Tento projekt již čtvrtým rokem s velkým úspěchem realizujeme v Základní škole, Příbor, Dukelská 1346, kterou navštěvují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Projekt rozvíjí přitažlivým a netradičním způsobem profesionální orientaci žáků, seznamuje s řemesly našich předků, z nichž mnohé činnosti jsou využívány i v některých současných řemeslech. Naše škola je rovněž zapojena do projektu Ekoškola (Tereza Praha), a proto jsme se při práci s žáky v této oblasti zaměřili i na sepětí člověka s přírodou, na využití přírodních materiálů, odpadových materiálů, na ochranu přírody, na šetření energiemi a na seznámení s výrobou, která je šetrná k životnímu prostředí.
Projekt seznamuje žáky jednoduchým a přitažlivým způsobem se starými, možná už i zanikajícími řemesly našich předků, se starými věcmi a nástroji, které ke své práci v uvedených řemeslech potřebovali. Specifikem projektu je zprostředkování různých informací o některých zajímavých řemeslech prostřednictvím zážitku. Tento zážitek žáci získají prostřednictvím různých prováděných činností souvisejících s uvedenými řemesly. Celý prováděný projekt vede k tomu, aby se žáci s řemesly nejenom seznámili, získali představu o konkrétních činnostech daného řemesla, ale aby také dokázali vyrobit konkrétní, reálný výrobek. To je finální výsledek celého projektu, který společně se všemi výstupy z jednotlivých činností a především s přehlídkou konkrétních výrobků může být využit při nejrůznějších prezentacích školy.
Cíle projektu pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce:
- seznámit žáky se starými řemesly (romským dětem v úvodu říci, jaká typická řemesla nejčastěji vykonávali jejich předkové);
- probouzet úctu k lidské práci a nepřímo i ke starší generaci;
- rozvíjet zručnost a dovednost (prožití radosti z vlastní tvořivosti, případně i z darování);
- vhodná motivace k významu práce, profesionální zručnosti a dovednosti;
- rozšířit znalosti říkadel, písní, pohádek a pohybových aktivit, ve kterých se odráží podíl lidské řemeslné práce;
- nacházet souvislosti mezi starými řemesly a dnešní výrobou;
- objevovat cestu od starých tvarů k současnému designu;
- podporovat růst individuality dítěte v tvořivou osobnost.
Do projektu mohou být zapojeni žáci různého věku, různého nadání. Formou tematického projektu si každé dítě může vybrat právě ten způsob nebo tu činnost z daného řemesla, která mu podle jeho schopností nejvíce vyhovuje a ve které může vyniknout.
Jednotlivá řemesla a náměty pro práci s žáky
Před vlastními praktickými činnostmi seznámíme žáky s historií jednotlivých řemesel, náčiním, nářadím, pracovními postupy, výrobky typickými pro daná řemesla prostřednictvím využití obrázků, knih, encyklopedií, filmů, odborných exkurzí, besed s řemeslníky těchto řemesel, návštěv skanzenů starých řemesel atd.
Práce s kovy - obecné náměty
- Poslouchat zvuky různých kovových předmětů (zvonečky, příbory, nádobí, plechovky, drátky, klíče atd.). Zkuste poznávat zvuky předmětů i se zavázanýma očima.
- Vytvořit vlastní hudební skladbu za použití kovových předmětů. Je možno rozšířit i o dřívka, sklenice (ty vydávají různý zvuk podle toho, kolik vody do nich dáte), papír.
- Vyrobit si netradiční hudební nástroje z kovového odpadu.
- Vytvořit postavičku, panáčka „Šroťáčka" z odpadového kovového materiálu.
- Zjišťovat vodivost jednotlivých kovů jednoduchými pokusy (využití při úspoře energie, bezpečnost).
- Ukázat si na mapě České republiky, případně světa nebo v encyklopediích, atlase či s využitím internetu, kde se jaký kov těží.
- Zjišťovat hmotnost různých kovů, kovových předmětů (např. i prstýnky, hodinky žáků) - práce s vahami (sčítání, odčítání, jednotky, převádění, fyzikální pojmy).
- Konkrétní výrobky z drátu nebo plechu - viz níže v jednotlivých řemeslech.
- Pohybové hry, tělovýchovné chvilky a aktivity s využitím kovových předmětů, kovových odpadů, nácvik pohybových pásem s využitím tanečků, písní, říkanek, která představují daná řemesla.
Konkrétní řemesla
CÍNAŘSTVÍ
- Kresba návrhu jednoduchého šperku.
- Vyzkoušet si, jak se taví cín. (Žáci společně s dospělými roztavují v plechovce, která se drží v kleštích, nad plamenem kus cínového drátu. Roztavený kov se lije po trochách do studené vody a sleduje se, jaké zajímavé tvary vznikají.) Se vzniklými tvary se může dále pracovat - rozklepávat kladivem nebo ohýbat. Žáci si tak mohou vytvořit svá umělecká díla a dát jim i název.
- Vyrábění ozdoby, monogramu nebo jména ohýbáním cínového drátu.
- Výroba ježka - ohne se pás slabého plechu (může se použít pozinkovaný nebo měděný plech a měděné drátky) do tvaru ježka, na něj žáci s pomocí dospělých pájí drátky - bodliny. Ty se pak zastřihnou do stejné délky. Drátky - bodlinky - je dobré dávat dál od sebe.
Obrázek č.1
KOVÁŘSTVÍ
- Uspořádat návštěvu a prohlídku kovářské dílny.
- V hodinách slohu popsat, jak vypadala kovářská dílna, kterou jste navštívili (slohový útvar - popis).
- Vytvořte co nejvíce slov s kořenem slova kov.
- Naučit se zpívat píseň o kovářích, říkanka o kovářích.
- Dramatizace písně nebo pohádky o kovářích.
- Výroba podkovy z kartonu, moduritu, modelíny, hlíny.
- Podkovy použít jako značky při cvičení nebo nějaké dětské hře.
- Vyrobit podkovu nebo koně z drátu - možno rozšířit o oblast lidských vztahů - aktivita „Komu dám podkovu pro štěstí" - mamince, paní učitelce, kuchařce, kamarádovi - předat s vyslovením, proč mu podkovu dávám, za co si ho vážím, cením.
Obrázek č.2
Práce se dřevem - obecné náměty pro řemesla, např. bednářství, kolářství
- Povídání o zpracovávání dřeva a k využití dřeva pro člověka, dřevařská výroba šetrná k životnímu prostředí a ochraně krajiny, šetření lesů, dřeva.
- „Jak voní dřevo?" - čichání k jednotlivým druhům dřeva.
- Zjišťovat tvrdost různých druhů dřeva, hmatové prožitky (hmotnost dřeva, hrubost kůry).
- Uspořádat akci „Den stromů" - zasazení stromu, poznávání stromů, objímání stromů - čerpání energie, ochrana stromů, vyrobení budky pro ptáky a její připevnění na strom.
- Vyrobení společného stromu libovolnou technikou na velký formát.
- Přečtení básně nebo pohádky s tematikou stromů, dřeva.
- Rýsování různých geometrických obrazců. Jejich obkreslení na dřevo a vyřezání těchto tvarů.
- Stavění společného hradu či jiné stavby z dřevěných kostek.
- Vyrobení obrázku z pilin nebo hoblin - na tmavý papír se tvar obrázku předkreslí lepidlem a poté se nasypou na papír piliny nebo hobliny. Ty se přichytí v místech, kam bylo naneseno lepidlo.
- Výroba papírového sudu z pruhu tvrdého papíru. Spodní část se nastřihne, ohne a přilepí se vystřižené kulaté dno. Na hotový sud se tenkým štětcem a barvou nakreslí obruče.
- Pohybové hry, tělovýchovné chvilky a aktivity s využitím dřevěných předmětů, kostek, hůlek, nácvik pohybových pásem s využitím tanečků, písní, říkanek, která představují daná řemesla.
Obrázek č. 3
SEDLÁŘSTVÍ
- Četba pohádky nebo příběhu o koních, možnost shlédnutí filmu.
- Návštěva farmy s chovem koní, prohlídka sedel koní, jízda na koních.
- Kresba nebo malba koně.
- Rýsování jednotlivých částí dřevěného koně.
- Výroba dřevěného koně z geometrických dřevěných vyřezaných tvarů.
- Výroba mini sedla z vepřovice a jeho přilepení na vyrobeného dřevěného koníka.
KOŠÍKÁŘSTVÍ
- Povídání o vrbách a zpracování proutí.
- Výtvarné ztvárnění vrby, proutí. Ozdobná dekorace z proutí vrby, např. k Velikonocům, výzdobě třídy, prostor školy, dárek ke Dni matek.
- Naučit se říkadlo „Otloukej se píšťaličko".
- Vyrobit si vrbovou píšťalku za použití říkadla.
- Uplést si košík - možno do školy pozvat odborníka na pletení košíků.
- Uplést si košík z odpadových materiálů - technika pletení ze starého papíru, plastu atd.
- Uspořádat výstavku s využitím nejrůznějších košíků - na ovoce, šicí a pletařské potřeby, pečivo, potraviny, učební pomůcky ve škole atd.
- Sledovat, jak se s délkou píšťalky mění i zvuk - flétna.
- Využít vyrobené píšťalky při sportovních činnostech.
Obrázek č. 4
PERLEŤÁŘSTVÍ
- Přečíst si nějakou orientální pohádku.
- Povídat si o Malé Asii - Středozemní moře, země Orientu - s využitím mapy, atlasu, encyklopedií - k vyprávění využít video, diapozitivy, ukázat žákům různé mušle a lastury od moře.
- Udělat koláž z drobných mušliček. Sestavit si z perleťových nebo bílých knoflíků obrázek na tmavší kartón a přilepit je.
- Vyrobit náhrdelník z perleťových knoflíků pro orientální princeznu - princezny možno předem nakreslit nebo je vystřihnout ze starých časopisů, knih a zvětšit a poté vyrobené ozdoby na ně připevnit a vystavit.
- Z různobarevných knoflíků navléct na nit pohádkového draka.
- Nalepení kousku úlomku mušle či lastury na výkres a pojmenování podle toho, co připomíná.
PERNÍKÁŘSTVÍ
- Četba pohádky „O perníkové chaloupce".
- Naučit se s žáky dramatizaci této pohádky podle rolí (divadelní představení).
- Seznámit se s Pardubicemi - městem perníků (znak, práce s mapou, atlasem).
- Rýsovat a vybarvit geometrické tvary perníků.
- Upéct a nazdobit si společně jednoduché perníčky (1 kg hladké mouky, 45 dkg práškového cukru, 35 dkg medu, 6 vajec, citrónová kúra, 1 prášek do perníku, kakao. Těsto se řádně promíchá a nechá nejméně 2 dny v chladu uležet. Pak je rozválíme a vykrajovat figurky. Ty potřeme rozšlehaným vejcem a pečeme na vymaštěném plechu v troubě).
HRNČÍŘSTVÍ
- Povídat si o hrnčířství a keramice.
- Ve kterých oblastech světa je hodně rozšířeno hrnčířství, hrnčířství v dějinách lidstva.
- Povídání o přineseném oblíbeném hrníčku - k čemu nám slouží, jestli má jméno, jak jsme ho získali, proč ho máme rádi atd.
- Kreslení jednoduché keramické nádoby podle předlohy a výtvarné ozdobení nádoby.
- Podle nakreslené předlohy vymodelovat z modelíny, moduritu, hlíny nebo keramické hlíny svou nádobu, případně ji i vypálit, pokud máte ve škole keramickou pec.
- Modelování jednotlivých figurek do Betléma. Společné sestavení Betlému o Vánocích.
- Kreslení nádobí, které hrnčíři vyráběli.
- Naučit se báseň o hrnčíři.
- „Nosičky vody" - vyzkoušet si nošení vody na hlavě v hliněných nádobách (Afrika- sucho, nedostatek vody, Sahel, přenášení vody na velké vzdálenosti).
Obrázek č. 5
PEKAŘSTVÍ
Obrázek č. 6
Naše škola představuje projekt a výsledky práce žáků prostřednictvím stálé výstavy, kterou průběžně doplňujeme, rozšiřujeme o další řemesla, výstupy, výrobky, které jsou se žáky v jednotlivých školních letech prováděny. Projekt využíváme při dnech otevřených dveří, kdy seznamujeme s výsledky výchovně vzdělávacího procesu našich žáků, při výstavkách pro veřejnost, při soutěžích a akcích školy, kdy k nám přicházejí žáci a pedagogové jiných škol, zástupci zřizovatele a jiní hosté, byly provedeny reportáže o projektu v místní televizi, informace o projektu pro tisk, fotodokumentace, videodokumentace atd. Žáci v rámci mediální výchovy připravují pozvánky k výstavám, počítačové prezentace, zprávy a reportáže o průběhu a výsledcích projektu pro tisk a místní televizi.
Použitá literatura a zdroje:
VLKOVÁ, M.: Stará řemesla. Program Brána muzea otevřená. Praha, 1998.