Aktivitu Jak napsat haiku je možné zařadit kdykoliv, když pracujeme s lyrikou. Pracujeme-li se Soukalovou učebnicí pro devátý ročník, vyjdeme z textů v oddílu Poezie, Drobnosti a miniatury. Nutným předpokladem této aktivity je předcházející znalost (zopakování) pojmů lyrika, verš, slabika, rým.
Nejdůležitějším cílem aktivity je rozvoj žákovské tvořivosti (OSV). Právě velmi zjednodušené schéma a vedení žáka krok za krokem k vytvoření vlastního textu pomůže odstranit některé blokády při psaní, které mohou vzniknout při zadání typu „žáci, napište báseň o podzimu".
Dalšími cíli (samozřejmě pro další hodiny) mohou být otázky a úkoly zaměřené na:
Jádrem aktivity je pracovní list, který žáci pod vedením učitele vyplňují a směřují od pozorování vzorového textu (počítání slabik) k vytvoření vlastního básnického textu - haiku.
Z jednotlivých kroků lze také vyvodit kritéria pro hodnocení:
V pracovním listu je k podzimu vybrán výchozí motiv havrani, ten může být samozřejmě nahrazen motivy jinými. Při hledání typických motivů můžeme využít např. techniku řízených asociací, čili clusteru, který popisuje Fišer. Při četbě japonských haiku nacházíme samozřejmě motivy, které by naši žáci nepoužili (např. v Bašóově textu sakury).
Pokračováním aktivity pak mohou být i další samostatné texty, které budou vycházet z typických motivů pro jednotlivá roční období, nebo dokonce jednotlivé měsíce. Můžeme rozšířit mezioborové přesahy a vytvořit s žáky také jednoduchý kalendář (ITC), kdy texty doprovodí vlastními ilustracemi (výtvarná výchova).
Dalším úkolem může být zpracování stejných pocitů prozaickou formou (lyrickým popisem) a následné srovnání obou textů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.