S rozmanitými materiály i předměty pracovali i někteří umělci. Mezi ně patří i skupina Nových realistů (Nouveaux Réalistes). Vybranými díly umělců z této skupiny se necháme inspirovat při práci s dětmi.
Pár informací pro pedagoga
Kdo jsou Noví realisté?
Skupina Nových realistů (Nouveaux Réalistes) vznikla v Paříži okolo roku 1960. Tvorba těchto umělců je charakteristická tím, že přiřazovali „část skutečnosti" do obrazu či objektu. Mezi její členy patří například Arman, M. Rayss, César, J. Tinguely a další umělci.
Doporučení: V dostatečném časovém intervalu před výtvarnými lekcemi shromaždujeme rozmanitý zbytkový materiál - plastové uzávěry od PET lahví, papírové krabičky od různých potravin, plechovky od nápojů nebo plastové lahve, ale také různé drobné věci nebo části věcí, které již nepotřebujeme - rozbitou hračku, kolíček na prádlo, plastovou lžičku apod.
Představujeme nabídku výtvarných aktivit a předpokládáme, že tato inspirace bude rozšířena o další aktivity, které budou téma rozvíjet a obohacovat podle potřeb dětí a fantazie a tvořivosti pedagoga. Již motivace k aktivitě nám může pomoci při rozšiřování vzdělávací nabídky.
BAREVNÝ STROM
Práce pro dvojice
Poznámka: v časovém předstihu sbíráme plastové uzávěry od minerálek, mléka nebo vod
Cíl výtvarné činnosti:
Motivace
Potřeby a materiál k výtvarné činnosti
Tvrdší karton formátu A4 - A3 (například dno krabice od bot), nůžky, barevné plastové uzávěry od minerálky, vody, mléka, barevné papíry, lepidlo, voskovky, bílá tempera, štětec, provázek.
Příprava
Dvojice si na karton načrtne voskovkou šablonu stromu. Dle obrysu objekt vystřihne. Šablonu poté natře bílou temperou pomocí štětce. Otvor pro zavěšení šablony.
Postup výtvarné činnosti
Další činnosti
Další aktivity
Rozhovor na zahradě MŠ
Pedagog seznámí děti s prací a dílem umělce - Armand Fernández.
Armand Fernández je autorem akumulací (accumulations) - objektů, v nichž shromažďuje reálně použité předměty. Tvoří kompozice - zátiší z rozmanitých věcí (např. z konvic). Patří k umělcům, mezi jejichž názory patří, že je třeba při tvorbě obrazů „vystoupit z plátna". Umělec tvořil také tzv. coupek, neboli rozstříhané předměty, a coleres, tzv. rozbité objekty. Ukázku jeho tvorby najdeme například v publikaci Malířství 20. století - Nashromážděné konvice ve vitríně z plexiskla. 1
NÁŠ NOVÝ AUTOMOBIL
Práce ve dvojici
Poznámka: v časovém předstihu shromažďujeme různé plechovky od nápojů, plastové lahve od minerálek, vod a mléka
Cíl výtvarné činnosti:
Pomůcky k motivaci
Časopis zaměřený na automobily, například Auto - Moto - Revue.
Plechovky od nápojů, plastové lahve od minerálky, vody či mléka, provázky, stužky, nůžky.
Motivace
Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti
Plechovky od nápojů, plastové lahve od minerálek, vod nebo mléka, karton formátu A2 pro každou dvojici, nůžky, temperové barvy, houbičky na nádobí, štětec, špejle, černá tuš, nebozez, nůž.
Příprava
Postup výtvarné činnosti
Další činnosti
Doporučení: Auta vystavíme na různých místech v areálu školy, můžeme je zavěsit také do prostoru. Vymyslíme společně příběh o rodině, která cestovala jedním z vytvořených aut na dovolenou. Vybrané části příběhu nakreslíme voskovkami na papír, tak vznikne výtvarný seriál.
Povídání
Pedagog seznámí děti s umělcem Césarem (vlastním jménem César Baldaccini, 1921 - 1998) a jeho dílem.
Francouzský sochař a tvůrce objektů César proslul svými kompresemi (tzv.compressions dirigées).Karosérie aut nebo jiné kovové objekty stlačoval autolisem do pravoúhlých kvádrů. Mezi lety 1985 - 1986 prováděl například ploché komprese z osobních aut značky Peugeot. Vytvářel však také skulptury, které představují zvětšené části těla, například prsty.
Ukázku z jeho díla najdeme například v publikaci Umění 20. století, je to ukázka díla Ricard - komprese aut (díly slisovaných autokarosérií, 1962). 2
DŮM, VE KTERÉM BYCH CHTĚL BYDLET
Asambláž
Práce pro jednotlivce
Poznámka: v časovém předstihu shromažďujeme plastové uzávěry od minerálek, vod a mléka, umělé barevné síťky od ovoce, rozmanité části věcí nebo drobné věci, které souvisejí s domem - např. klíček, krabička od zápalek, kousek rozbité hračky
Cíl výtvarné činnosti:
Pomůcky k motivaci
Obrázky různých domů z libovolných časopisů, balicí papír formátu A1, barevné uzávěry od plastových lahví, umělé barevné síťky od ovoce, části předmětů, které souvisejí s domem - klíček, krabička od zápalek apod., kousky látek, pytloviny, vlny, provázky, víčka od zavařenin.
Motivace
Pomůcky a materiál k výtvarné činnosti
Barevné uzávěry od plastových lahví, umělé barevné síťky od ovoce, rozmanité části věcí nebo drobné věci, které souvisejí s domem - klíček, krabička od zápalek apod., kousky látek, pytloviny, vlny, provázky, víčka od zavařenin, lepidlo, štětec, karton, temperové barvy, houbička na nádobí.
Příprava
Na karton děti kreslí voskovkou obrys domu, který poté vystřihneme. Záleží na fantazii dítěte (dětí), jaký tvar domu zvolí.
Postup
Závěr činnosti a hodnocení
Instalace výtvarných prací - město. Hodnotíme originalitu, barevnost domů i jejich celkovou kompozici.
Pedagog seznámí děti s umělcem M. Rayssem a výtvarnou technikou asambláží.
Martial Raysse (nar. 1936), francouzský malíř a tvůrce objektů. Proslavil se svými asamblážemi, které tvořil z nejrůznějších materiálů a technik, a reagoval tímto způsobem na konzumní společnost. Později se soustředil na malbu a mytologické náměty. K jeho nejslavnějším expozicím patří retrospektivní výstava v Centre Georges Pompidou v Paříži v roce 1981.
Asambláž je výtvarná technika, při níž se hromadí několik prvků a spojují se v hromadné celky. Název je odvozen od francouzského slova assambler, které znamená spojovat. Často jde o spojování velmi kontrastních materiálů, věcí, částí předmětů.
Další činnosti
MŮJ VYNÁLEZ
Prostorová tvorba
Práce pro jednotlivce
Poznámka: v časovém předstihu shromažďujeme rozmanitý materiál - krabičky, knoflíky, molitanovou drť, korkové zátky apod.
Cíl výtvarné činnosti:
Motivace
Pomůcky k výtvarné činnosti
Krabičky, knoflíky, vatové tampony, molitanová drť..., karton formátu A4, barevné voskovky, lepidlo.
Postup
Další činnosti
Doporučení: Společně malujeme na pruh balicího papíru obrys továrny s rozmanitými stroji. Vytvořené stroje umístíme a nalepíme dovnitř namalované budovy. Vymyslíme pohádkový příběh o továrně, kde se vyráběly prapodivné stroje.
Povídání
1 Leinz, G.: Malířství 20. století. Praha: Rebo, 1996, s. 158, ISBN 80-85815-48-6.
2 Ruhrberg, K a kol.: Umění 20. století. Praha: Slovart, 2004, s. 519, ISBN 80-7209-521-8.
3 Ruhrberg, K a kol.: Umění 20. století. Praha: Slovart, 2004, s. 506, 508, ISBN 80-7209-521-8.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.