Odborné články Základní vzdělávání Naše obec – SLUŽBY A OBCHOD
Odborný článek

Naše obec – SLUŽBY A OBCHOD

6. 11. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Věra Šimečková

Anotace

Celoškolní projekt realizovaný ke 120. výroční otevření školy, který mapuje jednotlivé oblasti života městské části Plzně – Černic (historie, kultura, sport, zdravotnictví, doprava a ekologie, služby).
Komunitní kruh
  • Jsi spokojený s naší volbou?
  • Které téma jsi chtěl?
  • Proč?
  • Co nám toto téma může přinést?
  • Brainstorming - Co bychom v rámci zpracování tohoto tématu měli udělat?
    • Zapisujeme jednotlivé návrhy dětí na tabuli (popř. flipchart - důležité, aby zápisky měly nějaký čas přežít)
    • Z návrhů dětí:
      • vypátrat, jak je to se službami v Černicích
      • podívat se do obchodů v Černicích
      • zjistit služby v Černicích
      • co jsou to vlastně služby
      • zjistit, jak jsou lidé se službami spokojeni
      • založíme obchod
      • založíme službu, která v Černicích chybí
  • Návrhy dětí se protřídí a seřadí podle důležitosti a logického sledu průzkumu a pátrání
  • Následuje přepis jednotlivých úkolů

1) Co jsou to služby?
2) Jaké služby v Černicích jsou?
3) Jak jsou lidé se službami a obchodem v Černicích spokojeni?
4) Založit službu, která v Černicích chybí?

1. Co jsou to služby?

Skupinová práce

  • Co jsou to služby?
  • Pište ve skupinách na kartičky jednotlivé služby.
  • Přiřaďte je k symbolům na magnetické tabuli (to donutí děti o dané službě přemýšlet, jestli je osobní, či se týká chodu domácnosti).

2. Jaké služby v Černicích jsou?

Práce ve dvojicích

  • každá skupina obdrží mapu Černic a na internetu (www.mapy.cz) se učí vyhledávat jednotlivé služby
  • zakreslují do svých map (přiřazují čísla)
  • píší legendu ke své mapě (tzn. název služby, obchodu a přiřazené číslo na mapě)
  • své mapy prezentují před ostatními a vystaví je ve třídách
  • vzájemně si práce ohodnotí
3. Jak jsou lidé se službami v Černicích spokojeni?

Práce v týmech

  • Sestavení dotazníku (viz příloha)
    • v týmech sestavení dotazníku, návrhy na otázky
    • výběr dvou nejlepších otázek
    • společná prezentace a obhajoba vybraných otázek do společného dotazníku
    • přepis dotazníku na počítači (každý tým píše svoje obhájené otázky)
  • Práce v terénu
    • v týmech oslovují obyvatele Černic a vyplňují dotazníky
  • Zpracování dotazník
    • každý tým si zpracuje jednotlivé otázky ve svých dotaznících
    • hromadné zpracování dat od jednotlivých týmů
    • vytvoření prezentačních panelů

Návštěva starosty

  • Práce ve dvojicích
    • příprava otázek pro starostu, představení, oslovení
    • dramatizace rozhovoru
    • záznam odpovědí

Telefonát starostovi

  • kdo chce volat?
  • výběr (hlasováním) toho, kdo zavolá, příprava rozhovoru
  • realizace - před celou třídou
  • Realizace návštěvy (poznámky)

Založení firmy

  • výběr názvu firmy = Tkanička (děti dávají návrhy, pak se o jednotlivých návrzích hlasuje)
  • výroba razítek
  • reklama
  • výroba letáků + roznos do schránek
  • výroba plakátů + vylepení
  • reklama v jednotlivých třídách

Struktura firmy

  • zvolení vedení firmy (ředitel, zástupce)
  • rozdělení rolí (přijímač zakázek, zásobovač, pokladník, ekonom, tiskové oddělení, + všichni se pak stanou čističi i uklízeči)
  • zápis na flip
  • práce v jednotlivých týmech

Tiskové oddělení

  • příprava tiskové konference (účastníky zástupci jednotlivých tříd)
  • článek do školních novin
  • článek do Plzeňského deníku

Pokladníci a ekonomové

  • výroba pokladny
  • vytvoření ceníku
  • plakát s cenami

Vedení

  • kontakt s novináři (mail, telefonát)
  • pomáhá řídit jednotlivé práce

Zásobovači

  • vytvoření tabulky, kam děti zapisují, co přinesou do firmy (kartáče, krémy, leštidla, hadry, ...)

Přijímači zakázek

  • vytvoření příjmového dokladu

Realizace firmy!!!!

  • ve dvou dnech
  • ráno příjem zakázek
  • čištění
  • úklid
  • odpoledne výdej vyčištěných bot
  • popřípadě vyřizování reklamací

Pokud jde o výtěžek - děti se domluvily, že půjde na adoptování zvířátka v ZOO.

  • výběr zvířete podle internetových stránek ZOO
  • hlasování
  • získávání informací o daných zvířatech
  • propočítávání financí
  • návštěva ZOO
  • předání peněz
  • závěrečná procházka po ZOO
  • vyhledání „našich" zvířat
  • závěrečné foto
  • doplnění údajů na prezentační panely

Celý průběh přípravy i realizace firmy jsem natáčela, proto následovalo stříhání filmu a společné promítání.

Závěr

Celá akce se podařila. Žáci se při ní spoustu věcí naučili a zároveň byly hrdi na výsledky své práce. Bylo důležité, že otevření firmy bylo formou hry „na skutečnost". V neposlední řadě celá akce přispěla k utužení kolektivu díky společné činnosti.

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
15.63 kB
PDF
Dotazník
Autor
Věra Šimečková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občanská společnost a škola
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • stavba mediálních sdělení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

fotoaparát, počítač, diktafon