Nabízené aktivity se vztahují k motivu tygra v rozmanitých literárních textech. Za cíl jsem si kladla podnícení zájmu o knihy a přispění k rozvoji čtenářské gramotnosti. Dále jsem chtěla vytvořit tvůrčí podmínky pro vlastní produkční činnost žáků (vše v souznění s Osobnostní a sociální výchovou). Uvedené nápady jsem realizovala v hodinách Literárního semináře a popisované aktivity (i netradiční propojení textů) se setkalo s kladnou odezvou. Vzhledem k tomu, že aktivit uvádím víc, než lze asi stihnout, je na vás, jakou hodinu si z nabízeného poskládáte. Věřím, že toto bude přínosem pro vaše žáky i pro vás.
Texty, se kterými budeme dnes pracovat, spojuje jeden zajímavý motiv.
Hádej
A na vás je ho nejprve odhalit pomocí zjišťovacích otázek (ANO/NE). Co to vůbec je motiv? Promyslete si, jaké motivy znáte, s jakými jste se setkali. A ptejte se! (Žáci by měli dojít k pojmu tygr. Cílem je hlavně žáky naladit, vzbudit očekávání něčeho nového.)
Otázky
Vzpomenete si na nějakou knihu, kde se vyskytl motiv tygra? (např. R. Kipling: Kniha džunglí)
V jakých textech (naučná literatura, publicistika) a v jakých literárních žánrech by se mohl tygr vyskytovat (pohádky, eposy, bajky, písně, legendy...)? (poslouží i k zopakování pojmů lit. motiv, lit. druh, lit. žánr)
Brainstorming
Co všechno si vybavíte, když se řekne tygr? Zajímají nás i bláznivé nápady a asociace. Jeden z žáků vše zapisuje na tabuli (později se nám to může hodit).
William Blake: Tygr (Písničky zkušeností)
Pracovní list Blake
(minimálně 30 minut)
William Saroyan: Tracyho tygr
Pracovní list Saroyan
(minimálně 30 minut)
Všichni studenti měli za úkol přečíst si doma Tracyho tygra (kniha je to krátká, snadno sehnatelná, celá je k dispozici i na internetu). Po domácím čtení jsme se pokusili o společnou interpretaci, kterou jsem vedla jako řízený rozhovor:
S knihou lze pracovat i bez domácí přípravy, například ve skupinách. Vybrala jsem pět ukázek. Doporučuji začít ve dvojicích. Pro pochopení návaznosti textů W. Blakea a W. Saroyana může dobře posloužit doslov Martina Hilského (Proč má William Saroyan tygry rád, ukázka č. 5.)
Yann Martel: Pí a jeho život
(minimálně 15 minut)
Nabízené texty lze ještě rozšířit o další, např. Yann Martel: Pí a jeho život, kde se hlavní hrdina po ztroskotání nákladní lodi ocitne na člunu s několika zvířaty, včetně bengálského tygra (pojmenovaného Richard Parker). Kniha stojí za zmínku (a přečtení) nejen kvůli Man Booker Prize, kterou získala v roce 2002, ale i kvůli nevšednímu hrdinovi, netradičnímu způsobu vypravování a napětí, jež vzniká relativizací pravdivosti. Autor navštívil v roce 2003 pražský Festival spisovatelů. Domnívám se, že je vhodné žáky seznamovat se současnou literaturou, a vzbudit tak čtenářský zájem. Informace o knize Pí a jeho život lze rozvíjet opět psaním textů, ale i dramatizací (vyučující může, ale i nemusí žákům sdělit kontext oné situace).
K reflexi dochází průběžně při řízeném rozhovoru, práci ve skupinách i samostatné práci. Jako vyučující chci vědět, zda jsou zvolené texty a aktivity vhodnými prostředky k rozvíjení čtenářství, kritického myšlení a tvůrčího psaní (a zda přispějí k rozvoji osobnosti žáka jako takové).
Z nabízených aktivit by se nám na tabuli měly objevit 3 skupiny slov:
Toto jsou výborné podklady pro shrnutí toho, jak čtenář vnímá tygra a jak s tímto motivem pracují autoři. Navíc se to, co je na tabuli, může stát podnětem pro vlastní tvorbu.
Pětilístek
(5 minut)
Tuto aktivitu zpracují všichni žáci ve škole. Společně se podělíme o výsledky.
Pětilístek je tvořen 5 řádky:
1. řádek - název 1 slovo
2. řádek - popis 2 slova (přídavní jména - jaký je)
3. řádek - co dělá 3 slova (slovesa - dějová složka)
4. řádek - pocit 4 slova (naše vcítění se do námětu)
5. řádek - formulace podstaty 1 slovo(může to být metafora)
Vlastní produkční činnost
(10 minut na hodině + dokončit jako domácí práci)
Možnost výběru témat - 1 téma musí být zpracováno povinně do příští hodiny (do týdne). Text se bude hodnotit (důraz bude kladen na originalitu). Je možné známky složit takto: ½ známky od vyučujícího, ½ známky od spolužáka (každý žák má na následující hodině přečíst text jednoho spolužáka a ohodnotit ho - doporučuji promyslet, kdo bude koho hodnotit). Vhodné je předem formulovat kritéria hodnocení (jak ze strany vyučujícího, tak spolužáků). Rozsah textu 1x A5 - 1x A4 nms.
Témata:
Nastolené téma lze dále rozvíjet:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.