Vlastní popis praktického námětu
Vyučování je zaměřeno na opakování práce s mapou - mapy obecně zeměpisné a tematické (praktická orientace na mapě) a na rozlišování státních symbolů a orgánů státní moci v ČR - (vláda, parlament, prezident).
Kombinuji zde školní nástěnnou mapu + slepou mapu (vlastní výrobek), ke které je vytvořena sestava karet s okruhy (povrch, vodstvo, města, kraje). Žáci jsou postupně s osvojováním orientace na mapě a osvojením důležitých informací schopni najít na mapě stále více pohoří, nížin, řek, měst a jiných topografických objektů. Jeden žák najde požadované na demonstrační mapě ČR ve třídě, druhý pomocí plastické hmoty přilepí příslušnou kartu na mapu slepou. Ostatní žáci mohou vše kontrolovat na svých příručních mapách.
Děti se postaví vedle lavic a pomocí rukou (upažení vlevo a vpravo, vzpažení a ruce dolů) reagují na mé pokyny - sever, jih, východ, západ. Orientují se při tom podle toho, jak jsou umístěny světové strany na každé mapě (sever nahoře, jih dole, západ vlevo, východ vpravo).
Práce s křížovkou ve dvojicích (mohou používat učebnice i sešit se záznamy). Na začátku práce jsem vysvětlila zadání jednotlivých bodů, na konci práce vše společně zkontrolujeme a řekneme si tajenku. Zpětná vazba napomůže žákům k upevnění nových informací (Příloha 2).
Globus, mapa, plán, poledníky, rovnoběžky (opakování pojmů směřuje spíše k dosažení očekávaného výstupu, a tím přispívá k dosažení klíčové kompetence, že žák rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí).
Zakresli do mapy poledníky červenou barvou a rovnoběžky modrou (zkopírovaný materiál). Žáci pracují ve stabilních skupinách s vedoucím, který činnost koriguje. Skupiny jsou čtyřčlenné a žáci nadaní i průměrnější jsou rovnoměrně prostřídáni. Kontrolu jsme provedli dle tabule, kde jsem do připraveného obrysu mapy ČR nechala dva žáky příslušnou barvou síť poledníků a rovnoběžek dokreslit.
Z magnetické tabule přečteme společně světové strany hlavní, vedlejší i jejich zkratky.
Výklad nového učiva okamžitě kombinuji s praktickým vyhledáváním na mapách (nástěnné i příruční). Žáky jsem upozornila na nutnost používání termínů (např. Krkonoše leží severozápadně od Ostravy; čili neříkáme dole, nahoře, vlevo, vpravo). Zapisovali jsme do tabulky na tabuli: Šumava - JZ, Brno - JZ, Liberec - SZ, Praha - SZ, Plzeň - JZ. Na magnetické tabuli byly pohlednice s příslušnými topografickými objekty.
David z Českých Budějovic řekl, že Praha je směrem na sever.
Lenka z Ústí nad Labem řekla, že Praha leží na jih.
V učebnici je napsáno, že Praha leží ve středních Čechách.
Která z vět je správná?
Došli jsme k novému pojmu - střední Čechy (ještě jsme neprobírali). Děti společně se mnou uvažovaly. Vycházeli jsme z toho, že víme, co obsahuje státní znak - dělení na Čechy, Moravu a Slezsko, a že známe světové strany.
Hledejte mě ve městě, od něhož směrem na sever je Havlíčkův Brod a směrem na západ je Tábor.
Popiš tok Labe, Vltavy a Moravy.
Vrtulník letí z Prahy do Krkonoš, pak z Brna na Českomoravskou vrchovinu (hora Javořice). Poraď pilotovi směr.
Obě děti mají pravdu. Musíme nejprve určit polohu Prahy vzhledem k městu, v němž žijí.
Najdete mě v Jihlavě.
Z Prahy do Krkonoš poletí pilot na severovýchod. Z Brna na Českomoravskou vrchovinu poletí směrem západním.
Příloha č. 1 - Nákres tabulí
1. Nákres tabulí
Příloha č. 2 - Doplňovačka
2. Doplňovačka |
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat |
|
Didaktická povaha příspěvku |
|
Forma výuky |
|
Metoda výuky |
|
Předpokládaný časový nárok |
|
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami |
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.