Odborný článek

Hrajeme si na piráty

4. 12. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Bartoňová

Anotace

Příspěvek zahrnuje soubor her a tvůrčích činností tematicky propojených s blížícími se prázdninami. Prostřednictvím těchto aktivit lze rozvíjet pocit sounáležitosti se skupinou (dětí i rodičů) a podílet se na řešení problémových situací. Realizace integrovaného bloku předpokládá vytvoření přátelského prostředí, které umožní společně prožít radostné chvilky dětem i rodičům na konci školního roku.

Před plánovaným pirátským odpolednem, kterého se zúčastní rodiče společně s dětmi, se již celý týden seznamujeme s příběhy o pirátech.

Nabízené činnosti:
  • prohlížení obrázků a rozhovory - kdo to jsou piráti, jak se oblékají, jak žijí
  • vyprávění zážitků z příběhů o pirátech
  • stavba pirátské lodi - molitanová stavebnice
  • výroba pirátské vlajky - symbolem pirátů je lebka
  • zdobení šátků pro piráty - technikou tupování, nanášením barvy štětcem na látku přes šablonu ve tvaru lebky
  • kresba mapy ostrova pirátů - společná práce dětí
  • modelování pirátských dukátů - otisk znaku do modelíny
  • luštění pirátských zpráv - labyrinty, hádanky
  • překážková dráha pro piráty na školní zahradě
  • pirátská bitva - papírové koule
  • hledání ukrytého pokladu a plnění úkolů dle schovaného dopisu (prověřování pohybových zdatností dětí - hod, skok
  • logické myšlení - vyřešení hádanek, poznávacích schopností - pojmenování s pomocí atlasů (květiny, zvířata, stromy...)
Pirátské odpoledne

Pirátské odpoledne je vyvrcholením tematického celku HRAJEME SI NA PIRÁTY. Uskuteční se za spolupráce rodičů na školní zahradě, kde si děti spolu s rodiči zasoutěží. Piráti se ozdobí vlastnoručně vyrobeným pirátským šátkem nebo dokonce obléknou pirátský kostým.

Soutěže pro děti a rodiče ve 2-3 družstvech
Stavba komínu na pirátskou loď

Pomůcky: dostatečné množství dřevěných kostek, nízký stoleček

Popis: Na smluvený signál začínají dvě dvojice (dítě+rodič) stavět komín, jednu kostku pokládá rodič, jednu dítě. Vyhrává ta dvojice, která v daném limitu postaví co nejvyšší komín.

Naplň pirátskou čutoru na plavbu

Pomůcky pro 2 družstva: 2x voda v kbelíku, 2x naběračka,2x umělý hrneček, 2x PET láhev, 2x trychtýř

Popis: Dítě nalije rodiči do hrnečku naběračkou vodu, a ten s ní běží k pirátské čutoře (PET lahvi), nalije vodu do lahve, a tak pokračuje, dokud ji nenaplní po vyznačenou rysku. Vyhrává ta dvojice, která jako první naplní pirátskou čutoru.

Posilnění pirátů před plavbou

Pomůcky: misky s krupicovou kaší nebo pudinkem, malá lžička, nápoj

Popis: Dítě krmí po lžičkách rodiče kaší nebo pudinkem.

Nalodění pirátů

Pomůcky: kuželky na slalom dvou družstev, vyznačený start a cíl

Popis: Rodič vezme své dítě za ruku a proběhne s ním vyznačený slalom.

Sbírání rozsypaného pirátského pokladu

Pomůcky: 2x šátek, lano, molitanová kolečka - dukáty, 2x kbelíček

Popis: V určeném prostoru a v daném limitu sbírá rodič poslepu a podle navigace svého dítěte rozsypané dukáty.

Útěk pirátských zajatců

Pomůcky: stuhy na svázání nohou, vyznačený start a cíl

Popis: Rodič a dítě mají svázané nohy stuhou a po třech nohách musí co nejrychleji dosáhnout cíle.

Malí piráti dostanou podle umístění v každé soutěži razítka na svou pirátskou vlajku. Na závěr podle mapy a tajné šifry piráti hledají na zahradě schovaný poklad - dopis s pochvalou, buřty a sladkosti. Následuje opékání buřtů s rodiči, občerstvení a zpěv písní s doprovodem hry na kytaru.

Malí piráti mohou podle zájmu přespat sami bez rodičů na pirátském ostrově (ve škole). Následující den navážeme na prožitky a dojmy z pirátského odpoledne. Dětem dáme prostor k realizaci jejich zážitků, např. výtvarnému (různé techniky), slovnímu vyjádření (komunitní kruh), pohybovému a dramatickému vyjádření.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Bartoňová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě