Zpracováno volně podle projektu uskutečněného v MŠ Bojasova, Praha 8.
Nápad na zpracování a realizaci projektu vznikl v MŠ na podkladě publicistického pořadu uváděného v televizi. Ten byl natočen v rámci sexuální výchovy - výchovy k rodičovství a realizován v jedné pražské základní škole.
Charakteristika projektu a jeho cíle:
Projekt je zařazen s cílem podporovat a rozvíjet pozitivní sociální vztahy v rodině - pevné citové pouto k jednotlivým členům (matka, otec, sourozenci, prarodiče a další příbuzní); aktuálně reagovat na situaci, kdy jedno z dětí očekává narození sourozence, s cílem vytvářet základy správného vztahu, postoje i reakce k malému dítěti.
Záměrem je přitažlivou formou přiblížit dětem příchod nového člověka na svět, a to zhruba ve třech rovinách:
- poslech čteného textu "Bráška v bříšku";
- sledování vývoje konkrétní rodiny, kde čekají miminko (s citlivou dohodou a přístupem);
- soustavná péče o "třídní miminko".
Očekávané výstupy:
- rozvoj smyslového vnímání a fantazie - soustředěný poslech čteného textu a reakce na něj;
- rozvoj prosociálního a správného chování - k matce čekající miminko, k miminku;
- podpora vnímání hodnot lidských vztahů - co se nám líbí, co ne a proč;
- rozvoj poznatků o těle člověka - matky, plodu;
- rozvoj poznání - potřeba lékařského ošetření (porodnice, poradna, co vše miminko potřebuje);
- rozvoj logického myšlení - hledání souvislostí (zdravá výživa, zdravý pohyb, zdravý člověk, zdravé miminko);
- rozvoj tvořivosti, fantazie, pracovních dovedností - kreslení, malování, modelování miminka, "výroba" vlastního třídního miminka;
- rozvoj skupinové spolupráce, dohody, společného rozhodování - volba pohlaví, jména miminka, společně vytvořená a dodržovaná pravidla s ohledem na miminko, řečová kázeň, práce s hlasem (šepot);
- podpora kooperace - dělba péče o miminko, spravedlivé střídání;
- podpora zodpovědnosti, trpělivosti, stálosti a citlivosti - soustavná péče o miminko v prostorách třídy MŠ - krmení, oblékání, přebalování …, sebou na vycházce, doma o víkendu;
- rozvoj smyslového a citového vnímání - pláč dítěte, smích, první zvuky, slova;
- rozvoj hudebních a rytmických schopností - ukolébavky, pohyb;
- aktivní spoluúčast rodičů - zejména konkrétní rodiny;
- průběžné zařazování aktuálních cílů a reakcí na vzniklé situace.
Časový rozsah:
Tři týdny až jeden měsíc. Realizace projektu v době aktuálně zařazené podle předpokládaného termínu porodu sourozence.
Věková skupina:
Děti věkově smíšené (3 - 6 let).
Předchozí stimulace - návaznost na:
- projekt naše rodina (fotografie členů rodiny, sledování mladších sourozenců v prostorách MŠ);
- vystoupení dětí při vítání občánků v OÚ (MÚ) v předcházejícím školním roce.
Náměty činností vedoucích k naplňování záměrů a cílů
1. Rovina
Poslech čteného textu "Bráška v bříšku" a jeho využití:
- průběžný poslech čteného textu "Bráška v bříšku" (zejména při odpoledním odpočinku nebo příležitostně);
- rozhovory s dětmi o přečteném, poslání maminky, funkce lékaře, zdravotní sestry;
- práce s tematicky zaměřenými knihami, encyklopediemi;
- kresba lidského těla, hlavní orgány, funkce krve, pupík;
- společná tvorba jídelního lístku (třídění - co je správná a nesprávná výživa);
- tvorba mapy - co děláme celý den (péče o naše zdraví);
- tvorba piktogramů - denní režim v MŠ;
- aktuální využívání situace.
2. Rovina
Sledování vývoje konkrétní rodiny, kde čekají miminko (s citlivou dohodou a přístupem):
- pravidelné komunitní kruhy - rozhovory o změnách v rodinách (foto) a v konkrétní rodině (jak a kde jsem se narodil);
- rozhovory s nastávající maminkou, ale i s tatínkem, co vše musí udělat, připravit, vývoj v rodině před narozením;
- návštěva obchodu s kočárky, potřebami a oblečením pro miminko;
- návštěva maminky s miminkem v MŠ, demonstrace péče o miminko;
- námětové hry na rodinu - panenky v kočárcích, na lékaře, rychlou záchrannou službu;
- námětové výtvarné činnosti - kreslení, malování, modelování;
- pracovní listy - lidské tělo;
- nácvik tematicky zaměřených básniček a ukolébavek - příprava na vystoupení;
- námětově zaměřené pohybové aktivity - zdravotní cviky, pohybové hry;
- návrh, jak vychovávat vlastní miminko.
3. Rovina
Vytvoření třídního miminka a soustavná péče o něj (realizace nápadů učitelek):
- společná debata o pohlaví (rozvést rozdíl mezi chlapcem a dívkou - hry, hračky, zájmy, vzájemné vztahy, oblékání, účes, pohlavní orgány, WC);
- společná dohoda - jméno miminka (rozvést různá jména - svátky v kalendáři, sluchové hry, počáteční a poslední hláska, písmeno, rytmické činnosti, počty slabik ...
- výbavička pro miminko - řešení problémové situace (co vše potřebuje, jak je obstarat), spolupráce s rodiči;
- kooperativní činnosti - úprava prostor ve třídě;
- společně vytvořená a důsledně dodržovaná nová pravidla chování s ohledem na miminko (výroba piktogramů nebo textů prokládaných obrázky);
- společná dohoda o rozdělení a realizaci pravidelné každodenní péče (služby i na vycházku, o víkendu);
- soustavná péče o miminko - přebalování, převlékání, krmení, pobyt venku;
- uspořádání slavnosti při příležitosti narození (křtiny v některých rodinách);
- vyvrcholení - vystoupení dětí při vítání občánků v OÚ (MÚ) s třídním miminkem;
- citlivé zakončení - miminko vyrostlo, jde do MŠ.
Provedení projektu:
Učitelky v roli autorů projektu zjistí úroveň znalostí a zkušeností dětí s daným tématem. Promyslí přibližné časové rozložení naplňování dílčích cílů, aby čas zůstal dostatečně volný s prostorem pro aktuální situaci i její změnu, pro aktivní vstup dětí i tvořivost učitelek. Promyslí postupný způsob organizace a forem práce, nabídnou individuální, skupinové a frontální činnosti.
Vhodnou formou ústní, lépe i grafickou, osloví k účasti na realizaci projektu konkrétní rodinu, ostatní rodiče a další zúčastněné. Naváží spolupráci s provozními zaměstnanci (úprava třídy, příprava slavnostního obřadu), osloví zaměstnance OÚ (MÚ), prodejny hraček, dětských kočárků a potřeb pro miminko.
Promyslí citlivý individuální přístup k jednotlivcům i k rodinám dětí, diferencovaný přístup nabídky činností podle individuálních možností jednotlivců. Průběžně budou dětem dávat prostor pro jejich podněty, nápady a přání, a ta podle uvážení a aktuální situace realizovat.
Postupně bude vytvářeno portfolio učitelek (nabídka konkrétních činností, her, literatury, básniček, písniček, pracovních listů a dalších materiálů).
Výsledky úspěšnosti budou učitelky průběžně společně hodnotit, a to i s dětmi. Zejména výrazné výsledky u dětí budou písemně zaznamenávat, výtvory dětí přikládat do portfolia dětí.
Evaluace v závěru projektu nebo jeho jednotlivých fází (vhodné je použít hodnotící škálu např. čtyřstupňovou "ano, spíše ano, spíše ne, ne").
Výsledky u dětí:
- do jaké míry se mladší děti cítily jako platní členové skupiny - pocit důvěry v učitelky, v kamarády a sebedůvěry při realizovaných činnostech;
- do jaké míry měly děti zájem o nabízené činnosti;
- do jaké míry došlo k posílení pozitivních vzájemných vztahů ve třídě i v rodině, k rozvoji slovní zásoby, myšlení, samostatnosti i dovedností;
- do jaké míry se podařilo dodržovat pravidla;
- do jaké míry došlo u starších dětí k posílení pozitivních sociálních vztahů ve třídě k mladším dětem a zejména v rodině - citové pouto k jednotlivým členům;
- do jaké míry zvládají řešení vzniklých situací, vzájemnou dohodu a kooperaci, uplatnění dovedností, uplatnění znalostí a logického myšlení v praktických činnostech;
- do jaké míry byla posílena schopnost dodržovat společně přijatá pravidla;
- do jaké míry byl zaznamenán rozvoj osobní samostatnosti, rozhodnosti, vyjadřování, odpovědnosti, trpělivosti a stálosti, ale i fantazie, tvořivosti, zdvořilostních návyků ...
Úspěšnost projektu:
- do jaké míry se podařilo projekt naplnit;
- do jaké míry se dařila spolupráce s rodiči, s provozními zaměstnanci a s ostatními partnery;
- do jaké míry byly vytvořeny vhodné podmínky věcné, psychohygienické, jak efektivní byla organizace (plynulost), jak účinná byla motivace a hodnocení;
- do jaké míry se dařilo rozvíjet komunikaci a interakci mezi účastníky projektu.
Úspěšnost v rodinách:
Rozhovory nebo i dotazník pro rodiče - k jakému posunu došlo v samotných rodinách, jak se projevilo v chování a jednání dětí, vztazích k sourozencům apod.
Z hodnocení vyvodit závěry pro další postupy při - tvorbě dalších projektů, spoluúčasti s dětmi a s dalšími účastníky, užití motivace, hodnocení, organizace, metod a forem práce, komunikace a interakce.