Zpracování hodinových bloků - časová organizace semináře viz Tabulka 1
1) Promítání diapozitivů z „prázdninové" cesty jednoho zučitelů po Anglii a Skotsku s komentářem a ukázkou přivezených suvenýrů (pohlednice, skotský kilt, pravý anglický čaj aj.)
2) Úkol: Namaluj Britské ostrovy - každý žák vytvoří plakát na téma: „Co všechno vím o Britských ostrovech?". Poté se plakáty vystaví, žáci si je vzájemně prohlédnou, prodiskutují nesrovnalosti a nakonec dohromady vytvoří tzv. MAXI plakát, který je jakýmsi shrnutím všech předchozích.
1) Raný a vrcholný středověk - pomůcky: vytištěné přílohy Interview 1, Interview 2, Interview 3; 5 x role balícího papíru, 5 x barvy (vodovky, fixy, pastelky), 5 x lepidlo, 5x vytištěnou a rozstříhanou přílohu Osa.
Blok je rozdělen na tři části:
Při formulování odpovědí do rozhovoru je nutné vést žáky k co nejširším odpovědím se všemi náležitostmi (jména, letopočty, místa). Jako zápis do sešitu jsou použity všechny tři rozhovory.
2) Anglická reformace, Anglická revoluce a Anglická průmyslová revoluce
Pomůcky: kapitoly z učebnice dějepisu (pro každého žáka jeden výtisk), psací potřeby.
Hra „Hádej, kdo jsem" v prvním kole si historickou osobnost vymyslel učitel a žáci pomocí otázek, na které lze odpovědět pouze ano, či ne, museli uhádnout, o jakou osobnost jde. Vztah k našemu dějepisnému tématu byl takový, že o dané osobnosti musela být zmínka v textu z učebnice a žáci využívali text pro konstrukci svých otázek. Na další kola se žáci rozdělili do trojic a ve skupinkách pokračovali ve hře. Učitel se střídavě přidával k jednotlivým skupinkám a taktéž pokládal otázky (odpověď musela být v textu).
3) 19. a 20. století – toto téma je zpracováno v rámci bloku zaměřeného na geografické poznatky.
Literatura 16. - 17. století (dramatizace úryvku některého Shakespearova díla)
Pomůcky: kytara, tamburína, ozvučná dřívka atd.
Žáci se naučí některé lidové a žertovné anglické písně
Přírodní podmínky Britských ostrovů
Pomůcky: 20 čtvrtek formátu A3 rozstřižených podélně na polovinu (vznikne 40 čtvrtek), tlusté fixy, stopky, „libry" (viz příloha Libry)
Žáci již tuto látku znají z předchozí výuky zeměpisu, proto je tento blok pojat jako opakování. Následuje hra „Kufr" s fyzicko-geografickými pojmy, kdy se žáci rozdělí do dvou skupin I. a II. a obě skupiny si připraví na kartóny 20 pojmů z učiva o přírodních podmínkách Britských ostrovů. Před začátkem hry je pro jistotu zkontrolujeme. Skupina I. ukazuje pojmy a skupina II. stojí na druhé straně učebny. Jeden žák z druhé skupiny je zády ke skupině I., zbylí žáci ze skupinky II. se opírají o zeď (pro přehlednost situace) a radí tomuto žákovi, ale nesmí použít kořen slova, jež je napsáno na kartónu. Po dvaceti slovech se skupiny vystřídají a vítězí ta, která dokáže uhodnout dvacet pojmů za kratší čas. Posléze je odměněna několika „librami".
Obyvatelstvo Velké Británie
Pomůcky - texty pro jednotlivé skupiny (viz příloha Obyvatelstvo)
Metoda - „vyučují experti"
1. fáze - Téma Obyvatelstvo Británie je rozděleno na 4 oblasti, na tzv. Čísla, Rozdíly, Kolonialismus a Urbanizace. Také žáci jsou rozděleni na 4 stejně velké skupiny (A - D) a každá skupina dostane jednu oblast, kterou si nastuduje tak, aby ji mohla vysvětlit ostatním spolužákům.
2. fáze - Žáci jsou rozděleni do 4 skupin (1 - 4), tak že v každé je zástupce z A, B, C, D. Každý žák ve skupince poté vysvětlí problematiku své oblasti ostatním.
3. fáze - Krátká znalostní soutěž pro jednotlivce, kdy za správnou odpověď je žák odměněn „librami". Každý žák dostal otázku (z tématu obyvatelstvo viz příloha Otázky - obyvatelstvo), pokud ji zodpověděl dobře, mohl odejít a připravovat se na divadelní představení, pokud ji zodpověděl špatně, dostal v dalším kole jinou. V každém kole se počet vyhraných liber snižoval.
Pomůcky - desková hra (viz článek Desková hra - Hospodářství Spojeného království), hra i pravidla hry jsou popsána ve výše uvedeném článku a veškerý materiál potřebný k této hře lze nalézt v příloze Desková hra.
Metoda - řízená diskuse
Žáci byli rozděleni do čtyř skupin - severoirští katolíci, severoirští protestanti, Irové, Angličané. Poté jim byly vysvětleny jejich zájmy a role a učitel „zastupoval" britského premiéra (anglikán - Angličan). Konference mohla začít.
Premiér: „Dámy a pánové, vítám Vás na konferenci o budoucnosti Severního Irska. Dnes 10. 4. 1998 se musíme rozhodnout, co bude s budoucností Severního Irska a celého Spojeného království. Budeme dál prolévat krev našich dětí nebo se konečně po mnoha letech dohodneme na nějakém kompromisu. Já osobně navrhuji uzavřít mír. Irská republikánská armáda složí zbraně, parlament bude jenom jeden a to v Londýně a v Belfastu zase bude klid. Jak se vám líbí můj návrh?"
Premiér: „Dobrá tedy, když se nemůžete dohodnout po dobrém, vyšleme do Severního Irska anglickou armádu."
Premiér: „Pokud IRA složí zbraně, ustanovíme jistou míru autonomie. Zřídíme v Belfastu parlament pro záležitosti Severního Irska."
Je vhodné dovést diskusi k mírovému řešení konfliktu. Skutečná dohoda, tzv. Velkopáteční dohoda z dubna roku 1998, měla tři body:
1) odzbrojení IRA
2) referendum o připojení Severního Irska k Irské republice
3) ustanovení severoirského parlamentu
Pomůcky - podle aktivit.
Závěr - reflexe:
Pomůcky - nadepsané čtyři archy balícího papíru, tlusté fixy.
Na čtyři balicí papíry učitelé napsali následující otázky: „Co mě nejvíc bavilo? Co mě vůbec nebavilo? O čem bych se chtěl takhle učit? Co bylo ze semináře nejzajímavější?". Žáci na tyto archy uvedli své odpovědi. Po ukončení této činnosti všichni vyučující, kteří se na projektu podíleli, zhodnotili svoje dojmy a odpovědi žáků.
Hodnocení dovedností a vědomostí žáků během aktivit je zajištěno odměňováním jednotlivců, či skupinek „penězi" (librami). Po skončení projektu si vyučující jednotlivých předmětů (zeměpis, dějepis) sami stanoví, jak s „penězi" žáci naloží (např. výměna za známky, body do celkového hodnocení). Hodnocení získaných vědomostí po skončení projektu záleží na probíraném tématu v daném vyučovacím předmětu. Projekt Britské dny byl zařazen v době, kdy byla v zeměpisu probírána Západní Evropa, proto v písemné práci a testu na závěr tohoto tématu byly zařazeny i otázky týkající se Velké Británie. V dějepisu byl projekt časově zařazen místo kapitoly Anglie v 16. a 17. století, téma anglická revoluce v následující vyučovací hodině bylo toto téma ještě jednou rozebráno a doplněno, v písemné práci týkající se této kapitoly se objevily i doplňující otázky na jiné části Britské historie.
Tabulka 1: Časová organizace semináře Britské dny
Čas |
Skupina A |
Skupina B |
|
8:00 - 10:00 |
Úvod - promítání |
||
10:00 - 11:00 |
Namaluj Britské ostrovy |
Přírodní podmínky Britských ostrovů |
|
11:00 - 12:00 |
Přírodní podmínky Britských ostrovů |
Namaluj Britské ostrovy |
|
12:00 - 13:00 |
Ranný a vrcholný středověk |
Literatura 16. - 17. století - nácvik divadla |
|
13:00 - 14:00 |
Oběd |
||
14:00 - 15:00 |
Literatura 16. - 17. století - nácvik divadla |
Ranný a vrcholný středověk |
|
15:00 - 16:00 |
Anglická reformace a průmyslová revoluce |
Nácvik divadla |
|
16:00 - 17:00 |
Nácvik divadla |
Anglická reformace a průmyslová revoluce |
|
17:00 - 18:00 |
Čaj, rukodělné činnosti, divadelní představení |
||
18:00 - 19:00 |
Večeře |
||
19:00 - 22:30 |
Folklór - skotské tance, fotbal, kriket |
||
22:30 |
Příprava na večerku - film |
||
7:00 - 8:00 |
Budíček, snídaně - muffins |
||
8:00 - 9:00 |
19. - 20. století |
Obyvatelstvo Velké Británie |
|
9:00 - 10:00 |
Hospodářství Velké Británie |
19. - 20. století |
|
10:00 - 11:00 |
Obyvatelstvo Velké Británie |
Severoirský konflikt a jeho řešení |
|
11:00 - 12:00 |
Severoirský konflikt a jeho řešení |
Hospodářství Velké Británie |
|
12:00 - 14:00 |
Závěr |
Na tento text navazují další články nazvané:
Projektové dny modelového regionu - úvod
Seminář - Indické dny
Desková hra - Hospodářství Spojeného království
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.