Odborné články Předškolní vzdělávání Projekt Jsme kamarádi a máme se rádi – 2. část
Odborný článek

Projekt Jsme kamarádi a máme se rádi – 2. část

12. 12. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Radmila Michlíčková

Anotace

Projekt z oblasti rozvíjení a upevňování sociální dovednosti dětí předškolního věku je rozdělen na dvě části. První nabízí poznatky z oblastí lidského chování, citového vývoje člověka atd., část druhá přináší mnoho zajímavých a podrobně rozepsaných činností pro rozvoj sociální dovedností dětí, rozdělených do pěti vzdělávacích oblastí RVP PV.

Cílem projektu je rozvinout a upevňovat sociální dovednosti dětí předškolního věku k řešení sociálních problémů.

Záměr teoretické části
Upevnit si odborné teoretické poznatky vzhledem k psychickému a sociálnímu vývoji dítěte, postihnout okolnosti, které současný dětský vývoj ovlivňují a teoretické možnosti, které napomáhají k prevenci nebo případnému řešení sociálních problémů mezi dětmi předškolního věku.

Záměr edukační části
Vhodnou edukační nabídkou vytvářet podmínky pro nácvik, rozvoj a upevňování receptivních dovedností (vzájemného vnímání, naslouchání si, porozumění si, respektování se) a přispět tak k rozvoji a upevňování sociálních dovedností dětí předškolního věku.

Záměr edukační části pro edukanta
Učit se, rozvíjet si a upevňovat sociální dovednosti = naučit se ovlivňovat vlastní situace záměrně-řízeným chováním.

Téma projektu - JSME KAMARÁDI A MÁME SE RÁDI

Výchozí dokument pro edukační část projektu: RVP PV  (2006)
typ projektu: střednědobý (4-6 týdnů)
počet edukantů: běžná třída mateřské školy (25)
nejvhodnější doba realizace projektu: září - říjen
nejvhodnější věk edukantů: 5-6 let
(při zjednodušení náročnosti úkolů lze použít i pro věk 4,5-6 let)

Celý text najdete v příloze

Didaktické materiály:
Slabikář slušného chování, Praha: Svojtka a kolektiv, s.r.o. ISBN 978-80-7352-484-5.
BADEGRUBER, B. PIRKL, F. Příběhy pomáhají s problémy, Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-416-8.
Děti a slušné chování, Praha: Rotag, 2005. ISBN 80-903175-5-3.
Sborník KAFOMET - Katalog forem a metod práce pro MŠ

Související první část

Literatura a použité zdroje

[1] – BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-862-7.
[2] – BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-155X.
[3] – BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje . Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-484-2.
[4] – BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha, 1996.
[5] – CAIATIOVÁ, M.; DELAČOVÁ, S.; MÜLLEROVÁ, A. Volná hra. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1.
[6] – ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0.
[7] – FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
[8] – GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85-931-79-6.
[9] – KARÁSKOVÁ, V. Cvičíme a hrajeme si. Ostrava : Montanex, 2004. ISBN 80-7225-113-9.
[10] – KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
[11] – KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J.; NEVOLOVÁ, D. et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
[12] – KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
[13] – KURELOVÁ, M.; KANTORKOVÁ, H.; KOZELSKÁ, Z. et al. Pedagogika II.. Ostrava : OU, 2001. ISBN 80-7042-156-8.
[14] – MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
[15] – MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
[16] – MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha : Grada Publishing a.s. , 2005. ISBN 80-247-0870-1.
[17] – MERTIN, V.; GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799X.
[18] – NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
[19] – PREKOPOVÁ, J.; SCHWEIZEROVÁ, Ch. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-85282-77-1.
[20] – ROOGE, J.u. Rodiče určují hranice. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-990-9.
[21] – ROOGE, J.u. Výchova dětí krok za krokem. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-249-2.
[22] – SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-368-4.
[23] – SCHMIDT, F.; FREIDMAN, A.; BRUNT, E. et al. Jak řešit konflikty a lépe jim porozumět v předškolním věku. Praha : Open Society Fund, Sorosova nadace a projekt Začít, 1996.
[24] – SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8.
[25] – ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života dítěte. Olomouc : UP, 2004. ISBN 80-244-0329-3.
[26] – VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vydání. Praha : Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
[27] – VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
[28] – ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
269.53 kB
PDF
Příloha

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Radmila Michlíčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Ostatní