Příspěvek byl převzat od MŠMT ze sborníku Mezigenerační vztahy a stárnutí v školním vzdělávacím programu, jenž vznikl v rámci grantového projektu Mezigenerační vztahy a stárnutí v RVP, který realizoval Kruh spolupracovníků obecné a občanské školy společně s Diakonií ČCE v roce 2005.
Cíl:
- uvědomit si, jak stereotypy a předsudky ovlivňují první dojmy
Pomůcky:
- dvě série zajímavých fotografií starých lidí (např. z časopisů) - 1. skupina lidé známí, 2. skupina anonymní tváře - vhodné znát alespoň část jejich životního příběhu, zařadit také foto člověka, jehož životní příběh je v kontrastu s prvním dojmem z fotografie. Fotografie nalepit na záhlaví čistých papírů - jeden pro každého účastníka.
Osoby z fotografií můžete představit i s jejich životním příběhem.
Cíl:
Cílem dílny bylo ukázat učitelům způsob, jak pracovat ve výuce se stereotypy a předsudky o stáří. Zároveň měli účastníci kurzu úkol zformulovat argumenty proti nejčastějším předsudkům o stáří, s využitím učiva z předchozích dílen a přednášek.
Pomůcky:
- psací potřeby, fixy, nafukovací balónky, provázek
1. Jaký je slovotvorný původ slova předsudek? Napište slova příbuzná.
2. Jaké jsou významy slov, která jste napsali? Jaké situace vám evokují?
3. Zamyslete se, jestli (a jaké) existují předsudky vůči profesním, etnickým či zájmovým skupinám, do nichž patříte. Jsou vaše vlastnosti v souladu s obsahem předsudku?
4. Pokuste se formulovat nejčastější stereotypy nebo předsudky o stáří.
5. Zapište je na nafukovací balónek. Je možné nalézt podobnost mezi předsudky a balónkem?
Stáří = moudrost
Stáří nic nepotřebuje
Stáří = odchod do důchodu
Staří lidé si pořád na něco stěžují
Staří zabírají místo mladším
Stáří = nemoc, nemohoucnost
Staří volí komunisty
Staří mají plno času
Staří jezdí tramvají ve špičce
6. Hledejte a formulujte argumenty proti těmto předsudkům tak, aby byly použitelné při výuce, například když se daný předsudek objeví v diskuzi s žáky.
7. Balónek s předsudkem, proti kterému skupina nalezla argumenty, lze píchnout = předsudek splaskne.
Příloha Pořád jsem to já
Pracovní list je vytvořen ke stejnojmenné výstavě, kterou uspořádala Diakonie ČCE v roce 2005. Předpokládám, že se stejně dobře dá využít k úvodu a reflexi lekce, hodiny nebo projektu o stáří. Jednotlivé formulace otázek jsou vázány na původní doprovodné texty k výstavě a dají se upravit dle cílů vaší výuky.
Postup při práci s pracovními listy:
1. pracovní list si žáci vyplní před výstavou/zahájením tématu;
2. pracovní list vypracují na výstavě - může být vynechán, pozměněn dle potřeby;
3. pracovní list vypracují na závěr výstavy/tématu.
Následuje reflexe
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.