Vlivem různých skutečností v současném vzdělávání se středoškolská biologie stává stále teoretičtější oborem. Domnívám se, že to je velká škoda, a proto jsme se pokusili několik teoretických témat, u kterých to je možné, „oživit" alespoň fotografiemi skutečných jevů, a tak je přiblížit těm, kteří se jimi budou zabývat.
Hlavním obsahem kurzu, který je určen především gymnaziálním žákům a jejich vyučujícím, jsou tři odborné kapitoly - botanika, geologie a histologie. Základ tvoří 52 fotografií skutečných biologických preparátů doplněných popisem a ve většině případů také schematickým nákresem, aby bylo upřesněno, na co se při prohlížení jednotlivých fotografií zaměřit. Botanické preparáty byly připraveny z běžně dostupného biologického materiálu, v případě histologie a geologie byly využity některé trvalé preparáty, které bývají součástí biologických sbírek.
Fotografie byly pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus SP 350 (8MP, 3× optický zoom) připojeným na mikroskop Olympus CX21 (planachromatické objektivy: 4×, WD=22,0; 10×, WD=10,5; 40×, WD=0,45, okulár 10×, FN18 ). Fotografie použité v textu jsou upravené a mají pouze malé rozlišení (většinou 800×600 dpi), kompletní soubory fotografií v původním rozlišení doplněné měřítkem jsou součástí příloh ke stažení. Doprovodný studijní text vychází ze středoškolských biologických učebnic. Nejsou v něm vyčerpávajícím způsobem zpracovaná daná témata, zaměřuje se především na komentáře konkrétních preparátů. Součástí každé kapitoly jsou seznamy použité (nebo doporučené) literatury a internetových zdrojů. Další přílohy ke stažení představuje několik ukázkových příprav využitelných při práci s interaktivní tabulí SmartBoard a kapitola „Botanika" je navíc doplněna návody na provedení laboratorních cvičení.
Kurz (uložený pod odkazem "Biologie") vznikl v rámci projektu SIPVZ 2007, je přístupný na stránkách provozovaných Gymnáziem Cheb, které je zároveň vlastníkem autorských práv. Kurz byl v rámci projektu ESF převeden do Moodle (uložen pod názvem Biologické preparáty), kde je rozšířen o testy a úkoly.
Tato kapitola patří v rámci kurzu k nejrozsáhlejším. Důvodem je snadná dostupnost biologického materiálu a vysoká pravděpodobnost skutečného využití při výuce biologie. Je rozdělena do tří podkapitol:
Studijní text obsahuje pouze informace týkající se zobrazených preparátů (celkem 31), není zde kompletní přehled všeho, co souvisí s rostlinnou morfologií, tj. cytologií a histologií. Ke všem vyfotografovaným preparátům jsou v poslední podkapitole souhrnně zpracované stručné návody jejich přípravy, v některých případech je v nich uvedený výčet dalšího použitelného rostlinného materiálu.
Geologická část kurzu je pravým opakem botanické. Zahrnuje nejmenší počet fotografií (celkem 7) a naproti tomu nejrozsáhlejší textovou část. Tato část je záměrně zpracována obecněji než ostatní kapitoly, aby předkládanou tématiku žákům více přiblížila, protože geologii, přestože se stala součástí obsahu vzdělávání na gymnáziích, je věnováno v porovnání s ostatními přírodními vědami relativně málo prostoru.
Kapitola je rozčleněna do dvou podkapitol:
Tato část kurzu se řadí svým obsahem mezi předešlé dvě kapitoly. Najdeme tu 14 komentovaných fotografií doplněných studijním textem, který je opět podrobnější. Další členění je na:
Součástí podkapitoly Trofická pojiva - krev je i jeden návod na přípravu mikroskopického preparátu (časová náročnost přípravy preparátu přibližně 10 minut).
Předkládané materiály mohou využívat různým způsobem jak žáci, tak učitelé. Žáci mohou využít kurz především k samostudiu nebo k rozšiřujícímu (či doplňujícímu) studiu. Ve verzi kurzu pro Moodle je součástí jednotlivých témat (kromě doplňkových úkolů) krátký test, který je po vyplnění automaticky vyhodnocen, je možné ho libovolně opakovat a modifikovat. Prostudováním odkazů na webové stránky a další literaturu se související tématikou uvedených ve verzi pro Unifor lze získat další informace.
Vyučujícímu nabízí tento kurz několik možností využití:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.