Při řešení úlohy žák si žák uvědomí souvislost mezi množstvím protečené vody a náklady na ni.
Žák:
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Variantu vybírá podle časových a materiálních podmínek, složení třídy atd. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.
Forma zpracování:
Praktické cvičení:
Změřte množství vody při trvalém průtoku z kohoutku při dané činnosti - čištění zubů, mytí nádobí apod. Vyjádřete náklady na množství protečené vody v Kč na jednu činnost, za dané časové období (den, týden, měsíc, rok).
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.
|
Zvolená metoda práce |
frontální práce |
samostatná práce |
projekt |
|
vstupní údaje |
|
|
|
|
voda-cena za jednotku |
učitel |
učitel |
žáci |
|
|
|
|
|
|
řešení |
|||
|
čas, za jaký nateče z kohoutku při daném průtoku 1 l vody |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
čas pro danou činnost při stejném průtoku vody |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
spotřeba vody pro danou činnost |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
náklady na vodu vyteklou z kohoutku při dané činnosti |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku za den |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku za týden |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku za měsíc |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku za rok |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
|
|
|
|
|
|
Závěr |
|
|
|
|
Jsou náklady na zbytečně vyteklou vodu z kohoutku významné? |
učitel+žáci |
žáci |
Žáci |
Jednoduchá úloha, kterou je možno řešit v libovolné variantě podle volby vyučujícího. Úlohu jsme řešili v různých třídách různými metodami - u všech forem práce třídy aktivně spolupracovaly. U projektu počítali žáci náklady na odkapanou vodu doma. Závěrečná diskuse proběhla nejen nad dosaženými výsledky, ale i nad praktickými možnostmi úspor za vodu.
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci, po vytištění možno využít jako pracovní list
| Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň (6. - 9. ročník) |
| Rozvíjené klíčové kompetence |
Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence komunikativní
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanská
|
| Integrace průřezových témat |
Osobnostní a sociální výchova
|
| Mezioborové přesahy a vazby | Matematika, Informační a komunikační technologie |
| Organizace řízení učební činnosti | dle zvolené varianty |
| Organizace prostorová | školní třída, specializovaná učebna |
| Organizace časová | do 45 minut, blok více hodin |
| Vyučovací metoda | komplexní |
| Nutné pomůcky a prostředky | vodovodní kohoutek, kalibrovaná nádoba, chronometr a podle zvolené formy pracovní listy, výpočetní technika, internet |
| Použitá literatura a zdroje |
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025