Cíle: zdokonalení výtvarných dovedností, rozvíjení tvůrčího myšlení.
Očekávané kompetence: využívat manipulačních dovedností při výtvarných činnostech, pracovat tvůrčím způsobem.
V současné době se i malé děti střetávají s různou podobou umění. Vidí reklamní billboardy v ulicích nebo obchodech, rozmanité typy obrazů či soch v televizi, na nádražích, v supermarketech. A mezi umění, s nímž se setkávají, patří i umění abstraktní. Pomocí výtvarných prvků - linií, geometrických obrazců, barevných skvrn a ploch - vyjadřují autoři své pocity, vztah ke světu.
I nejmenší děti někdy cítí potřebu vyjádřit své pocity, přání, bolest, chtějí poznávat a rozumět obrazům či jiným artefaktům, které je obklopují. Proto je vhodné se v některých činnostech inspirovat i abstraktním malířstvím a jeho prostřednictvím učit vnímat děti moderní umění. Tímto způsobem jim umožníme tvorbu atypickým výtvarným způsobem - vyjadřovat se barevnými skvrnami, geometrickými tvary, různými liniemi.
Abstraktní způsob výtvarného vyjadřování je podnětným zpestřením klasických malířských technik a prací s barvami. Děti poznávají nový způsob práce s barvou, rozvíjejí svou fantazii, kreativitu, učí se tvořit spontánně. Právě prožitky dítěte z této tvorby budou to nejcennější na dané výtvarné činnosti.
Následující lekce obsahují teoretickou část, kde je vysvětlen konkrétní výtvarný směr, představen autor. Doporučuji vyprávět dětem o autorovi a jeho obrazech, ukázat jeho dílo v publikacích, povídat si o jeho tvorbě apod. Díla dětí můžeme následně hodnotit a srovnávat je s díly umělce. Literatura, kde lze najít ukázku díla i více informací o konkrétním malíři, je uvedena v závěru příspěvku. Následuje konkrétní příklad práce s dětmi inspirovaný dílem tvůrce a výtvarného směru.
Co je to abstraktní umění?
Abstraktnímu umění se také říká nefigurativní neboli nepředmětné. Stalo se jednou z výrazových forem umění dvacátého století. Pomocí linií, geometrických obrazců, barevných skvrn vyjadřují umělci své pocity, zážitky, vztahy ke světu.
Kdy se objevilo abstraktní umění?
Abstraktní umění se objevilo na výtvarné scéně před první světovou válkou ve Francii, Holandsku, Rusku, USA pod různými názvy - například orfismus, neoplasticismus apod. Jeho kořeny však najdeme již v pravěku. Rozkvět nefigurativního umění je zaznamenán po druhé světové válce, kdy se objevila akční malba, tachismus a další výtvarné směry. Vývoj abstraktního umění ale pokračuje dál. Tento druh umění stále překvapuje a objevuje se ve stále nových podobách.
Seznámení s malířem V. Kandinským a jeho dílem:
Kdo je Vasilij Kandinský?
Ruský malíř a grafik, který je považován za jednoho ze zakladatelů abstraktního umění. Společně s F. Merzem založili skupinu Der Blue Reiter. Proslavil se především svými abstraktními díly nazvanými "Kompozice". Jde o obrazy, v nichž dominují barvy nad formou. K jeho nejslavnějším obrazům patří například "Kompozice IV" (z roku 1911). Kandinský je také autorem spisu "O duchovnu v umění" (z roku 1912), ve kterém píše, že dle jeho názoru má abstraktní umění budoucnost, protože umělec potřebuje vyjádřit své pocity. Malování popisuje jako komponování barev a tvarů, podobně jako když skladatel komponuje hudbu. Ukázku z tvorby autora najdeme například v publikaci Malířství dvacátého století.
Prohlédneme si konkrétní dílo autora a vybraný obal dítěte, povídáme si o nich.
Téma:
Můj barevný obal na oblíbenou knihu aneb inspirujeme se dílem V. Kandinského
Technika: koláž
Práce pro jednotlivce. Doporučená práce ve třídě, u stolečků.
Konkrétní cíle:
Poznámka:
Požádáme děti, zda si mohou donést do třídy svou oblíbenou knížku.
Pomůcky k motivaci:
Motivace (činnosti a příležitosti k tématu):
Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:
Postup výtvarné činnosti:
Obměna tvorby:
Doporučení:
Výsledné kompozice položíme na zem vedle sebe a postavíme se okolo nich. Prohlédneme si je. Hodnotíme tvarovou i barevnou kompozici. Učitelka pomůže dětem dotvořit z připravených podkladů obal na knihu. Donesené knížky si do obalů zabalíme a instalujeme z nich ve třídě krátkodobou výstavu. (Posadíme se do blízkosti výstavy a seznámíme se s malířem V. Kandinským).
Seznámení s malířem F.Kupkou a výtvarným směrem orfismem:
Co je to orfismus?
Malířský směr usilující skladbou abstraktních lineárních prvků a barevných ploch vyvolat hudební dojmy. Objevil se okolo roku 1913.
Kdo je František Kupka?
Patří k průkopníkům abstraktního malířství, je předním představitelem orfismu. Autor hledal ve svých malbách vizuální ekvivalenty pro zvuky a kompoziční formy hudby. Svá první abstraktní díla vytvořil kolem roku 1905. Základními prvky jeho obrazů se staly kruhovité a spirálovité barevné plochy. Tvořil také vertikální či diagonální barevné rytmy. K jeho nejznámějším dílům patří "Amorpha", dvojbarevná fuga z roku 1912. Ukázky děl autora v publikaci Malířství dvacátého století nebo v monografii František Kupka.
Téma:
Tanec aneb inspirace orfismem a dílem F. Kupky
Technika: malba
Práce pro jednotlivce.
Práce na zemi ve třídě.
Pomůcky k motivaci:
Konkrétní cíle:
Motivace (činnosti a příležitosti k tématu):
Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:
Postup výtvarné činnosti:
Obměna tvorby:
Doporučení:
Ponecháme ležet díla na zemi a společně si je prohlédneme. Hodnotíme barevnost kompozice, pozorujeme použité tvary. Z děl instalujeme v areálu výstavu, například na vhodném místě natáhneme prádelní šňůru a kompozice na ni připevníme kolíčky na prádlo.
Seznámení s malířem Pietem Mondrianem a neoplasticismem:
Co je to neoplasticismus?
Neoplasticismus je výtvarný směr vytvořený v letech 1913 - 1917 holandským malířem P. Mondrianem. Teorie neoplasticismu byla formulována v časopise De Stijl, který P. Mondrian spoluzaložil.
Kdo je Piet Mondrian?
K vyjádření svých idejí užíval pravoúhlé členění obrazové plochy horizontálními a vertikálními liniemi. Maloval převážně základními barvami v kombinaci s bílou, černou a šedou. K nejznámějším dílům P. Mondriana se řadí jeho "Kompozice s červenou, žlutou a modrou" (z roku 1928) nebo "Kompozice se dvěma čarami" (z roku 1931). Ukázku díla P. Mondriana najdeme například v publikaci Malířství dvacátého století (s. 127 - 128).
Inspirace pro výuku:
Téma: Naše oblíbená hračka
Technika: koláž
Práce pro dvojice.
Tvorba ve třídě, na zemi.
Pomůcky k motivaci:
Konkrétní cíle:
Příprava:
Motivace (činnosti a příležitosti k tématu):
Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:
Postup výtvarné činnosti:
Obměna:
Doporučení:
Výsledné práce ponecháme ležet na zemi. Společně si je prohlédneme. Každá dvojice představí ostatním své dílo - co je to za hračku, proč volila právě tuto hračku apod. Hodnotíme originalitu, barevnou i tvarovou kompozici.
Seznámení s J. Pollockem a akční malbou:
Co je to akční malba?
Druh abstraktní dynamické malby silně expresivního charakteru, který se objevil v polovině dvacátého století.
Co je tzv. dripping?
Výtvarná technika, kdy je barva rozstřikována na připravený podkladový materiál přímo z plechovky.
Kdo je Jackson Pollock?
Hlavní představitel akční malby. Tvořil výtvarnou technikou dripping. Na podklady ležící na zemi stříkal nebo přímo lil z plechovky barvy, aby tak spontánně vyjádřil své pocity. Výsledkem jeho tvorby jsou spleteniny barevných kapek či pruhů. K jeho nejznámějším obrazům se řadí "Vlnivé dráhy" (z roku 1947). Ukázku díla J. Pollocka najdeme například v publikaci Dějiny umění (desátý díl).
Téma:
Náš den
Technika: pokus o dripping
Skupinová tvorba (pro čtyři až pět dětí).
Práce venku na zemi.
Pomůcky k motivaci:
Příprava:
Konkrétní cíle:
Motivace ( činnosti a příležitosti k tématu):
Nácvik drippingu:
Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:
Postup výtvarné činnosti:
Obměna:
Doporučení:
Vybereme nejoriginálnější skupinovou práci. Z prací instalujeme v areálu školy výstavu. V případě hezkého počasí ponecháme kompozice venku a instalujeme tak jednodenní výstavu.
Akční malba:
Kdo je Willy de Kooning?
Jeden z hlavních představitelů akční malby. Pracoval odlišným způsobem s barvou než jeho kolega J. Pollock. W. de Kooning vytváří svá díla prudkými tahy širokých štětců, které po sobě zanechávají barevné skvrny. Ukázku jeho tvorby najdeme například v publikaci Dějiny umění, desátý díl.
Téma:
Jsem veselý nebo smutný?
Technika: malba
Práce pro jednotlivce.
Tvorba ve třídě, na zemi.
Konkrétní cíle:
Motivace (příležitosti a činnosti k tématu):
Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti:
Postup výtvarné činnosti:
Obměna:
Doporučení:
Výsledná díla dětí položíme vedle sebe na zem. Do jedné řady položíme všechna díla, která mají vyjadřovat radost. Do druhé řady díla, jež představují smutek. Porovnáme je mezi sebou. Hodnotíme originalitu děl, jejich kompozici, barevnost. Připomeneme si ještě jednou, jaké barvy jsou studené a jaké teplé.
Atypická abstraktní kresba:
Kdo je Dalibor Chatrný?
Brněnský výtvarník, který rád experimentuje v oblasti kresby i malby. Proslavil se kresbou přes různé překážky (předměty) či kresbou oběma rukama najednou. Zabývá se také sochařstvím, vytváří kovové objekty. Ukázku z jeho tvorby najdeme například v publikaci Proměny současného umění (je tu znázorněna i ukázka jeho kresby oběma rukama).
Téma:
Zapletená klubíčka vlny
Technika: Kresba
Práce pro jednotlivce.
Tvorba ve třídě, u stolečků.
Pomůcky k motivaci:
Konkrétní cíle:
Motivace (činnosti a příležitosti k tématu):
Pomůcky:
Příprava:
Postup výtvarné činnosti:
Obměna:
Doporučení:
Výsledná díla zavěsíme na prádelní šňůru nataženou na vhodném místě ve třídě. Hodnotíme kompozici, techniku kresby, barevnost. Každé dítě si vezme dvě malá klubíčka vlny do rukou. Posloucháme písničky, tancujeme s klubíčky do rytmu hudby a na závěr obě hodíme před sebe na zem a pozorujeme jejich zapletenost.
Použitá literatura:
Lamač, M.: František Kupka. Odeon, Praha 1984 (monografie).
Leinz, G.: Malířství dvacátého století. Rebo Productions, Praha 1996.
Pijan, J.: Dějiny umění, 10.díl. Odeon, Praha 1991.
Zhoř, I.: Proměny soudobého výtvarného umění.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: