcela jistě použít jako součást výuky při práci s nadanými žáky, případně jako inspiraci pro terénní cvičení či zeměpisný seminář. Obtížnost některých úkolů lze snížit tím, že postupné kroky při řešení jsou prováděny ve spolupráci s učitelem.
Snahou autorů zadání úloh zeměpisné olympiády je, aby úkoly a testy splňovaly některé obecné předpoklady, především, aby byly typologicky pestré (např. různé druhy otázek a úkolů ve vazbě na způsob řešení a odpovědí), aby postihovaly širší spektrum okruhů v rámci tematických celků a aby úlohy byly zajímavé a inspirující. Důraz je kladen na využívání tabelárních a grafických forem práce (mapky, nákresy, schémata...) a na dovednosti logického uvažování, analýzy a následné syntézy. Nedílnou součástí je práce s mapami velkých měřítek.
Mezi jednu ze tří samostatných soutěžních okruhů v každém kole zeměpisné olympiády patří praktické činnosti či projekt. V této části soutěžící řeší komplexně pojatý tematický úkol. Náročnost těchto projektů stoupá s věkem soutěžících. Při řešení projektu v kategorii D předpokládáme samostatnou schopnost zpracování a vyhodnocení dat při práci v terénu. Žáci řeší úkoly v konkrétní lokalitě s využitím kartografických podkladů, nákresů či dat. Vzhledem k vazbě těchto úloh na konkrétní lokalitu je možné chápat takové úlohy především jako inspirativní námět, který po příslušné úpravě k místním podmínkám, včetně kartografických podkladů, je možné použít i v rámci výuky (zeměpisného, přírodovědného praktika, zeměpisné vycházky apod.).
Jednotlivá zadání olympiád budeme přinášet na stránkách Metodického portálu v sekci Digitálních učebních materiálů (pozn. redakce).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025