Správa CHKO Jizerské hory vyhlásila letos již 4. ročník ekologicko výchovného programu pro ZŠ. Každý rok byl zaměřen na nějakou oblast z ochrany přírody. Téma letošního školního roku znělo - Moje oblíbené místo - Můj ostrov. Zadané úkoly se měly plnit formou pracovního deníku (sešit, pracovní listy apod.). Plnění úkolů, tvořivosti a nápadům se meze nekladly - důležité bylo přizpůsobení projektu výuce a zájmům dětí.
Nebylo nutné plnit úkoly doslovně, záleželo na každé škole, jak si vše upravila pro své místo a také čas. (viz Příloha č. 1). Výstupem byly pracovní listy, deníky, knihy, výtvarné práce apod. Dále setkání všech zúčastněných tříd, kolektivů či jednotlivců na konci školního roku, kteří svou práci prezentovali před ostatními. Projekt byl zapojen do oslav 40. výročí CHKO Jizerské hory. Bližší informace lze naleznout na www.jizerskehory.ochranaprirody.cz.
K projektu se přihlásili i žáci 3. a 4. ročníku naší školy, a zapojili se tak do programu zaměřeného na poznávání krajiny v okolí školy a obce od poznání ekosystému a jeho jednotlivých složek přes historický vliv člověka na přírodu po současnost a možnosti ovlivnění budoucnosti krajiny. To vše je řečeno velmi odborně a shrneme-li předchozí věty do pohledu 9-10letých dětí, znamenalo to v jejich řeči zaměřit se prakticky na výzkum krajiny a přírody, s rostlinami a zvířectvem v oblasti, ve které žijí. Celý školní rok probíhala jakási přírodní laboratoř, kdy žáci pravidelně docházeli na jedno oblíbené místo, a zkoumali tam vše, co se zkoumat dalo. To, co se při běžné výuce jeví jako nezáživná látka, se v rámci tohoto projektu stalo učiněným dobrodružstvím. Např.:
Veškerou činnost jsme společně zaznamenávali fotoaparátem a dokumentovali. V jarních týdnech projekt vyvrcholil prezentací prací, výsledků pozorování, fotografií a klipů pro CHKO Jizerské hory. Odměnou za pilnou práci žáků byla návštěva zástupců chráněnky v naší škole a 3. třída se za přispění CHKO mohla vydat na cestu do Bedřichova, kde pro ni byl připraven malý okruh s programem v přírodě (viz Příloha č. 5).
Celý projekt hodnotím jako velice přínosný. Žáci si začali lépe uvědomovat mnohé souvislosti z různých oblastí života kolem nás, které před tím vnímali mnohem povrchněji. Po celou dobu projektu mohli být žáci díky vlastnímu nasazení vedeni k ekologické výchově aktivní a zajímavou formou. Svůj výzkum vedli s velikým nadšením. Doporučuji tento námět pro pestřejší výuku, která se někdy stává příliš encyklopedickou a nezáživnou, i dalším třídám či celým školám.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.