Odborné články Základní vzdělávání Desková hra – Hospodářství Spojeného království
Odborný článek

Desková hra – Hospodářství Spojeného království

10. 10. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Kateřina Rašínová

Anotace

Desková hra demonstrující vývoj hospodářství na Britských ostrovech v průběhu 19. a 20. století.

Desková hra - Hospodářství Spojeného království byla součástí semináře nazvaného Britské dny. Cílem této aktivity bylo hravou, zajímavou a nevšední formou objasnit žákům souvislost mezi historickými událostmi ve Velké Británii a vývojem hospodářství v této zemi. Hra je koncipována pro 2 - 5 hráčů (figurek), bylo proto nutné rozdělit žáky na několik skupinek a každá skupinka působila jako jeden hráč. Pro lepší organizaci byly v každé skupince jednotlivým žákům přiděleny role: „tahač", „finančník", „správce nemovitostí" a „házeč". „Tahač" je žák, který odebírá karty s názvem Historická událost a plní úkoly na nich. „Finančník" se stará o finance skupinky, v průběhu hry kontroluje finanční výdaje nebo naopak výdělky skupinky a celkovou sumu peněz, kterou má skupina k dispozici. „Správce nemovitostí" se zajímá o nákup nebo prodej vlastnických karet a hlídá, jak se mění ceny nemovitostí na nich zobrazených a hlavně výnosy z vlastnictví těchto nemovitostí. „Házeč" je žák, který hází kostkou a posunuje figurku na herním plánu o příslušný počet polí.

Obrázek:
Herní plán deskové hry
1. Herní plán deskové hry


Obsah dokumentu nazvaného Desková hra (viz příloha - Desková hra) a příprava hry:
Historické události
  • strana 7 tvoří rubovou stranu karty
  • karty s šedivým pruhem mají jednoznačně určené pořadí, které musí být zachováno pro správný průběh hry
  • karty bez šedivého pruhu mohou být v balíku umístěné kdekoli
  • tyto listy vytiskneme jedenkrát a rozstříháme
Změnové lístky
  • vytiskneme a rozstříháme
  • změnové lístky se připevňují na herní plán po změně ceny nemovitosti při nějaké historické události
Peníze
  • na straně 16 je lícová strana bankovek, na straně 17 je rubová strana bankovek
  • tento list vytiskneme dvanáctkrát a rozstříháme
Plán
  • jedenkrát vytiskneme, ale protože se plán vytiskne na 24 listech formátu A4, je potřeba jednotlivé listy slepit
Vlastnické lístky + barevné pruhy
  • jedenkrát vytiskneme a rozstříháme
  • karty s obrázkem nemovitosti slouží jako vlastnické karty, po zakoupení dané nemovitosti ji obdrží hráč - vlastník, potom je náležité pole na herním plánu označeno pruhem stejné barvy jako má pruh s textem Vlastnická karta na zakoupeném lístku
Začátek hry:

Na hrací desce je mimo pole umístěn balíček karet Historická událost textem dolů (karta s číslem 1 v šedivém poli je navrchu balíčku). Každý hráč dostane £400 - 1 x £100, 2 x £50, 4 x £20, 5 x £10, 10 x £5, 10 x £2. Hrací figurky jsou v poli Vítejte v Anglii. Je zvolen bankéř, který se může zúčastnit hry (doporučení: nehrajícím bankéřem může být jeden z vyučujících).

Pravidla hry:

Hráči se v tazích pravidelně střídají, postupují po hrací desce ve směru hodinových ručiček o tolik polí, kolik jim padlo na kostce, a stále dokola. Padne-li hráči číslo 6, má právo na hod navíc. Číselné hodnoty, které na kostce padly, se při těchto hodech sčítají.

Každé pole na herním plánu má určitý význam a hráč musí ihned provést příkaz, který z tohoto pole vyplývá. Na startovním poli Vítejte v Anglii před prvním tahem a později v průběhu hry, když se tu figurka dotyčného hráče zastaví nebo přes startovní pole přejde, hráč obdrží od bankéře £50.

Když se figurka zastaví na poli s nemovitostí a ta je dosud volná, hráč má právo ji koupit od banky za cenu, která je u nemovitosti uvedená. Bankéř po zaplacení příslušné částky vydá vlastnickou kartičku a nový majitel si ji položí na stůl před sebe lícem vzhůru.

Hráč, jehož figurka se zastaví na poli s nemovitostí, která patří některému ze soupeřů, musí tomuto soupeři zaplatit cenu uvedenou u nemovitosti jako výnos.

Když se figurka zastaví na poli s názvem Historická událost, musí hráč odebrat ze stejně pojmenované hromádky lístků horní kartu a vykonat příkaz, který je na ní napsán.

Když vstoupí figurka na pole úplně barevné (fialové, oranžové a žluté), neplní hráč žádné úkoly a nemůže ani provádět žádné obchodní operace v tomto kole hry. Změny v cenách nemovitostí a výnosů z nich se týkají všech hráčů, pokud není uvedeno jinak.

Nákupy a obchodní jednání mohou probíhat pouze mezi hráčem a bankou. Obchodní jednání uzavírá hráč po hodu kostkou a po postoupení o odpovídající počet polí. Do jeho skončení žádný další hráč nehází, i když není účastníkem jednání. Pro zpestření hry mohou obchody mezi sebou uzavírat i jednotliví hráči.

Konec hry:

Vítězem se stává hráč, který zůstane jako poslední ve hře. Hráč musí hru opustit tehdy, nemá-li další prostředky na vyrovnání dluhů. Končí-li hru s dluhem i po odprodání veškerého majetku, dorovná jeho dluh banka. Celá hra končí po odebrání poslední karty Historická událost.

Specifika hracích polí s nemovitostí

Severní moře - na začátku hry bezcenná nemovitost, během hry jsou objevena naleziště ropy a zemního plynu. Cena i výnosy této nemovitosti se zněkolikanásobí.

Atlantický oceán - stabilní výnosy z rybolovu.

Pole a pastviny - na začátku hry velmi cenné nemovitosti, jejichž cena a výnosy se během hry propadnou k nule, ale po čase opět rostou.

Pobřeží - na začátku hry bezcenná nemovitost, během hry jsou objevena naleziště ropy a zemního plynu a pobřežní oblasti slouží k vybudování nových průmyslových zón. Cena i výnosy této nemovitosti se zněkolikanásobí.

Řemeslná dílna (Továrna) - na začátku hry velmi cenná nemovitost, jejíž cena a výnosy se během hry propadnou až k nule, ale po čase opět rostou.

Doly - na začátku hry velmi cenné nemovitosti, po jejich vytěžení se jejich cena i výnosy propadnou k nule.

Na tento text navazují další články nazvané:

Projektové dny modelového regionu - úvod
Seminář - Britské dny
Seminář - Indické dny

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.51 MB
PDF
Příloha 1 - Desková hra
Autor
Kateřina Rašínová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Jsme Evropané
  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Objevujeme Evropu a svět
  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Evropa a svět nás zajímá

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

desková hra