Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Soubor cvičení a her byl shromážděn pro potřeby projektu „Dokážu to?" zabývajícího se osobnostní a sociální výchovou pod názvem Zlaté aktivity (Kladno: AISIS 2000). Vychází z poznání, že pro úspěšný a spokojený život potřebujeme určitou úroveň sociálních dovedností. A také ze zkušenosti, že mnoho lidí tyto dovednosti - tak trochu paradoxně - neumí užívat či je dokonce vůbec nemá. Přitom tyto dovednosti je možno (se) učit.
„Jsou to dovednosti, kterým se nelze naučit z knih a nejsou ani vrozené. Učíme se jim pokusem a omylem ve svém každodenním životě. Pro tento druh učení však máme v současné době a při převládajícím životním stylu poměrně málo příležitostí. Učíme se, bydlíme a trávíme svůj volný čas převážně ve velkých skupinách, kdy je jen malá možnost blíže se seznámit s ostatními lidmi, se kterými se setkáváme. Také společenské zvyklosti a pravidla v naší kultuře ve skutečnosti omezují naše možnosti vzájemně se lépe poznávat a dozvídat se, co si o nás ostatní lidé opravdu myslí. Často pak žijeme celá léta v mylných představách o tom, jak nás vidí lidé a jací vlastně ve skutečnosti jsme", říká - za autory projektu - docentka psychologie z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, Soňa Hermochová.
Tyto nesprávné představy o sobě samých, ale i o druhých samozřejmě mohou náš život dál komplikovat - vedou k omylům a ke zklamáním ve vztazích mezi kamarády nebo partnery, k nedorozuměním a konfliktům v rodinách. K tomu, abychom dětem alespoň z části nahradili omezené možnosti přirozeného učení, nabízejí autoři Zlatých aktivit modelové situace. Při nich si děti mohou vyzkoušet a zažít sociální dovednosti formou her a cvičení, naučit se své reakce a chování přesněji vnímat, chápat jeho příčiny a důsledky. A případně je vědomě a záměrně ovlivňovat.
Použitá literatura:
Zlaté aktivity. Kladno: Aisis, 2000.
Navazující články
Zlaté aktivity I.
Zlaté aktivity II.
Zlaté aktivity III.
Zlaté aktivity IV.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025