Anotace
Žáci se nemusí vždy hodnotit po vědomostní stránce klasickým zkoušením před tabulí, či psaním klasických testů „na známky“, ale vhodně zvolenou formou výuky může učitel spojit ověřování získaných znalostí s cíleným rozvojem dovedností žáků. Učitel by neměl rozvíjet u žáků pouze vědomosti, ale výběrem vhodných forem práce by je měl vést k rozvoji klíčových kompetencí, naučit je práci ve skupině, schopnosti naslouchat, přijímat a tolerovat názory jiných, dodržovat pravidla diskuse, vytvářet mezilidské vztahy a vést je sebereflexi a sebehodnocení.
Žáci se nemusí vždy hodnotit po vědomostní stránce klasickým zkoušením před tabulí, či psaním klasických testů „na známky, ale vhodně zvolenou formou výuky může učitel spojit ověřování získaných znalostí s cíleným rozvojem dovedností. Nabízím jednu „jinou" formu psaní testů - Testové zkoušení jinak.
Určeno pro žáky:
- II. ročníku čtyřletého gymnaziálního studia
- sexty osmiletého studia gymnázia
- tercie či kvarty osmiletého studia gymnázia (po úpravách otázek)
- osmého, či devátého ročníku ZŠ (po úpravách otázek)
Vysvětlení -„Testové zkoušení jinak" je rozděleno na dvě části:
Část první
Cíl - spojit ověřování získaných vědomostí (základy organické chemie) s dovedností naučit se komunikovat v diskusi a v hlasování.
Část druhá
Cíl - naučit se spolupracovat, prosazovat svůj názor, naslouchat.
ČÁST PRVNÍ
Časová dotace - 45 minut
Cíl
Vědomostní:
- zopakovat si získané vědomosti ze základů organické chemie
Dovednostní (rozvoj klíčových kompetencí):
- naučit se efektivně komunikovat, jasně formulovat svá stanoviska
- naslouchat názorům druhých, získat zprojevu druhých podstatné informace, umět je porovnat se svými
- naučit se spolupracovat v kolektivu, vyvarovat se emocí
Očekávané výstupy u žáků:
- zodpovězení textových otázek
- doplnění chybějících vědomostí
- sebereflexe - srovnání vlastních znalostí se znalostmi ostatních
Pomůcky:
- pracovní list - test
- pracovní list - tabulka
- pracovní list - reflexe
Formy práce:
- práce jednotlivce - individuální práce
- práce v malých skupinách (počet členů 2 až 3) - nácvik diskuse
- práce ve velkých skupinách (počet členů 6 max. 9) - nácvik hlasování
Důležité - zadat časovou dotaci pro každou fázi řešení testu (případně: maximální časová dotace):
- jednotlivec - 7 minut
- malá skupina - 12 minut
- velká skupina - 10 minut
- zhodnocení výsledků - 5 minut
- reflexe - 10 minut
Metody:
- čtení s porozuměním
- diskuse
- hlasování
- vyhodnocení
- prezentace
Postup
I. První fáze řešení:
- Učitel rozdá každému žáku pracovní list a zadání testu.
- Žáci individuálně prostudují test, své individuální odpovědi zapisují v pracovním listu do sloupce č. 1 (vlastní volba). Důraz je kladen na samostatnou práci. V další fázi řešení se individuální odpovědi neopravují, vyhodnocují se podle napsaných = již zodpovězených odpovědí.
II. Druhá fáze řešení
- Učitel pouze zadává pokyny a pak, po celou dobu, je v roli pozorovatele.
- Po vytvoření dvojic (trojic) se testové otázky ve skupinách znovu prodiskutovávají a odpovědi si žáci v každé skupině zapisují ve svém pracovním listu do vlastní testové tabulky do sloupce č. 2 (diskuse). Důraz je kladen na diskusi.
III. Třetí fáze řešení
- Učitel pouze zadává pokyny a pak, po celou dobu, je v roli pozorovatele.
- Po vytvoření pracovních týmů o počtu 6 žáků (max. 9), které vznikly spojením tří dvojic (trojic) se o výsledcích, které si žáci zapisují ve svém pracovním listu do vlastní testové do sloupce č. 3, hlasuje. Důraz je kladen na hlasování.
IV. Čtvrtá fáze řešení
- Vlastní vyhodnocení testu provádí učitel.
- Po dokončení všech úkolů nadiktuje učitel správné výsledky (viz instrukce žákům).
V. Pátá fáze řešení
- Reflexe - zhodnocení průběhu hodiny.
- Učitel volí způsob reflexe, kterou provedou žáci (viz instrukce žákům).
Instrukce žákům (zadává učitel)
I. První fáze řešení
Pro jednotlivce:
- přečti si zadání testu
- vyplňuj odpovědi v testové tabulce do sloupce č. 1 (vlastní volba)
- pracuj samostatně
II. Druhá fáze řešení
Pro dvojice (trojice):
- vytvořte dvojice (trojice) podle ...... (určí sám učitel)
- ve skupině prodiskutujte správná řešení
- společný výsledek diskuse zapisujte v testové tabulce do sloupce č. 2 (diskuse)
III. Třetí fáze řešení
Pro šestice:
- vytvořte šestice - maximální počet 9 (určí sám učitel)
- o správném výsledku ve skupině hlasujte
- výsledek hlasování zapisujte v testové tabulce do sloupce č. 3 (hlasování)
IV. Čtvrtá fáze řešení
Pro všechny žáky:
- nadiktuji vám správné odpovědi
- zapište si správné odpovědi v testové tabulce do sloupce č. 4 (správná odpověď)
- porovnejte odpovědi všech sloupců (1, 2, 3) se správnými výsledky sloupce č. 4
- vyhodnoťte jednotlivé sloupce - tam, kde máte správné odpovědi, napište 1 bod
- spočítejte % úspěšnosti:
- jednotlivce
- malé skupiny
- velké skupiny
V. Pátá fáze řešení
Reflexe (zpětná vazba) - zhodnocení průběhu vyučovací hodiny
- lze zadat ve formě jednotlivých otázek, kdy posuzují a hodnotí průběh celé práce s testem buď všichni žáci (jednotlivci), nebo hodnocení probíhá pouze ve skupinách. Hodnocení si sami žáci zapisují na volný papír A4
- lze zadat ve formě pracovního listu (viz příloha)
jednotlivec:
- Jak jsi spokojen/a s výsledky svých vědomostí?
- Co by ti pomohlo k získání lepšího výsledku?
- Jak jsi se cítil/a při samostatné práci?
- Který způsob řešení testu ti vyhovoval nejvíce?
- Dokázal/a jsi přesvědčit ostatní ve skupině o správnosti své odpovědi, rozhodnutí?
- Zapojil/a jsi se aktivně do diskuse, hlasování?
skupina:
- Jak jste spokojeni s vědomostními výsledky?
- Ve kterém sloupci byl výsledek % úspěšnosti nejlepší? Proč?
- Byl velký rozdíl mezi výsledky % úspěšnosti v diskusi ve dvojici (trojici) a hlasováním ve větší skupině?
- Naslouchali jste si vzájemně ve skupině?
- Rozdělili jste si role ve skupině?
ČÁST DRUHÁ - Reflexe práce ve skupině
Učitel by neměl rozvíjet u žáků pouze vědomosti, ale výběrem vhodných forem práce by měl žáky vést k rozvoji klíčových kompetencí, naučit je práci ve skupině, schopnosti naslouchat, přijímat a tolerovat názory jiných, dodržovat pravidla diskuse, vytvářet mezilidské vztahy a vést je sebereflexi a sebehodnocení.
Není podmínkou pokračovat v části druhé, jestliže byla provedena důsledná reflexe na konci první části, ale z pohledu rozvoje skupinové dynamiky (vývoje skupiny) je tato část velice důležitá.
Časová dotace - 45 minut
Cíl
Dovednostní (rozvoj klíčových kompetencí):
- naučit se efektivně komunikovat, jasně formulovat svá stanoviska
- naslouchat názorům druhých
- získat zprojevu druhých podstatné informace, umět je porovnat se svými
- tolerovat názory ostatních
- naučit se spolupracovat vkolektivu
- přijmout role v týmu
Očekávané výstupy u žáků:
- schopnost pracovat ve skupině
- schopnost efektivní komunikace
- schopnost naslouchání
- schopnost vzájemného respektování názorů
- sebereflexe a srovnávání se s ostatními
Pomůcky:
- pracovní list - reflexe skupinové práce
Forma práce:
- práce v malých skupinách (počet členů 4)
- práce ve velkých skupinách (počet členů 8)
Důležité je zadat časovou dotaci pro každou fázi - diskusi, prezentaci a reflexi (př.: maximální časová dotace):
- diskuse k zadané otázce v domovské skupině - 10 minut
- porovnání názorů dvou skupin se stejným zadáním otázek a vytvoření společného zápisu - 10 minut
- prezentace zápisů před třídou, diskuse - 20 minut
- závěrečná reflexe - 5 minut
Metody:
- diskuse na dané téma
- prezentace výsledků
I. První fáze - diskuse:
- Učitel rozdělí žáky ve třídě na 4 velké skupiny (s maximálním počtem 8 členů ve skupině).
- Je vhodné, aby se ještě z každé skupiny vytvořily dvě podskupiny (max. počet členů 4) - vznikne 8 skupin.
- Učitel zadá každé skupině jednu otázku k diskusi.
- Pokud je vytvořeno osm skupin, pak vždy dvě podskupiny dostanou stejné zadání.
- Každá domovská skupina řeší pomocí brainstormingu zadaný úkol, nápady a názory píše na papír A4.
- Učitel je již v roli pozorovatele.
II. Druhá fáze - diskuse:
- Učitel pouze zadává pokyny a pak, po celou dobu, je v roli pozorovatele.
- Učitel spojí dvě skupiny se stejným zadáním - vzniknou opět 4 skupiny.
- Úkolem každé velké skupiny je porovnání názorů na stejně zadanou otázku, prodiskutování a vytvoření společného soupisu názorů na jeden flipový papír (stačí papír A3).
III. Třetí fáze - prezentace zápisů ostatním skupinám:
- Učitel pouze zadává pokyny a pak, po celou dobu, je v roli pozorovatele.
- Prezentace zápisů ostatním skupinám - možnosti volí učitel:
1. varianta:
- jeden člen skupiny odprezentuje společný soupis názorů skupin se stejným zadáním z flipového papíru všem žákům třídy
2. varianta
- vyslanci (jeden člen pověřený prezentací) z velkých skupin obcházejí a postupně seznamují další tři skupiny s konkrétními názory své skupiny
Takto budou prezentována všechna 4 zadání.
Zadání:
- Skupina č. 1 (č. 5) - Výhody samostatné = individuální práce
- Skupina č. 2 (č. 6) - Nevýhody samostatné = individuální práce
- Skupina č. 3 (č. 7) - Výhody práce ve skupině
- Skupina č. 4 (č. 8) - Nevýhody práce ve skupině
Instrukce žákům (zadává učitel):
První fáze - diskuse
Pro malé skupiny:
- prodiskutujte danou otázku ve skupině
- pomocí brainstormingu zapište náměty na papír
- pracujte společně
Druhá fáze - řešení
Pro velké skupiny:
- vytvořte čtyři velké skupiny na základě spojení vždy dvou skupin se stejným zadáním otázky
- v nově vytvořené skupině prodiskutujte názory obou skupin
- sepište společný soupis názorů na papír
Třetí fáze - prezentace zápisů ostatním skupinám
Pro všechny skupiny:
1. varianta - ve skupinách zvolte svého mluvčího, který odprezentuje společný soupis názorů všem žákům třídy.
2. varianta - ve skupinách zvolte svého mluvčího, který bude obcházet jednotlivé skupiny a seznamovat je s konkrétními názory své skupiny.
IV. Čtvrtá fáze - reflexe (zpětná vazba)
Zhodnocení průběhu vyučovací hodiny:
- lze zadat ve formě jednotlivých otázek, kdy hodnocení probíhá pouze ve skupině
- hodnocení si sami žáci skupiny zapisují na volný papír A4
- lze zadat ve formě pracovního listu (viz příloha)
- Co jsme si zapamatovali?
- Co pokládáme ve své práci za důležité?
- Čeho bychom se chtěli příště vyvarovat?
- Máme připomínky k práci druhých skupin?
Přílohy
Reflexe jednotlivce
Reflexe skupiny
Hodnocení práce jednotlivce ve skupině
Ukázka testu
Práce s testem