Odborný článek

Moje místo

29. 7. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr Blanka Pešoutová

Anotace

Příspěvek popisuje projekt určený pro žáky 7. ročníku. Žáci přemýšlejí o místě, které mají rádi. Učitel a třída s daným tématem dále pracují.

Příspěvek byl převzat od MŠMT ze sborníku Mezigenerační vztahy a stárnutí v školním vzdělávacím programu, jenž vznikl v rámci grantového projektu Mezigenerační vztahy a stárnutí v RVP, který realizoval Kruh spolupracovníků obecné a občanské školy společně s Diakonií ČCE v roce 2005.


Hlavní cíle

Žák:

  • cítí sounáležitost s místem a lidmi (rodina, pamětníci...) - jistota, identita;
  • oceňuje význam individuální paměti (pamětník ví víc/jiné než učebnice), „malých dějin";
  • raduje se z poznání;
  • spolupracuje;
  • hodnotí svou práci.

Dílčí cíle

a) Žák umí - psychomotorické cíle:

  • rozvrhne si svou práci;
  • pracuje samostatně;
  • zpracovává, porovnává různé druhy poznatků (odborná literatura, rozhovor, videonahrávka);
  • vede rozhovor - naslouchá, přizpůsobí se osobnímu tempu druhého, staršího;
  • pracuje s odbornou literaturou;
  • vybírá, sestavuje, vytváří smysluplný celek;
  • cituje zdroje;
  • připraví prezentaci své práce;
  • prezentuje svou práci.

b) Žák ví - kognitivní cíl:

  • shrne informace o místě, kde žije, o své rodině;
  • popíše periodizaci lidského života;
  • porovná své místo tehdy a nyní;
  • definuje „duševní vlastnictví".

c) Žák si myslí, cítí, koná (v ideálním případě) - afektivní cíle:

  • je dobré „být s...", sdílet, setkávat se, někam patřit (sounáležitost s místem, lidmi);
  • chci se dozvídat víc, než vím;
  • „Na co asi budu vzpomínat já, o čem budu vyprávět, jaký/á budu, až přijde stáří?"

Otázky pro sebereflexi (ústně/písemně):
1. Co mi přišlo při zpracovávání projektu nejzajímavější? Co mě nejvíce bavilo?
2. Jaká část mé práce je nejlepší? Proč?
3. Co jsem se naučil/a? Co důležitého jsem poznal/a?
4. Co bych zlepšil/a? Proč jsem to neudělal/a před odevzdáním?
5. Je něco, co jsem nesplnil/a? (viz kritéria hodnocení)
6. Která z prací mých spolužáků se mi líbila nejvíce? Proč?

A. Samostatná práce žáků navazuje na učivo 1. pololetí (vlastivědné učivo 7. ročníku - významná místa, významní Češi, Praha, „průvodcování" po Královské cestě, stavební styly...).

B. Projekt je zahájen společnou dvouhodinou - ideální je polovina třídy (15 žáků)
a) Žáci jsou vyzváni, aby přemýšleli o místě, které mají rádi, „...asi to není tak známé místo, ale je ,tvoje‘...", důvěrná znalost.
b) „Je takové místo pro člověka důležité, proč, kdy..."
c) Balicí papír; „Čím a jak bys své místo nejlépe přiblížil/a ostatním?" - žáci zapisují své nápady na společný papír, rozvíjejí nápady ostatních.
d) „Odkud, od koho se můžeš dozvědět víc, než víš nyní?" - zdroje, metody.
e) „Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých postupů?" - děti samy přijdou na pamětníky, rodáky, prarodiče, nejstarší obyvatele - je pak na učiteli, zda bude rozhovor s pamětníkem požadovat jako nutnou součást práce.
f) Zadání práce - učitel vyjde z dětských nápadů, vysvětlí úkol, stanoví postup a formální charakteristiky práce, časový harmonogram (tj. termíny splnění části úkolu - volba konkrétního místa, odevzdání osnovy, odevzdání části práce; odevzdání celé práce; prezentace) - doporučuji vše společně zapsat a plán ponechat ve třídě; nabídnout individuální konzultace.
g) Děti se dozvědí kritéria hodnocení:

  • obsah práce, kvalita, originalita + splnění povinných částí;
  • výběr, zpracování informací, smysluplnost kompozice (část/celek);
  • prezentace práce před třídou (např. patnáctiminutový souvislý projev, ukázky - videoprojekce, počítačová prezentace, audionahrávka aj.);
  • splnění formálních kritérií projektu;
  • respektování časového harmonogramu;
  • sebereflexe.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr Blanka Pešoutová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Lidské vztahy
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída