Odborné články Předškolní vzdělávání Příchod zimy s příjezdem svatého Martina
Odborný článek

Příchod zimy s příjezdem svatého Martina

28. 6. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Alena Picková

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Seznámení dětí, jejich rodičů i širší veřejnosti s lidovými tradicemi spojenými se změnami spjatými s příchodem zimy - příjezdem sv. Martina na koni. Uvědomit si sílu lidových tradic (jejich jedinečnost a krásu), společného prožitku radosti a posilování součinnosti a pocitů sounáležitosti obyvatel města.
Časový rozsah: 10 dnů (říjen - listopad)
Věková skupina: 3 - 6 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Seznámení dětí, jejich rodičů i širší veřejnosti s lidovými tradicemi spojenými se změnami spjatými s příchodem zimy - příjezdem sv. Martina na koni. Uvědomit si sílu lidových tradic (jejich jedinečnost a krásu), společného prožitku radosti a posilování součinnosti a pocitů sounáležitosti obyvatel města.
Časový rozsah: 10 dnů (říjen - listopad)
Věková skupina: 3 - 6 let


Projekt vyplývá z tematického zaměření obsahu ŠVP s názvem Od jara do zimy. Je založen je na široké spolupráci MŠ, klubu rodičů, ZŠ, MÚ, infocentra, místního tisku, jezdeckého oddílu, hasičů a policie. V různých formách náročnosti je určen nejen pro všechny věkové skupiny dětí, ale i jejich rodiče a zaměstnance MŠ.

Při jeho realizaci je velmi důležitá organizace a koordinace všech zúčastněných stran, nenásilné vtažení zejména rodičů a jejich aktivního zapojení. Velké nároky jsou kladeny i na materiálně-technické zabezpečení celé akce.


Oblasti spolupráce s rodinou, s dalšími stranami

  • klub rodičů - příprava a realizace slavnosti
  • ZŠ - organizační zajištění příprav i samotné realizace
  • OÚ - koordinace, ozvučení města
  • jezdecký oddíl - zajištění vyzdobeného koně a jezdce
  • místní tisk, infocentrum - informování o akci (plakáty, upoutávky)
  • městská policie - pomoc s organizací akce (odklon dopravy ze středu města)
  • hasiči - protipožární opatření (lampiony)

Přínosy pro děti

  • uvědomování si krásy lidových tradic, moudrosti lidových pranostik
  • poznání mravní síly pověsti O svatém Martinovi (umět se rozdělit)
  • uvědomování si charakteristik a změn jednotlivých ročních období, jejich rytmického střídání
  • poznání charakteristických znaků změn v přírodě
  • upevnění vztahu k životnímu prostředí (příroda, zahrada, koně)
  • posílení vztahu k rodnému městu
  • poznání významu spolupráce, významu policie, hasičů atd.
  • rozvoj vztahu k životnímu prostředí
  • poznání, jak respektují daná pravidla členové policie, hasičů

Přínos pro rodiče

  • propojení života rodiny s činností MŠ
  • posílení sounáležitosti - společné aktivity a prožitky s dětmi, s obyvateli města

Přínos pro zaměstnance MŠ

  • poznání důležitosti jednotného působení na děti
  • rozvoj volních vlastností (být dětem příkladem)

Návrh nabízených činností1

  • pozorování změn v přírodě - pranostiky
  • pozorování koní - rozhovory
  • péče o životní prostředí
  • průběžné čtení a vyprávění pověsti O svatém Martinovi
  • rozhovory s dětmi o správném chování - příklad svatého Martina
  • uplatňování zásad správných vzájemných vztahů v praxi
  • průběžné hodnocení vzájemných vztahů
  • pracovní a výtvarné činnosti - výzdoba MŠ
  • výroba lampionů (s pomocí rodičů)
  • výroba perníkových koníků (s pomocí kuchařek)
  • nácvik (oživení) písně složené kolektivem MŠ k této příležitosti
  • poslech vážné hudby - famfáry
  • příprava školní zahrady na slavnost - ozdobení loučemi, seznámení se scénářem slavnosti
  • účast na vlastní slavnosti ve večerních hodinách
    • zahradní slavnost za přítomnosti rodičů a veřejnosti
    • zpěv dětí, dětské rytmické nástroje, reprodukovaná hudba
    • odměna (překvapení) - poklad svatého Martina
    • odchod do středu města (účastní se široká veřejnost)
      • lampionový průvod za doprovodu hudby z městského rozhlasu
      • vjezd rytíře na bílém koni za doprovodu Bachových fanfár

Část projektu, zaměřená na rozvoj hudebních, pěveckých, rytmických a pohybových dovedností je dostupná zde.


Co hodnotíme

Vyhodnocení konkrétních postupů organizace, spolupráce se zaměstnanci MŠ, zapojení rodičů a dalších stran do příprav, organizace a realizace slavnosti.

Respektování pravidel, úspěchy či neúspěchy u jednotlivých dětí. Které konkrétní činnosti se dětem líbily, nelíbily, co chtějí opakovat. Jaký byl postupný dopad na rodinu, na vztahy mezi rodinou a MŠ, MŠ a dalšími subjekty.

Závěrečné vyhodnocení účinnosti projektu směrem k jednotlivým skupinám zúčastněných, zejména k dětem. Jakých cílů bylo dosaženo, jaké kompetence děti získaly. Co zůstalo nesplněno. V čem pokračovat dál, co opakovat, čeho využívat, co se stalo samozřejmostí, co již není nutné důrazněji sledovat.

 


1 Činnost rozpracují učitelky v TVP, podle skladby skupiny dětí (schopností, možností), podmínek i svého zaměření.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
56.64 kB
Dokument
Příloha 1: Myšlenková mapa
Autor
Alena Picková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí