Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Geometrické rozcvičky
Odborný článek

Geometrické rozcvičky

29. 8. 2005
Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Peter Krupka Ph.D.

Anotace

V příspěvku je popsáno několik rozcviček s geometrickou tematikou. Ke všem rozcvičkám je připojen komentář, jak s úlohami pracovat a jak je při výuce matematiky použít.

V článku Matematické rozcvičky jsem rozebral, jak matematické rozcvičky provádíme - jejich organizaci a přínos pro výuku matematiky. Na tento obecný článek navazují i Geometrické rozcvičky, ve kterých uvádíme příklady a jejich stručný didaktický komentář.

K zadání geometrických rozcviček je často třeba připojit obrázek. Obrázky je možno kreslit na otočenou tabuli (jak jsem popsal v článku Matematické rozcvičky), někdy je tím však narušena plynulost a kompaktnost celé rozcvičky a žáci ztrácejí koncentraci - kreslení obrázků trvá déle. Je-li k dispozici počítač s dataprojektorem, je velmi účelné obrázky nakreslit nějakým grafickým editorem (jako velmi vhodný se ukazuje program Cabri geometrie, možné je však použít i např. Corel nebo editor obrázků integrovaný v textovém editoru Word), vložit do Power-pointové prezentace a zadání promítat.

Obrázky v tomto článku jsou nakresleny v programu Cabri geometrie 2+ a vloženy do textu.

Rozcvička 1

Můžeme ji zařadit při probírání a procvičování látky o úhlech. Jde o procvičování vlastností vrcholových úhlů a žáci ji vždy řeší bez problémů.

1. Vypočtěte velikost úhlu γ, jsou-li dány velikosti úhlů α a β:


a) α = 135°, β = 115°

b) α = 200°, β = 210°

c) α = 52°, β = 90°

d) α = 305°, β = 112°

e) α = 228°, β = 231°

Výsledky: a) 250°; b) 130°; c) 218°; d) 237°; e) 313°.

Rozcvička 2

Může být, podobně jako rozcvička 1, zařazena při probírání a procvičování látky o úhlech. Na rozdíl od ní je však, aspoň při zadání prvních úloh, pro žáky dosti obtížná. Její náročnost spočívá v tom, že ačkoli většina žáků ovládá konstrukci úhlu velikosti 60° a konstrukci osy úhlu, je "obrácený pohled" na tuto problematiku pro žáky mnohem náročnější.

2. Určete velikost úhlu α, jestliže jsou kružnice k se středem A, l se středem B a m se středem C shodné a jestliže dále platí:

  1. Body A, B a C leží v jedné přímce.

  2. Přímky p a q jsou k sobě kolmé.

  3. Přímka o je osou úhlu BAX.

  4. Přímky AB a AC jsou k sobě kolmé.

  5. Přímky p a q jsou k sobě kolmé, přímka p je kolmá k přímce AX, přímky r a s obsahují osy úhlů ZAY a BAX.

a) b)
c) d)
e)

Výsledky: a) 60°; b) 150°; c) 150°; d) 150°; e) 165°.

Rozcvička 3

Můžeme ji zařadit při probírání vlastností trojúhelníku - při řešení lze využít součet velikostí jeho vnitřních úhlů - nebo při procvičování vlastností střídavých úhlů. Můžeme totiž vrcholem úhlu γ (v úloze c vrcholem úhlu β) vést rovnoběžku s přímkou a a najít úhly střídavé s úhly α a β (v úloze c s úhly α a γ). Přínosem této rozcvičky je právě tato "nepřímočarost" řešení a demonstrace užitečnosti pojmu střídavé úhly. První úlohu žáci většinou nevyřeší správně, po rozboru ale nemají s dalšími potíže.

3. Určete velikost úhlu γ na obrázcích, jestliže jsou dány velikosti úhlů α a β:


a) α = 135°, β = 115°

b) α = 60°, β = 47°

c) α = 52°, β = 75°

d) α = 305°, β = 317°

e) α = 228°, β = 231°

Výsledky: a) 110°; b) 253°; c) 307°; d) 98°; e) 279°.

Rozcvička 4

Poslouží při procvičování výpočtů délky kružnice. Jde o obtížné úlohy, kdy je třeba vlastnosti čtverce a rovnostranného trojúhelníku použít jako aparát potřebný pro jejich vyřešení. Tato rozcvička je časově náročnější, zejména kvůli potřebě podrobných rozborů řešení úloh.

4. Vypočtěte délku kružnice l, jestliže platí:

  1. Délka kružnice k je 5π cm a ABCD je čtverec.

  2. Délka kružnice k je 8π cm a ABC je rovnostranný trojúhelník.

  3. Délka kružnice k je 6π cm, BC je její průměr a ABC je rovnostranný trojúhelník.

  4. Délka kružnice k je π . 2√3 cm, bod B je střed kružnice l, ABC je rovnostranný trojúhelník.

  5. Délka kružnice k je π . √10 cm a ABCD i BEFC jsou čtverce.

a) b) c)
d) e)

Výsledky: a) 5√2 . π cm; b) 32/3π cm; c) 2√3 . π cm; d) 6π cm; e) 5π cm.

Rozcvička 5

Je lehčí, spíše pro pobavení, i když pro vyřešení daných úloh je třeba použít znalosti pro výpočty obsahů. Úlohy jsou sestaveny tak, že po vhodném "přeskládání" útvarů, jejichž obsahy máme počítat, získáme útvary sestavené z čtverců. Jisté obtíže také může činit počítání s obecnou délkou a.

5. Vypočtěte obsah útvaru na obrázku v závislosti na hodnotě a:

a) b) c)
d) e)

Výsledky: a) 4a2; b) 7a2; c) 3a2; d) 12a2; e) 4a2.

Rozcvička 6

Je zaměřená na geometrická tělesa. Navíc při jejím zadávání není třeba kreslit obrázky. Úlohy jsou zaměřeny na práci se vzorcem pro výpočet povrchu válce. Početně jde o pracnější úlohy.

6. Vypočtěte povrch válce, jestliže platí:

  1. r = 4 cm, v = 3 cm.

  2. Obvod podstavy o = 12π cm, v = 4 cm.

  3. Obsah podstavy SP = 16,81π cm2, v = 1,1 cm.

  4. Obsah pláště SPl = 10π cm2 , průměr podstavy d = 5 cm.

  5. SPl = 1,44π cm2, SP = 0,36π cm2.

Výsledky: a) 56π cm2; b) 120π cm2; c) 42,64π cm2; d) 22,5π cm2; e) 2,16π cm2.

Vážení kolegové, vážení přátelé. Geometrie je partie matematiky, ve které snadno sestavíme úlohy, které nejsou typové, rozvíjejí myšlení žáků a k jejichž vyřešení je třeba sáhnout pro nejrůznější znalosti.

Příprava na dobrou hodinu geometrie je náročná, což platí i o přípravě rozcviček. Jak je uvedeno v úvodu tohoto článku, doporučuji používat pro zadávání rozcviček dataprojektor - snad již na řadě škol jde o dostupnou didaktickou pomůcku. Čas, který věnujeme přípravě rozcviček - kreslení obrázků a případně tvorbě prezentace z těchto obrázků sestavené - se velmi vyplatí: vyučovací hodiny jsou nabité činností, mají spád, žáci jsou soustředění a zaujatí problematikou. Při jejich zařazování brzy poznáte, jak může být matematika oblíbená.

Zvládnout některý z grafických editorů, který nám poslouží pro nakreslení obrázků, je otázka krátkého času - každý brzy získá potřebnou zručnost. Zejména doporučuji seznámit se s programem Cabri geometrie, který, přes své některé nedostatky, je velmi jednoduchý na ovládání a skýtá obrovské možnosti nejen jako geometrický náčrtník.

Geometrické rozcvičky je možné s úspěchem zadávat i bez použití didaktické techniky, stačí si obrázky připravit fixem na velké listy papíru.

Ukázky rozcviček v tomto článku ani v nejmenším neměly pokrývat všechny geometrické partie. Spíše měly za cíl ukázat rozmanitost jejich použití - vždyť první tři rozcvičky se věnují pojmu úhel a rozebírají jej z více stran, obsahům a povrchům je zde věnována pouze jedna rozcvička, např. na geometrická zobrazení zde nebylo pamatováno vůbec.

Budete-li chtít načerpat další inspiraci, dovolím si vás odkázat na krátký seznam literatury, který je uveden na závěr úvodního článku této série - článku Matematické rozcvičky. Jistě však lze čerpat inspiraci z kterékoli učebnice. Ovšem nejlepší úlohy jsou úlohy přímo "šité na míru" potřebám a situacím, ve kterých se vyučování právě nachází.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Peter Krupka Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída