V posledních 15 letech se zcela změnila koncepce výuky cizích jazyků u nás.
Z předmětu povinně volitelného či nepovinného se stal cizí jazyk předmětem povinným, a to již od 4. třídy. Na řadě škol se však ani s tímto nespokojili, a proto zavedli výuku od 3. a mnohde už od 1. třídy. Ať už jde o formu výuky jako povinného či nepovinného předmětu, zůstává faktem, že si žáci zvykají na to, že je cizí jazyk bude provázet 6, 7 a mnohdy celých 9 let základní školní docházky. Z předmětu s nádechem exotiky a výjimečnosti se tak stal předmět všední, stojící vedle českého jazyka, matematiky či přírodopisu, předmět mnohdy stejně nesmlouvavě hodnocený. S tím samozřejmě ubylo prvotního nadšení žáků a hodiny cizího jazyka ztratily často na oblibě.
Při objektivním zamyšlení se nad příčinami tohoto stavu si musíme přiznat, že se někdy ztrátě zájmu žáků o výuku jazyka nelze divit. V době, která jenom vře událostmi, v době počítačů, internetu, v době každodenních změn usedají žáci do učeben, v nichž na ně čeká hodina jazyka, který by jim měl otevřít nové možnosti a zcela nový svět. A skutečnost? "Ušmudlaná" tabule, na níž se objeví gramatické pravidlo, učebnice, která se je snaží vtáhnout do života a problémů modelové rodiny, tolik se lišící od jejich vlastní, dávno zevšednělá témata typu škola, rodina, výlet. Za dveřmi a okny třídy je život, zatímco uvnitř je vykonstruovaný a jakoby zakonzervovaný svět slovíček, pouček, překladů a testů. Žáci do tohoto světa přicházejí často s nechutí.
Tuto skutečnost si musíme jako učitelé cizích jazyků uvědomit. Je nezbytné, abychom včas zvolili takovou strategii, která povede nejen k novému probuzení, ale hlavně k dlouhodobému udržení zájmu žáků o výuku a tím i o celoživotní studium jazyků. A tak záleží-li nám na tom, jaký vztah mají naši žáci k vyučovanému jazyku, měli bychom otevřít ony pomyslné dveře dělící hodinu jazyka od života a nechat to, co se děje kolem nás, vstoupit.
Vhodný k tomu může být třeba začátek nového ročního období (první podzimní či jarní den, první sníh, aprílové počasí či extrémní bouřka za okny třídy). Pro takovéto příležitosti je dobré si vytvořit zásobník materiálů (textů i obrázků, nahrávek, básniček, písní, drobných textů z čítanek). Jejich operativní zařazení by nemělo v žádném případě narušit předem stanovený cíl hodiny. Vždyť rozvoj řečových dovedností prostřednictvím aktuálních námětů by měl být cílem naší každodenní výuky. Ať už zvolíme poslech, čtení s porozuměním či nácvik básničky zaměřený na intonaci, bude náš postup plně v souladu s osnovami a žáci budou pracovat s chutí a zájmem.
Operativní, pružný a nápaditý přístup se rozhodně vyplatí v případě celé řady každodenních událostí. Například můžeme s třídou plánovat výlet, návštěvu filmového představení .... Jedná se o zcela banální záležitosti, které ale ovlivňují myšlení žáků, jejich soustředění a zaujetí pro výuku. Někteří učitelé je přitom považují za rušivý faktor. Chceme-li však být i v těchto případech úspěšní, využijeme těchto událostí jako motivace a prostředku ke vzbuzení zájmu žáků. Jejich prožitek tak vhodně prodloužíme a využijeme ho zcela nenásilně a přirozeně k rozvoji občanských, sociálních a personálních kompetencí.
Např.:
Mimořádně vhodnou příležitostí pro aktualizaci výuky v souladu se zájmy, pocity, přáními a prožitky žáků je využití svátků a výročí, kterých se v průběhu školního roku nabízí celá řada. Vedle státních svátků zemí, jejichž jazyk vyučujeme, můžeme reagovat na tradiční svátky, ale i na výroční dny, které překročily hranice jedné země, ale u nás ještě nezdomácněly.
Tento svátek není u nás běžně slaven (na rozdíl od sousedních zemí), ale možnosti jeho využití pro výuku jsou velmi bohaté. Velmi vhodně napomáhá rozvoji kompetencí občanských, komunikativních i kompetencí k učení.
Ukázky pozdravů ke Světovému dni ochrany zvířat z internetových stránek věnovaných tomuto svátku. | |
1. obr. |
2. obr. |
Celé adventní období svou atmosférou žáky značně ovlivňuje, proto ho vyplníme aktivitami s ním spojenými. Rozšíříme vhodně slovní zásobu (přiměřeně věku žáků) a předvánoční období nenásilně začleníme do části většiny vyučovacích hodin.
Wir drei Könige kommen von weit, wünschen euch Glück und Gesundheit!
(Von weit kommen wir müde her, lebt jahrelang und ein bisschen mehr!)
Tento den vyhlásilo UNESCO na počest narození H. Ch. Andersena, jehož pohádky byly přeloženy do několika desítek jazyků celého světa. Těžko asi najít ideálnější příležitost ke komunikaci v kterémkoliv cizím jazyce.
Lieber Herr Andersen!
Ich bin kein kleines Kind, aber Ihre Märchen lese ich noch immer gerne.
Ich mag den kleinen Kai und wünsche ihm, dass er bald mit seiner Gerda ist..
Es tut mir noch jetzt Leid, dass das kleine Entlein so traurig war, weil es keine Freunde finden konnte. Und ich freue mich noch heute darüber, dass es auch glücklich wurde.
Ich mőchte noch heute weinen, wenn die kleine Seejungfrau seinen Prinzen verliert.
Lieber Herr Andersen, auch im 21. Jahrhundert leben die Kinder, die Ihre Märchen lesen, die beim Lesen lachen und weinen, die sich über das gute Ende freuen.
Zu Ihrem Geburtstag mőchten wir Ihnen einen riesengroßen Geburtstagswunsch schreiben. Danke für alle schőnen Geschichten. Sie leben in Ihren Märchen und auch in den Herzen der Kinder aller Welt.
Die Prinzessin auf der Erbse
3. obr. |
Nur eine wahre Prinzessin soll die Braut eines ehrgeizigen Prinzen werden - doch wie findet man die Qualität einer Prinzessin heraus? Als eine völlig durchnässte Prinzessin vor einem Unwetter ins Schloss flüchtet, bietet man ihr ein Bett an. Unter vielen Matratzen, Decken und Auflagen versteckt die Königin jedoch vorher eine einzelne Erbse. Denn eine echte Prinzessin wird auf dieser sicherlich nicht schlafen können...
Uvedený materiál najdete na adrese:
http://www.stern.de/unterhaltung/buecher/538089.html?nv=fs&cp=3
Svátek ve výroční den narození a úmrtí W. Shakespeara a v den úmrtí M. de Cervantesa je další příležitostí k neformálnímu využití a rozšíření jazykových znalostí žáků a k utváření dalších kompetencí - komunikativních, k učení, občanských.
Předvelikonoční období nám nabízí opět řadu možností.
Tento svátek nám skýtá opět řadu možností k začlenění do hodin. Nemusí jít pouze o nácvik básničky, kterou mohou žáci zarecitovat mamince. Básničky mohou posloužit jako forma nácviku psaní (různé formy diktátu, doplňování textu, obrázkových textů) - žáci si hrají s textem, nahrazují části textu obrázky - vznikne zajímavé a originální přání pro maminku (netradiční formát - A3 - A5). U starších žáků se můžeme zaměřit na náročnější formu - mohou se zamýšlet nad maminkou, jejími vlastnostmi a vztahem k ní - forma diskuse i volného psaní (žáci mnohdy nemají příliš příležitostí se zamýšlet a formulovat své city - cizí jazyk jim tuto příležitost může nabídnout).
Uvedené náměty jsou pouhou ukázkou toho, co jsem ve své vlastní vyučovací praxi vyzkoušela. Moji žáci se naučili nejen poslouchat, mluvit a psát v cizím jazyce, ale měli chuť vyjadřovat své dojmy, pocity, přání a ode mě zcela automaticky očekávali, že naše společné hodiny budou pokračováním jejich vlastního života. Snad proto se jim jazyk ani během sedmi let společné práce neomrzel.
A proto vpusťme do hodin život, snažme se, aby byl jejich přirozenou součástí, ale nejen to. Dejme žákům pocítit, že prostřednictvím cizího jazyka mohou vyjádřit své vlastní myšlenky a city, že mohou rozšířit své vědění, že se jim skutečně otevírá nový zdroj poznání. Ať se jim podaří pochopit, že učit se jazyk je jedno velké dobrodružství, které učiní jejich život krásnějším a bohatším.
Jestliže žáci budou chodit do hodin plni zvědavosti, zda jste nezapomněli na některý významný den v kalendáři, jestli budou od vás očekávat další a další náměty k aktivitám o Velikonocích či Vánocích, jestli vás sami požádají, že by chtěli mluvit o něčem, co je právě teď zajímá, bude to důkaz toho, že jste z výuky cizího jazyka vytvořili předmět aktuální, žádaný a pro život maximálně prospěšný. Budete si moci s uspokojením říci, že vaši žáci jsou opravdu kompetentní jak v oblasti komunikace, učení, tak i v oblasti řešení problémů, sociální a občanské. A k tomu přece nový vzdělávací plán směřuje.
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat |
|
Didaktická povaha příspěvku |
|
Forma výuky |
|
Metoda výuky |
|
Předpokládaný časový nárok |
|
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.