Odborné články Předškolní vzdělávání Poznávám místo, kde bydlím
Odborný článek

Poznávám místo, kde bydlím

3. 12. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Pilátová

Anotace

Tematický blok je plánem aktivit, přibližuje dětem pojem domov v širším slova smyslu. Děti se seznamují prostřednictvím aktivit s místem, kde bydlí, ale i s prostředím, ve kterém žijí různí živočichové, například domácí, lesní a další. Na základě nově získaných poznatků mohou tato prostředí dobře porovnat.

 

Integrovaný blok je rozdělen na pět podtémat:
  • podtéma: Mám rád svůj domov
  • podtéma: Víš, kde bydlí zvířátka - domácí
  • podtéma: Víš, kde bydlí zvířátka - lesní
  • podtéma: Víš, kde bydlí zvířátka - exotická
  • podtéma: Co se děje v trávě
1. Podtéma - Mám rád svůj domov

Nabídka činností a příležitostí:

  • pozorování mapy, globusu
  • pokus o nakreslení vlastní mapy
  • skládání české vlajky/mozaiky z PET vršků
  • vymýšlíme a tvoříme vlajku třídy
  • malba české vlajky, poslech české hymny
  • seznamování se státními symboly
  • prohlížení knih, map, pohlednic a propagačních materiálů rodného města, kraje, hlavního města a České republiky
  • stavba domu, města z kostek
  • malované krabice - stavíme naše sídliště Malenovice
  • vycházky k zajímavostem bydliště hrad, řeka, lesní pramen, kostel atd.
  • skládání puzzle - rozstříhané fotokopie, obrázky Zlína
  • exkurze do muzea, divadla, kina, parku, jiné MŠ
  • kresba „Moje rodina"
  • sledování výukové videokazety Kostičky - Moje rodina
  • rozhovor nad fotografiemi rodiny dětí
  • nabídka písní a básní o rodině
2. podtéma - Víš, kde bydlí domácí zvířata?

Nabídka činností a příležitostí:

  • sledování výukové videokazety Kostičky (domácí mazlíčci)
  • modelování těla kočky, správné proporce těla
  • pohybová cvičení na hudbu - napodobování zvířátek
  • návštěva hřebčína, útulku pro opuštěná zvířata
  • omalovánky k tématu
  • pracovní listy - počet mláďat, přiřazování, třídění
  • grafomotorika - kotě a klubíčko, uvolnění ramenního kloubu
  • grafomotorika - ovečka - uvolnění ramenního kloubu, velké kruhy ve vzduchu paží
  • zpěv písně „Když jsem já sloužil"
  • přiřazování živočichů a jejich obydlí např. stáj, kurník
  • staráme se v MŠ o křečka
  • DH „Byla jedna ohrádka, v ní spala zvířátka, jeden, dva, kdo je zná, ať nám o nich povídá"
  • četba z knih k tématu, přinesených dětmi z domova
  • vystřihování obrázků zvířat z časopisů, nalepování, dokreslení pozadí, správný úchop nůžek
  • komunitní kruh na téma „Jak se starám o svého domácího mazlíčka"
  • nácvik tanečku "Pásla ovečky"
3. podtéma - Víš, kde bydlí lesní zvířata?

Nabídka činností a příležitostí:

  • sledování videokazety "Kostičky (rybník, les)"
  • vycházka ke Svaté vodě
  • didaktická hra, formulace odpovědí „Co do lesa nepatří"
  • vysazování jehličnanů na zahradě MŠ
  • dramatizace pohádky „Boudo, budko"
  • poslech MC „Liška Bystrouška"
  • návštěva knihovny - výběr knih k tématu
  • poslech některé z bajek se zvířecí tématikou - "Liška a vrána"
  • beseda s ochránci přírody, lesníkem
  • návštěva Malenovského hradu
  • báseň "Zavírám, zavírám les, aby sem nikdo nevlez..."
  • procvičování stupňování podstatných jmen, vytváření zdrobnělin (strom-stromek-stromeček)
  • třídění obrázků zvířat podle počátečního a konečného písmene
  • hra „Na kukačky" - sluchová hra „Kukačko, zakukej"
  • sledování pohádky "Včelí medvídci"
  • beseda s myslivcem
  • vycházka k lesu, prohlídka krmelce
  • sběr šišek z jehličnanů
  • házení šiškami na cíl
  • skládání z barevných papírů, tvoření na téma les
  • práce s pracovními listy, omalovánky
  • tanec lesních vil - taneční improvizace na hudbu
  • dramatická improvizace „Když se medvěd zlobí, dělá..."
4. podtéma: Víš, kde bydlí exotická zvířátka?

Nabídka činností a příležitostí:

  • exkurze do ZOO Lešná
  • návštěva Zverimexu
  • modelování a stavby z písku na téma želva
  • hra s dřevěnými zvířátky - jejich řazení dle velikosti, barvy atd.
  • správné přiřazení živočicha k jeho mláděti
  • konstruktivní hry - lego ZOO
  • skládání puzzle na téma ZOO, pozorujeme barevné rozlišení jednotlivých živočichů
  • prohlížení knih s exotickými zvířaty
  • poslech příběhu Žofka - ředitelka ZOO
  • nácvik písní, např.: „Máme rádi zvířat, To je on..., Krokodýl, krokodýl, botičky si prochodil"
  • cvičení jógy - polohy (asány) na tygříka - relaxační poloha
    • uvolňovací cvičení - lev (včetně hlasitého řevu)
    • uvolnění napětí - slon, opice
5. podtéma: Co se děje v trávě

Nabídka činností:

  • pozorování hmyzu pod mikroskopem
  • báseň - Byla jedna kukla a ta kukla pukla
  • DH „Dokolečka chodíme, co je uvnitř, nevíme, zadupáme, zatleskáme, pak se na to podíváme."
  • vybarvování omalovánky k tématu, správný úchop tužky
  • dramatizace básně J. Kožíška - "Polámal se mraveneček"
  • grafomotorické cvičení - točení spirály ve šnečí ulitě, dokreslování nohou pavoukovi
  • seznamování se stavbou těla hmyzu, pojmy: hlava, hruď, zadeček, tykadla, kusadla, krovky, noha, drápky
  • dechová cvičení - nádech nosem, výdech ústy, zuby těsně u sebe, jazyk se opírá o zuby, vydávání zvuku jako když letí moucha bzzz
  • poslech písně "Včelka Mája"
  • poslech příběhu O. Sekory - "Knížka Ferdy Mravence"
  • poslech písniček z večerníčku "Včelí medvídci"
  • výroba masek aneb hrajeme si na mravence - tykadel
  • stavění v písku - mraveniště
  • improvizace na hudbu - „tanec motýlků"
  • skládání mozaiky - motýli
  • návštěva obchodu - Potřeby pro včelaře
  • exkurze ke včelaři, ukázky pláství a včelaření
  • ochutnávka medu a perníčků
  • výroba svíček z včelích plátků
  • procvičování grafomotoriky - dokreslení úlu, let včelky kolem květu

Literatura a použité zdroje

[1] – KOŽÍŠEK, J. Polámal se mraveneček. Praha : Albatros, 2003. ISBN 80-00-01582X.
[2] – SEKORA, O. Knížka Ferdy mravence. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01288X.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Pilátová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Exkurze, Školní třída, Učebna v přírodě