Odborné články Základní vzdělávání Začátek jazykové výuky - 2. stupeň
Odborný článek

Začátek jazykové výuky - 2. stupeň

22. 7. 2005
Základní vzdělávání
Autor
Milena Zbranková

Anotace

Každý věk má určité přednosti i deficity, což platí i při jazykové výuce. Kromě jejich přehledu je součástí tohoto článku i několik námětů na počáteční hodiny výuky němčiny.

2. STUPEŇ (6. - 9. ROČNÍK)

Výuka dalšího cizího jazyka na 2. stupni nepředstavuje pro žáky, kterým je přibližně 11 - 14 let, nic nového a neznámého. Předpokládá se, že žáci mají z prvního a druhého období vzdělávání osvojeny schopnosti, dovednosti a znalosti z prvního cizího jazyka, které by se měly přiblížit úrovni A1, jak ji popisuje Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Této úrovně by měli žáci dosáhnout i v dalším cizím jazku na konci 2. stupně.

Pokud se s němčinou začíná jako s 2. jazykem na 2. stupni, mají žáci již několikaleté zkušenosti s výukou prvního jazyka (většinou angličtiny). Má to řadu výhod, ale přináší to i mnoho problémů.

Výhody
  1. Upevněné návyky z práce v cizím jazyce
    Žáci mají zkušenosti s nácvikem slovní zásoby, výslovnosti, s odlišným pravopisem i s jiným způsobem komunikace. Vědí, že bez pravidelné přípravy se v jazyce nedá mnoho dokázat. Mají zavedeny sešity, slovníčky, jsou zvyklí na jiný způsob práce, cizojazyčná výuka je většinou baví, mají proto dobrou motivaci pro druhý jazyk.

  2. Jazyková paměť a nácvik poslechu s porozuměním
    Od počátku výuky cizího jazyka se žáci cvičí v poslechu s porozuměním a to jak v globálním porozumění, tak v porozumění detailům. Po několikaleté výuce by měli být už na slušné úrovni. Měli by mít také dobrou jazykovou paměť a odhad. To všechno může dobrý učitel zúročit při výuce druhého jazyka.

  3. Čtenářské návyky, orientace v textu
    Na 2. stupni by měla být úroveň čtenářských dovedností daleko vyšší a také čtenářské zkušenosti z 1. jazyka by měly pomoci snadnější orientaci v autentických textech v němčině. Také specifické vady (dyslexie ap.) jsou v řadě případů kompenzovány. U těžkých a kombinovaných vad učitel zohledňuje žáky i nadále.

  4. Rozvoj abstraktního myšlení
    Kolem 12. roku věku si žáci začínají uvědomovat některé abstraktní vztahy a pojmy, proto mají rádi přehlednost, tabulkové nebo grafické vyjádření jevů, situací, pravidel, např. gramatických. Nepotřebují při výkladu tolik hravých činností a konkrétních příkladů.

  5. Tempo práce
    S přibývající školní docházkou zvyšují děti tempo své práce, zvládají větší celky, rychleji chápou a vzhledem k dovednostem získaným v prvním cizím jazyce umí většina z nich lépe samostatně pracovat.

Nevýhody
  1. Věkové zvláštnosti
    Puberta přináší zásadní změny v organismu mladého člověka. Ty se samozřejmě promítají do celé školní práce - do přístupu k učení, motivace, do kázně při vyučování a do všech činností ve vyučovací hodině. Žáci nejsou už tak bezprostřední a hraví, písničky a hravé činnosti v nich vzbuzují často úsměv, občas nechtějí spolupracovat vůbec. Je na učiteli, aby zvládal náladovost i snadnější unavitelnost žáků.

  2. Velký obsah učiva, dva cizí jazyky
    Nároky se s přibývajícími ročníky stupňují, někteří žáci začínají mít problémy v ostatních předmětech. Přidáním druhého jazyka nároky ještě vzrostou. V určitých jazykových situacích jim transfer učiva z angličtiny může pomoci (podobnost slovní zásoby), ale na druhé straně je řada jevů může svou podobností zmýlit.

  3. Následnost němčiny po angličtině
    Praxe a i některé studie ukazují, že žáci, kteří se učí nejdříve němčině a až jako druhému jazyku angličtině, dosahují lepších výsledků v obou jazycích. Němčina jako druhý jazyk po angličtině připadá žákům těžká. Hlavním důvodem je obtížnější gramatika (skloňování, časování), kterou se dosud nemuseli v takové míře zabývat.

 

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Další cizí jazyk