Je-li jednou z výchozích myšlenek vyučování biologie snaha o maximální názornost výuky, pak je vhodné realizovat hodiny tohoto předmětu alespoň občas přímo v přírodě. Školní naučné stezky by měly využívat nabízených možností vybraného úseku přírody k praktickým ukázkám a procvičování znalostí jevů a objektů, s nimiž se žáci seznamují v průběhu výuky.
Předkládaný e-learningový kurz Školní naučná stezka Zlatý vrch vznikl jako „nadstavba" školní naučné stezky vedoucí jedním z chebských parků. Jeho cílem bylo rozšířit využití původní koncepce skutečné naučné stezky ve výuce gymnaziální biologie, případně umožnit aplikaci i na dalších školách v jiných městech nebo posloužit jako inspirace pro učitele na těchto školách.
Kurz tvoří 13 kapitol, úvodní kapitola pojednává obecně o funkci a významu naučných stezek, zbylých 12 odpovídá jednotlivým zastávkám skutečné naučné stezky. Kapitoly vždy obsahují studijní text na dané téma, odkazy na další literární a elektronické zdroje informací a naskenované pracovní listy, které je možné si i stáhnout a vytisknout. U některých zastávek je tento základ doplněn podkapitolou Pro zvídavé něco navíc, která obsahuje další informace související s tématem Náměty pro další samostatnou práci nebo je zde k dispozici test týkající se daného tématu. Přečtení základního a rozšiřujícího studijního textu většinou trvá 10-15 minut (údaj je uveden v úvodu každé kapitoly). Celkový čas potřebný pro zvládnutí obsahu celé kapitoly se liší v závislosti na druhu samostatných úkolů nebo individuální práci s dalšími zdroji informací.
Kurz (uložený pod odkazem Biologie) vznikl v rámci projektu SIPVZ 2006, je přístupný na stránkách provozovaných Gymnáziem Cheb, které je zároveň vlastníkem autorských práv.
Studijní text nabízí informace o historii vzniku parků a zahrad a seznamuje čtenáře s nejčastějšími typy zakládaných parků. Přehled vybraných míst z různých částí naší republiky, kde se nacházejí zajímavé parky, je součástí sekce Pro zvídavé něco navíc. Zajímavým námětem pro samostatnou práci je provedení inventarizace vybraného parku.
Náplní studijního textu je zpracovaná historie Chebu. Jakou pozornost mu čtenář - žák věnoval, si může lehce ověřit vypracováním připojeného testu.
Definice biotopů, podmínky v jednotlivých biotopech, faktory ovlivňující druhové složení organismů čili diverzitu biotopů a typy biotopů v ČR (podle katalogu Natura 2000), to vše zahrnuje základní a rozšiřující text této zastávky. Podle návodů k samostatným pracím se může kterýkoli žák pokusit o porovnání charakteru různých biotopů v krajině nebo o soupis druhů na vybrané lokalitě.
Dendrologický studijní text obsahuje návod pro určování dřevin a přehled vzácnějších druhů dřevin z parků Chebu a okolí. Podkapitola Pro zvídavé něco navíc objasňuje vžitý omyl v pojmenování druhů kaštan - jírovec. Když se chtějí žáci pustit do samostatné práce, mohou zkusit zaznamenat fenologický vývoj stromu v průběhu roku. Součástí kapitoly je také test.
Základ další rozsáhlé kapitoly tvoří přehled ptačích druhů v prostředí měst a vesnic a názorná topografie ptačího těla. Doplňkem jsou výňatky z ptačí etologie, např. pojmy krmiví a nekrmiví ptáci, stěhovaví a domácí ptáci a informace o běžícím projektu Pták roku. Námětem pro samostatnou práci může být např. sčítání ptáků v zimním období nebo pozorování ptáků na krmítku. Svoje vědomosti si může každý žák opět ověřit v testu.
Koncepce zpracování zastávky je stejná jako u zastávky č. 2, studijní text pojednává o geologické minulosti Chebska, konkrétně o vývoji geomorfologických celků Smrčiny a Chebská pánev, nabyté vědomosti je opět možné si otestovat.
Téma památných stromů je ve studijním textu zpracováno velmi podrobně, jsou zde údaje o úředním vymezení kategorie Památný strom, o významu památných stromů v krajině, i o tom, co pro ně může udělat každý člověk. Rozšiřující text přináší přehled památných stromů na Chebsku s jejich základní charakteristikou.
Teoretická část se věnuje přiblížení základní zákonné normy, která specifikuje přístup k ochraně přírody v ČR. Žákům, kteří si přečtou základní studijní text a mají zájem si rozšířit své znalosti, je k dispozici v sekci Pro zvídavé něco navíc přehled zvláště chráněných území Chebska, doplněný o výskyt zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.
Jakou funkci plní hry coby prostředek ekologické výchovy vysvětluje základní studijní text a podkapitola Náměty pro další ekologické hry obsahuje pravidla dvou konkrétních ekologických her: Pesticidy na poli a Jak je tomu u lidí?. Další hry jsou uvedeny na pracovních listech. Užitečnou pomůckou nejen pro zvídavé žáky určitě bude terminologický slovníček některých často používaných ekologických pojmů uspořádaných do tabulky.
Úvodem kapitoly je text zabývající se charakteristikou biotopu nazvaného stráň, který je doplněn o přehled zajímavých a významných strání různých typů v ČR. Rozšiřující text popisuje, jak člověk vytvářel v průběhu své existence bezlesá území v krajině. Námětem jedné z možných samostatných prací je rozbor konkrétního vybraného biotopu a jeho biocenózy.
Základní studijní text se zaměřuje na význam řeky v krajině. Žákům, kteří se chtějí dozvědět něco navíc, jsou určeny podkapitoly věnované vlastnostem vody z pohledu různých oborů a problematice povodní. Mezi náměty pro samostatné práce je zařazeno sledování vodní eroze na vybraném potoku či studium ekosystému rybníka.
Tato zastávka je ve skutečné naučné stezce věnována shrnutí a zopakování získaných informací a dovedností. V e-learningovém kurzu je rozšířena o studijní texty: Desatero o zeleni a Desatero pro zeleň, které mají sloužit spíše k zamyšlení o smyslu zeleně v lidských sídlech a jejímuvýznamu pro člověka.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.