Odborný článek

Barvy podzimu

5. 11. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr.Bc. Iva Burešová

Anotace

Článek je inspirován specifikou ročního období – podzimu. Nabízí vhodné relaxační chvilky, ve kterých se děti nejen seznámí s charakteristickými rysy podzimu, ale prostřednictvím cvičení si uvědomí vlastní tělo.

 

Podzim nám přináší řadu nevšedních zážitků v podobě barev, vůní a chutí. V tomto ročním období mohou náladu dítěte ovlivňovat i neustálé změny počasí, které jsou pro tuto dobu typické. Pro vytvoření kladného vztahu dětí k podzimnímu období je vhodné zařadit i relaxační techniky motivované danou problematikou. Děti se blíže se seznamují s měnící se přírodou pomocí všech smyslů.

Zrakem pozorujeme barvy a změny v přírodě, tvary. Sluchem poznáváme zpěv ptáků, šelest vánku a větru v korunách stromů a trávě. Hmatem se seznamujeme s povrchem listů, kůrou stromů, trávou, mechem. Čich nám prozradí, jestli jsme v lese, na louce, či na poli, zda v ruce držíme houbu a nebo jablíčko. A konečně chuť nám napoví o druhu čerstvě utrženého ovoce, zeleniny. A co opékání špekáčků a nebo brambor a pouštění draka? Podzim je opravdu nádherné roční období.

Činnosti:
  • poznávání barev, rozvíjení představy odstínů barev, zachycení barvy pohybem, malbou a slovy
  • seznamování s přírodninou - listem
  • porovnávání a hmatové pocity (malý - velký, světlý - tmavý, teplý - studený, příjemný - nepříjemný apod.)
  • kresba
  • zpěv písně s doprovodem
  • relaxace, představa podzimu a barev, citový prožitek padajícího listí, vyprávění, pohybové ztvárnění listu a barvy, umění procítit, naslouchat a vyjádřit
Popis činnosti

RELAXACE - děti zaujmou polohu, ve které budou relaxovat. V poloze např. vleže na zádech, ruce podél těla nebo pod hlavou. Každý ulehne tak, aby se cítil uvolněně a příjemně. V místnosti je pokojová teplota, čistý vzduch a příjemná atmosféra, relaxovat je možné i na podložkách. Učitelka pustí relaxační hudbu s tématem podzimu (např. bublající potůček v lese, šelest padající listí ze stromů, vánek v korunách stromů. Do této hudby klidným hlasem navodí atmosféru babího léta, klidu a tepla. Vypráví o stromech oblékajících nový kabát, o barvách podzimu.

POZOROVÁNÍ PADAJÍCÍHO LISTÍ - děti představují trávu, do které padá sfoukané listí ze stromů. Učitelka rozhazuje po třídě listy, děti je pozorují, všímají si jejich barev, velikosti, tvaru, druhů i způsobu jejich letu.

POHYBOVÁ IMPROVIZACE - po dopadu posledního lístečku se děti na vyzvání učitelky snaží pohybem napodobit listy, které odnáší vítr.  

LIST - každé dítě si vybere list, který se mu líbí. Přivoní si k němu, prohlédne si jej, ohmatá, hladí se s ním po tváři, po ruce.

NASLOUCHÁNÍ - učitelka vypráví: „Když jsem šla včera parkem, bylo krásné babí léto, sluníčko příjemně hřálo, slyšela jsem zpívat ptáky, cítila jemný vánek a viděla padat různobarevné listí ze stromů. Shýbla jsem se, vzala jeden lístek do ruky a přemýšlela o tom, co ten lístek cítí a co mi asi chce říci. V tom jsem si všimla, že těch lístků je na zemi mnohem víc, a tak jsem jich pár posbírala a přinesla je vám. Řekněte mi, co lístky povídají, co mi chtějí říci?" Každé z dětí, pokud chce, vypráví o svých myšlenkách a pocitech.

MALBA STROMU - „Co myslíte děti, jak asi vypadá strom, ze kterého spadl váš list?" Děti své listy přiřazují k jednotlivým obrázkům stromů a slovně komentují, proč si vybraly právě ten obrázek stromu. Na čtvrtku malují vodovými barvami listy, a popisují zvolené barvy a jejich odstíny. 

PÍSEŇ - Po ukončení práce si děti sednou do kroužku, zazpívají píseň „Padá listí, padá" s doprovodem klavíru a hudebních nástrojů, které si samy v průběhu školního roku vyrobily z přírodnin.

Reflexe

Za doprovodu tiché relaxační hudby děti hodnotí činnosti, např. co je zaujalo a naopak, která činnost se jim líbila nebo nelíbila a proč, co by udělaly jinak. Na co myslely při relaxaci apod.

Metodické poznámky

Před započetím činnosti řádně vyvětráme místnost, pro navození příjemné atmosféry můžeme využít i aromaterapie - zapálíme svíčku s vonnou esencí (dbáme na bezpečnost).

Relaxační pocity navozené hudbou, čistým vzduchem, příjemnou vůní a padajícího barevného listí umocní v dětech pocity podzimu jako příjemného ročního období plného barev, vůní a prožitků.

Motivaci přizpůsobíme věku dětí, tak i popis barev např. (červená jako srdíčko, žlutá jako sluníčko, atd.). Při sezení v kruhu dbáme na správné držení těla, u dětí podporujeme, aby se nebály vyjádřit svůj názor a své pocity. Pedagog musí při relaxaci reagovat na chování dětí.

b
 
 

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr.Bc. Iva Burešová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Relaxační hudba s tématem podzimu, CD přehrávač, barevné listí stromů, obrázky stromů, čtvrtky, vodové barvy, štětce, kelímky s vodou, hadříky na štětce, ubrusy na stolečky, klavír, vlastnoručně vyrobené doprovodné hudební nástroje.