Součástí vzdělávání v geografii je (v našem případě v šestém ročníku ZŠ) také základní seznámení s kartografií. Z prvního stupně žáci přicházejí s aktivní znalostí pravého úhlu v matematice a světových stran z vlastivědy. Metoda, o kterou se chci s vámi podělit, žákům přehledně a srozumitelně propojuje výše uvedenou matematickou znalost s novým zeměpisným učivem.
Žáci si zopakovali určování světových stran, pochopili spojitost mezi světovými stranami a určováním azimutu. Také si osvojili v této oblasti praktické dovednosti. Takto pojatá vyučovací hodina (hodiny) může mít také široký mezipředmětový dopad.
Na tabuli je nakreslena růžice světových stran a tato růžice se popíše (viz obr. 1). Poté si žáci v atlase vyhledají politickou mapu Evropy a společně s učitelem si zopakují určování světových stran. Vyučující při této činnosti využívá nástěnnou politickou mapu Evropy a znalosti žáků o poloze evropských států. Poté je žákům zadána následující otázka: Které státy Evropy protíná rovnoběžka 50° s. š.?
1. Růžice světových stran
Žáci tyto státy vyhledají v atlase a poté je nahlas předčítají. Současně jsou kontrolováni tak, že se odškrtávají názvy těch států, které jsou napsány v abecedním pořadí z druhé strany tabule. Poté žáci mají za úkol vyhledat státy ležící na západ od ČR. Ty opět diktují a vyučující je na tabuli zakroužkuje.
Následuje práce ve dvojicích, kdy žáci pracují se zeměpisnými výroky. Každý žák si připraví zeměpisný výrok, který může být pravdivý, ale také nemusí. Žáci si ve dvojici navzájem tyto výroky pokládají, rozhodují o jejich pravdivosti a kontrolují správnost svých odpovědí. Pokud žák vytváří nepravdivý výrok, pak musí znát i jeho opravu
Např.
Švédsko leží na sever od ČR - ANO
Na jih od ČR leží Polsko - NE; na jih od ČR leží Rakousko
ČR hraničí na západě s Rakouskem - NE; tento výrok dovoluje několikerou správnou odpověď:
a) na západě ČR hraničí s Německem
b) s Rakouskem ČR hraničí na jihu
Z matematiky již žáci znají pravý úhel a také vědí, že je to 90°. Na tabuli jsou nakresleny níže uvedené obrázky a žáci si je načrtnou do sešitů. V prvním obrázku vybarví žáci pravé úhly a každý úhel jinou barvou. Do druhého nákresu napíší do každého kvadrantu hodnotu 90°.
2. obrázek |
3. obrázek |
Na tabuli (flipu) je načrtnuta níže uvedená, ale nevyplněná tabulka (viz tab. 1). Stejnou tabulku si žáci nakreslí do svých sešitů. Vyučující vysvětlí žákům, co je to azimut a že sever má azimut 0°, což vyplývá z jeho definice. Poté se žáci pokusí určit azimuty ostatních světových stran.
Vybraní žáci diktují české a anglické názvy světových stran, jejich zkratky a k nim příslušné azimuty, přičemž je jejich výklad doplňován a zároveň jsou tyto údaje zapisovány do tabulky na tabuli (flipu). Ostatní žáci si vyplňují své tabulky v sešitech.
Je vhodné začínat nejdříve východem (má azimut 90°) a postupovat ve směru hodinových ručiček. Tento postup také většině žáků pomůže k pochopení dvojího azimutu severu.
Tab. 1.: Azimuty hlavních světových stran.
Název světové strany (česky) |
Značka světové strany (česky) |
Název světové strany (anglicky) |
Značka světové strany (anglicky) |
Azimut |
Východ |
V |
East |
E |
90° |
Jih |
J |
South |
S |
180° |
Západ |
Z |
West |
W |
270° |
Sever |
S |
North |
N |
0° (360°) |
Pak žáci pracují s tvrdými čtverečkovanými papíry formátu A4 a plní následující úkoly:
a) společná trasa - práce jednotlivců
Jeden čtvereček na archu je ve skutečnosti 1 km. Každý žák na papír nakreslí trasu podle zadání, které diktuje učitel.
Zadání:
Tvá trasa začíná v levém horním rohu. Postupně ZAKRESLI:
Všichni žáci by měli nakreslit čtverec a dále popsat trasu z hlediska světových stran (mohou i anglicky).
b) práce dvojic
Žáci ve dvojicích mají za úkol nakreslit na čtverečkovaný papír trasu ve tvaru obdélníku a následně popsat tento obrazec pomocí azimutů a délek jednotlivých stran (v km), za předpokladu, že 1 čtvereček na čtvrtce je 1 km ve skutečnosti.
Po splnění výše uvedených úkolů určí žáci azimuty i vedlejších světových stran. Pro úsporu času může být následující tabulka před hodinou namnožena a během výuky rozdána žákům. Žáci pod tuto tabulku načrtnou růžici světových stran, přičemž jednotlivé úhly 90° rozpůlí ještě dvěmi liniemi, které jsou na sebe kolmé, na úhly 45°. Poté do nákresu vyznačí hlavní a vedlejší světové strany a do tabulky (viz tab. 2) vpisují číselné hodnoty azimutů hlavních i vedlejších světových stran.
Tab. 2. Azimuty hlavních a vedlejších světových stran.
Názvy a značky hlavních (česky i anglicky) a vedlejších světových stran (jen česky) |
Azimut |
Sever - S; North - N |
0° nebo také 360° |
Severovýchod - SV |
45° |
Východ - V; East - E |
90° |
Jihovýchod - JV |
135° |
Jih - J; South - S |
180° |
Jihozápad - JZ |
225° |
Západ - Z; West - W |
270° |
Severozápad - SZ |
315° |
Žáci opět pracují s tvrdými čtverečkovanými papíry formátu A4. Mají za úkol na papíry nakreslit trasu např. ve tvaru trojúhelníku, lichoběžníku, kosočtverce, kosodélníku nebo některých písmen a tento obrazec opět popsat pomocí azimutů a délek jednotlivých stran (v km).
Většina tříd je situována tak, že žáci vidí okny ze třídy východ slunce, mohou tak odvodit světové strany ve třídě a určovat tak i azimuty.
Domácí úkol - zadání:
Časový rozvrh:
Takto zpracovaná hodina se dá zvládnout za 45 minut, ale po zkušenosti s její realizací je lepší tempo zvolnit a plánované činnosti rozložit do dvou vyučovacích hodin. Samozřejmě je ideální, aby tyto hodiny na sebe navazovaly.
V případě dvouhodinovky je možné
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.