Odborné články Základní vzdělávání Naše obec – ARCHITEKTURA
Odborný článek

Naše obec – ARCHITEKTURA

6. 11. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Blanka Škopková

Anotace

Celoškolní projekt realizovaný ke 120. výroční otevření školy, který mapuje jednotlivé oblasti života městské části Plzně – Černic (architektura, historie, kultura, sport, zdravotnictví, doprava a ekologie, služby).

Celému projektu předcházelo celoškolní losování jednotlivých témat mezi všechny třídy. Prvňáci si vylosovali téma - architektura.

Naše bádání se opíralo o vycházky do okolí, výtvarně jsme zpracovali dva panely, nacvičili dramatizaci, kterou jsme předvedli před rodiči a v neposlední řadě jsme si vytvořili fotodokumentaci.

1. vycházka:
  • Prošli jsme společně starou i novou zástavbu naší obce. Hledali jsme a fotografovali různé staré stavby. Našli jsme domy s klenutými štíty a dvě kapličky. Podařilo se nám navštívit původní, dnes již zrekonstruovaný statek a prohlédnout si nejen stodolu, silo, stáje, ale i staré nářadí a nástroje. Místní starousedlík nám vysvětlil, na co se jednotlivé nástroje používaly.
  • Po návratu do školy následoval brainstorming: Které stavby jsme viděli? Co jsme viděli na statku?
  • V rámci ateliéru jsme kreslili návrhy různých starých domů, které jsme cestou viděli. Děti si vybraly svůj nejpovedenější návrh, vystřihly ho a nalepily po obvodu prvního panelu. Pak se pustily do kresby kapličky. Každý formou hlasování dal hlas jednomu návrhu. Po spočítání hlasů jsme zjistili vítězný návrh, nalepily doprostřed panelu a tak vytvořily plánek návsi.
2. vycházka:
  • Díky panu starostovi jsme si mohli prohlédnout kapličku sv. Antonína, zjistit, jaké předměty se v ní nacházejí. Naše prohlídka byla spojena i s poučením o chování v kostelech a veřejných budovách.
  • Brainstorming: Které předměty jsme viděli?
  • Výtvarné zpracování jednotlivých předmětů a nalepení do plošné makety znázorňující obrys kapličky.
3. dramatizace - prezentace našeho bádání před rodiči.

Celá dramatizace byla pojata jako rozhovor dvou chlapců, kdy jeden se ptá a druhý mu odpovídá na to, co děti vyzkoumaly. Ostatní děti pak s pomocí rekvizit (velké molitanové kvádry, krychle, válce, kužely) postupně vytvářely vybrané stavby a vysvětlovaly jednotlivé otázky.

1. CH: Co jste si vylosovali?
2. CH: Architekturu.
1. CH: Co to je?
DĚTI: Přece domy (přiběhnou a sestaví několik domů)
1. CH: A co ještě?
DĚTI: Přece kostely (sestaví kostel).
1. CH: A to je všechno?
DĚTI: Ne!! Ještě mosty a kapličky (opět sestaví z kostek).

Pak dvojice chlapců postupuje k jednotlivým stavbám a dostává vysvětlení.

1. zastavení je u domů:

1. CH: Co je na vás zvláštního?
DĚTI: Máme klenuté štíty, dřevěná oblouková vrata, několik statků (v té chvíli děti vytvoří z domů jeden velký statek).
1. CH: Co je ve vás ukryto?
DĚTI: Stodola - stáj - silo (ošatka, lopatka na chleba, trakař, bruska, cep) - a taky "dědek"
1. CH: Komu to nadávají?
2. CH: (vysvětluje) „Dědek" je nástroj, pomocí kterého se vyráběly násady na lopaty, rýče či košťata.

2. zastavení u malé kapličky:

1. CH: Kdo jsi ty?
DĚTI: jsem kaplička - stojím hned vedle školy - je mi 140 let - každý den okolo mě běhají děti

3. zastavení:

1. CH: A co je tohle za stavbu?
DĚTI: jsem tu 132 let - jsem o 11 let mladší - stojím na návsi - jsem zasvěcena sv. Antonínovi - hlídají mě dvě staré lípy - mám zvonici a na ní zvonec (některé z dětí dá nad kapličku velký papírový zvonec), a tím je našeho vyprávění konec (poslední větu řeknou všechny děti společně)

Celý projekt byl ukončen společnou výstavou panelů, fotografií, výtvarných prací všech tříd. Rodiče i všichni obyvatelé Černic si ji mohli prohlédnout během dalších dvou dnů.

Literatura a použité zdroje

[1] – BĚLOHLÁVEK, M. Plzeňská předměstí. 1. vydání. Plzeň : NAVA, 1997. ISBN 80-7211-003-9.
[2] – Zápisy a staré fotografie z kroniky Černic.
Autor
Blanka Škopková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občanská společnost a škola
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

fotoaparát, počítač