Odborné články Základní vzdělávání Zlaté aktivity – úvod
Odborný článek

Zlaté aktivity – úvod

5. 7. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.

Anotace

Článek je úvodním textem pro čtyři praktické příspěvky, které obsahují aktivity zaměřené na témata osobnostní a sociální výchovy – na procvičování sociálních dovedností.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Soubor cvičení a her byl shromážděn pro potřeby projektu „Dokážu to?" zabývajícího se osobnostní a sociální výchovou pod názvem Zlaté aktivity (Kladno: AISIS 2000). Vychází z poznání, že pro úspěšný a spokojený život potřebujeme určitou úroveň sociálních dovedností. A také ze zkušenosti, že mnoho lidí tyto dovednosti - tak trochu paradoxně - neumí užívat či je dokonce vůbec nemá. Přitom tyto dovednosti je možno (se) učit.

„Jsou to dovednosti, kterým se nelze naučit z knih a nejsou ani vrozené. Učíme se jim pokusem a omylem ve svém každodenním životě. Pro tento druh učení však máme v současné době a při převládajícím životním stylu poměrně málo příležitostí. Učíme se, bydlíme a trávíme svůj volný čas převážně ve velkých skupinách, kdy je jen malá možnost blíže se seznámit s ostatními lidmi, se kterými se setkáváme. Také společenské zvyklosti a pravidla v naší kultuře ve skutečnosti omezují naše možnosti vzájemně se lépe poznávat a dozvídat se, co si o nás ostatní lidé opravdu myslí. Často pak žijeme celá léta v mylných představách o tom, jak nás vidí lidé a jací vlastně ve skutečnosti jsme", říká - za autory projektu - docentka psychologie z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, Soňa Hermochová.

Tyto nesprávné představy o sobě samých, ale i o druhých samozřejmě mohou náš život dál komplikovat - vedou k omylům a ke zklamáním ve vztazích mezi kamarády nebo partnery, k nedorozuměním a konfliktům v rodinách. K tomu, abychom dětem alespoň z části nahradili omezené možnosti přirozeného učení, nabízejí autoři Zlatých aktivit modelové situace. Při nich si děti mohou vyzkoušet a zažít sociální dovednosti formou her a cvičení, naučit se své reakce a chování přesněji vnímat, chápat jeho příčiny a důsledky. A případně je vědomě a záměrně ovlivňovat.

Cíle aktivit - souhrnný přehled:
  • děti budou vedeny k vnímání pocitů, myšlenek, potřeb u sebe i u druhých lidí - cílem je poznání sebe sama a porozumění jiným lidem;
  • děti si uvědomí, že při svém chování v jakékoli situaci mají možnost volby, že se nemusí chovat podle toho, jak si přejí ostatní (tlak skupiny), ale mohou se rozhodovat sami a přebírat tak zodpovědnost za to, co dělají - cílem je rozvoj schopnosti přijímat svobodná a odpovědná rozhodnutí;
  • k jednomu z důležitých momentů dochází, když si děti uvědomí, že mohou vyjadřovat své postoje, myšlenky a pocity - tím jsou též vedeny k tomu, aby se jimi více zabývaly - cílem je, aby se děti učily srozumitelnou formou sdělovat své myšlenky, názory a pocity; při diskusích, společných polemikách a opakovaných zkušenostech se dětí učí tolerovat chování, pocity, názory a myšlenky druhých lidí - cílem je rozvoj schopnosti respektovat druhé lidi a uvědomění si skutečnosti, že mám právo být respektován;
  • součástí aktivit je přirozené navození modelových situací, ve kterých děti mohou hledat optimální řešení - cílem je rozvoj schopnosti přirozenou formou řešit problémové situace;
  • cílem aktivit je rozvoj dovedností, které dětem pomohou lépe zvládat zátěžové situace, krize, odmítnout nevhodné způsoby chování, ale i alkohol, drogy, kouření apod. - cílem je zvýšit schopnost odolávat vůči potencionálním úskalím, nebezpečím a krizím.

Použitá literatura:
Zlaté aktivity. Kladno: Aisis, 2000.

Navazující články
Zlaté aktivity I.
Zlaté aktivity II.
Zlaté aktivity III.
Zlaté aktivity IV.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Osobnostní a sociální výchova