Odborné články Základní vzdělávání Rozhodnutí při nákupu elektrického spotřebiče s ohledem na celkové náklady na jeho provoz
Odborný článek

Rozhodnutí při nákupu elektrického spotřebiče s ohledem na celkové náklady na jeho provoz

Anotace

Při řešení úlohy žáci poznají, které parametry podmiňují ekonomickou výhodnost nákupu daného spotřebiče. Naučí se vyhodnocovat náklady na provoz různých elektrických spotřebičů a podpořit rozhodnutí pro nákup daného spotřebiče ekonomickými argumenty.

Jedním z prostředků, jak efektivně hospodařit, je naučit se optimálně rozhodovat při nákupu spotřebičů. Při řešení úlohy si žák uvědomí souvislost mezi spotřebou energie a vody a finančními náklady na ni a naučí se hledat cesty k úsporám energií i finančních výdajů ze svého budoucího rozpočtu.

Žák:

  • spočítá celkové náklady na provoz daného spotřebiče
  • porovná náklady na provoz různých elektrických spotřebičů
  • zjistí, které parametry podmiňují ekonomickou výhodnost nákupu daného spotřebiče
  • nalezne ekonomické argumenty pro nákup daného spotřebiče.

Realizace

Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Vybírá ji podle časových a materiálních podmínek, složení třídy apod. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.

Lze zvolit jednu ze tří základních metod:

  1. frontální práce
  2. samostatná práce - jeden žák / skupinová práce
  3. projekt - jeden žák/skupinová práce, práce ve škole/doma

Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.

Forma zpracování:

  1. samostatný zápis do sešitu
  2. na předtištěnou předlohu - pracovní listy
  3. přímo v PC v tabulkovém procesoru - se zadanými vzorci v buňkách/bez předem zadaných vzorců v buňkách
Rozhodnutí při nákupu elektrického spotřebiče s ohledem na celkové náklady na jeho provoz

Příklad:
Porovnejte celkové náklady na provoz elektrických spotřebičů a rozhodněte, kterému byste dali přednost při nákupu.

Příklad: žárovka – zářivka

Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.

Zvolená metoda práce frontální práce samostatná práce projekt
vstupní údaje
elektřina - cena za jednotku učitel učitel žáci
průměrná životnost – žárovka učitel učitel žáci
průměrná životnost – zářivka učitel učitel žáci
cena při nákupu – žárovka učitel učitel žáci
cena při nákupu – zářivka učitel učitel žáci
příkon – žárovka učitel učitel žáci
příkon – zářivka učitel učitel žáci
Žárovka
náklady na nákup žárovek na 5000 hodin svícení

učitel+žáci

žáci

žáci

spotřeba elektrické energie za 5000 hodin svícení

učitel+žáci

žáci

žáci

náklady na elektrickou energii na 5000 hodin svícení

učitel+žáci

žáci

žáci

celkové náklady na 5000 hod. svícení jednou žárovkou

učitel+žáci

žáci

žáci

Zářivka
náklady na nákup zářivek na 5000 hodin svícení

učitel+žáci

žáci

žáci

spotřeba elektrické energie za 5000 hodin svícení

učitel+žáci

žáci

žáci

náklady na elektrickou energii na 5000 hodin svícení

učitel+žáci

žáci

žáci

celkové náklady na 5000 hodin svícení jednou žárovkou

učitel+žáci

žáci

žáci

rozhodování při nákupu
rozdíl v ceně při nákupu

učitel+žáci

žáci

žáci

rozdíl v příkonu

učitel+žáci

žáci

žáci

průměrná doba svícení denně

učitel+žáci

žáci

žáci

rozdíl ve spotřebované elektrické energii denně

učitel+žáci

žáci

žáci

rozdíl v nákladech na svícení denně

učitel+žáci

žáci

žáci

za kolik dní vyrovná rozdíl v nákladech na svícení rozdíl při nákupu

učitel+žáci

žáci

žáci

Závěr

Pro jaký spotřebič byste se rozhodli při nákupu z ekonomického hlediska?
Vybírali byste zdroj osvětlení i podle jiných kritérií?
Je efektivní a ekonomické zhasínat svítidla v krátkých intervalech, proč?

učitel+žáci

žáci

žáci

Shrnutí a zhodnocení aktivity

Úlohu je možno řešit v libovolné variantě podle volby vyučujícího. Je třeba zvážit složení konkrétní třídy, z dosavadní praxe vyplynul různý stupeň zaujetí různých skupin pro řešení úlohy. Většinou jsou žáci překvapeni finanční efektivitou při použití úspornějších elektrických spotřebičů.

Příloha

Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
xls
40.04 kB
Tabulka
Celkové náklady na provoz spotřebiče
Autor
Petr Jakeš

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

podle zvolené formy je možno využít pracovní listy, výpočetní techniku, Internet