Odborný článek

Odkud máme svetr

19. 8. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Kateřina Tomášová

Anotace

Projekt nejen o ovečkách, vlně a svetru.

Hlavní cíl projektu a další cíle:
  • seznámit se s významem hospodářských zvířat, konkrétně ovcí (hlavní cíl)
  • rozvíjet dětskou fantazii a tvořivost
  • rozvoj komunikativních dovedností, schopnost vyjádřit svůj názor
  • rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních, i když se od nás nějakým způsobem odlišují
  • rozvoj vytváření citových vztahů
  • rozvoj dovednosti vyjádřit své vlastní prožitky

Jádro projektu - environmentální oblast (dítě a svět)

Další integrované oblasti - všechny z RVP (biologická, psychologická, interpersonální, sociálně-kulturní)

Předpokládané činnosti dětí:
  • pohybové (lokomoční) činnosti
  • verbální i neverbální komunikace
  • pěvecké a hudebně-pohybové činnosti
  • manipulace s předměty
  • grafomotorika, pracovní činnosti
Záměr

Záměrem tohoto projektu je objasnit dětem z čeho se vyrábí vlna, ze které mají svetr, zdůvodnit užitek ovcí, prakticky si vyzkoušet manipulaci s vlnou, hledat její další využití (i netradiční), uvědomit si, že ač nejsou všichni stejní, jsou si i přesto sobě rovni.

Plánování:
  • jednotlivé složky projektu na sebe budou navazovat
  • zajištění dostatečného množství materiálu - vlny - v různých barvách
  • budou využity nápady dětí - možnost rozšíření projektu o nové věci
  • snažit se o prolínání činností - pohybové a klidové činnosti
  • využití obrazového materiálu, zvukových nahrávek
Úvod - rozehřátí, uvolnění:
  • svetry poházené na koberci
    • Z čeho jsou upletené?
    • Kde se ta vlna vzala?
    • Jaký má klubíčko tvar, barvu...
  • cesta za ovčí babičkou - překážková dráha, různé druhy chůze a běhu
  • odpočinek po cestě - poslech pohádky O beránkovi, kterou vypráví učitelka v roli ovčí babičky
Hlavní část - soustředění:
  • rozhovory s ovčí babičkou na téma ovečky - kde žijí, čím se živí, jaký mají užitek, nepřátelé ovcí...
  • jak se stříhá vlna a její další zpracování - pantomimické ztvárnění dětmi
  • pohybové hry - Pásla ovečky, Na ovečky a vlka...
  • zpíváme si o ovečkách - Beskyde, Ovečky...
  • grafomotorická cvičení - klubíčko, vlnky
  • nalepování kousků vlny - výroba svetru
  • poslech pohádky Ovečka s černou skvrnou
  • rozhovory na téma jak se asi cítila ovečka, když ji odstrkovali, protože byla jiná
  • praktické vyzkoušení dětmi
  • sdělování pocitů obou stran
  • uvedení do problému rasistického chování - jak se asi cítí lidé s jinou barvou kůže, kteří u nás žijí - srovnání s pohádkou
  • pavučina přátelství - posílání klubíčka vlny kamarádovi s odůvodněním, proč posílám klubíčko právě jemu
Závěr, reflexe, hodnocení
  • shrnutí poznatků - co nám dávají ovce
  • chtěl bys být ovečkou a proč
  • co se ti líbilo a nelíbilo, jak ses cítil při určité činnosti, co tě bavilo nejvíc

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Kateřina Tomášová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna