V předchozím příspěvku - Rozvoj rychlostních schopností 1. - jsme se věnovali teorii a v praktické části jsou uvedeny přiklad cvičení pro stimulaci reakční rychlosti a cvičení pro stimulaci lokomočních rychlostních schopností. V tomto příspěvku budou uvedeny příklady pohybových her, cvičení pro stimulaci speciálních rychlostních schopností (spojené s volejbalovými dovednostmi) a cvičení pro stimulaci rychlosti jednotlivého pohybu (horní končetiny). V závěru textu jsou navržena rychlostních cvičení v několika sériích.
Můžeme využít různé druhy štafet - běh v přímém směru nebo se změnou směru. Důležitý je počet žáků ve družstvu z hlediska dodržení intervalu odpočinku mezi jednotlivými pokusy (v praxi osvědčený počet 4 - 6 žáků ve štafetovém družstvu).
Opět můžeme využít různé druhy honiček. Pozor, honičky zařazujeme ve struktuře tréninkové jednotky na začátek hlavní části (nikoli do části rušné - organismus na takové zatížení v této části TJ není připraven).
Tato pohybová hra je obměnou PH „Červení a bílí". Dvě řady žáků stojí proti sobě ve stejné vzdálenosti od dělící čáry. Jedno družstvo je „zelenina" a druhé „ovoce". Učitel vyvolává jednotlivé druhy ovoce nebo zeleniny (květák, meruňky, mrkev, hruška atd.). Členové družstva, do kterého náleží zvolaný pojem, honí členy druhého družstva do vzdálenosti, jež předem určíme.
Vytvoříme dvě až čtyři družstva po 3 - 4 žácích. Ve stejné vzdálenosti před družstva umístíme pro každé jeden medicimbal (při použití pouze jednoho medicimbalu pro všechna družstva může dojít ke střetu tří hráčů při doběhu). Jednotlivé členy družstva očíslujeme od 1 - 4 (3). Učitel potom vyvolává postupně jednotlivá čísla a tito hráči se snaží co nejdříve dotknout medicimbalu. Družstva si přičítají body za prvenství.
Obměna:
1. Dotek medicimbalu |
Mety umístíme do pozic, která jsou důležitá z hlediska pozic hráčů v jednotlivých zónách při různých herních situacích (např. pozice při odstoupení neblokujícího předního hráče, pozice zadního středního hráče atd.). Hráči se mezi metami pohybují danými směry a většinou daným způsobem (čelem k síti).
2. Změny směru ve volejbalovém hřišti |
Pohyb podle směru „ulívky"
Učitel stojí na lavičce, u sebe má zásobník s míči a pomocníka (podavače míčů), nadhazuje míče vpřed, šikmo vpřed stranou v L a P (ulívky). Hráči v poli začínají ze střehového postoje (můžeme spojit i frekvenční činností dolních končetin - DK), po nadhozu se snaží chytit (vybrat) nadhozený míč.
Obměna: učitel nadhazuje míče z jiného místa útoku (zóna II a IV) a hráči vybíhají z pozice v momentě úderu
3. Pohyb podle směru „ulívky |
Krátké, dlouhé „míče"
Toto cvičení může být využito v různých jiných situacích a pozicích. Na cvičení se může podílet 9 hráčů (trojice „nadhazovačů", trojice cvičících a trojice pomocníků). Cvičení může být přizpůsobeno pro dvojice, trojice atd.
Trojice u sítě nadhazuje míče - č. 1 dlouhý míč, č. 2 krátký míč, č. 3 dlouhý míč. Tato trojice má k dispozici zásobník na míče a pomocníky na sbírání míčů. Hráč v poli odehraje nadhozený míč hráčem č. 1 (způsob odbití určený nebo volený), rychlý přeběh k vybrání nadhozeného míče hráčem č. 2 a rychlý přesun k odbití nadhozeného míče hráčem č. 3. Důležitý je moment nadhození jednotlivých míčů.
4. Krátké, dlouhé „míče |
Skupinka žáků (souběžně mohou provádět činnost tři skupiny - dvě vopačném pohybu) se postaví na jednu stranu hřiště. Vdílu švédské bedny jsou umístěny míče (tenisáky, malé molitanové, volejbalové). Jeden žák se snaží co nejrychleji (technicky správně) odhodit všechny míče na druhou stranu sítě. Vmomentě odhodu prvního míče přebíhají ostatní žáci na druhou stranu a míče sbírají do připraveného dílu švédské bedny. Házející žák po odhodu posledního míče také přeběhne. Poté se role vymění postupně, až se vystřídají všichni žáci ze skupiny.
5. Přehazovaná s přeběhem |
Žáci se rozdělí do dvou družstev a postaví se na určené čáry. Každý má několik malých molitanových míčků. Učitel posílá postupně jeden míč (volejbalový, medicimbal atd.) za druhým, v určitém časovém sledu. Žáci se snaží jednotlivé míče zasáhnout.
6. Střelnice |
Do tréninkové jednotky je možné zařadit 3 - 5 sérií po 3 - 5 pokusech. Ve věkové kategorii 11 - 14 let se doporučuje zařazení 1 - 4 série a podle jejich počtu určit počet pokusů 3 - 6. Způsob odpočinku mezi sériemi může být pasivní i aktivní. V naší ukázce (ověřené praxí) jsme zařadili aktivní způsob odpočinku.
Starty z různých poloh na různé podněty, doběh na vzdálenost 6 metrů.
Pohybová hra „Ovoce a zelenina".
Běh přes čáru.
7. Běh přes čáru. |
Běh se změnou směru k položeným metám. Vzdálenost 9 metrů.
Tabulka č. 1: Plán rozvoje rychlostních schopností, období leden - březen.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.