Hledání, pátrání, výprava, stopování, průzkum, šetření - tak lze přeložit výraz Quest. Mně a mým žákům se zalíbila varianta VÝPRAVA. Vždy jsme doplnili jaká nebo kam.
Přidáme-li web, jedná se o aktivitu s využitím internetu. A rychlý rozvoj informačních a komunikačních technologií a jejich stále snazší dostupnost přímo vyzývá, aby byly využívány také ve vzdělávání. Internet umožňuje vyhledávání nepřeberného množství informací dostupných ve formě textů, obrázků, audionahrávek a dalších z různých oborů. Většina pedagogů i žáci zvládli přinejmenším základy práce s výpočetní technikou. Nabízí se tedy možnost využít World Wide Web pro další učení se, získávání znalostí i dovedností, rozvíjení klíčových kompetencí.
Prosté vyhledávání informací však často vede k zahlcení žáků a mnohdy není efektivní s ohledem na cíle výuky. Na rozdíl od učebnic a encyklopedií, jsou informace na internetu většinou neuspořádané, chaotické a ne vždy věrohodné. Koncem 90. let se objevil nový přístup, který strukturovaně využívá přednosti internetu a současně eliminuje jeho nevýhody, tzv. Webquest.
Informace jsou dnes dostupné nejen v anglickém, ale také českém jazyce. V současné době dává Katedra informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy k dispozici nástroj, který umožňuje každému učiteli pro své žáky takový WebQuest nejen vytvořit, ale též předat a výsledky vyhodnotit, publikovat a archivovat. Velkou předností je, že uživatelé zadání WebQuestů sdílejí na principu: "Toto jsem vytvořil/a já a můžete si vyzkoušet. Já se podívám, co zajímavého mohu použít z Vašich nápadů". Nahlédnout a využít můžete také vy na odkazu www.webquest.cz.
WebQuest může probíhat v počítačové učebně s internetovým připojením nebo vhodné stránky zpřístupníme žákům off-line. Žáci mohou pracovat svým tempem, samostatně, ve dvojicích nebo týmech.
WebQuest by neměl být pouhým vyhledáváním informací. Měl by žákům poskytnou nejen informace, ale také rozvíjet jejich kritické myšlení a další kompetence. Žáci jsou povzbuzováni k tomu, aby informační zdroje analyzovali a využívali je kreativně k vyřešení zadaného úkolu nebo při zpracování projetu.
WebQuest může zahrnovat přímou práci s počítačem, ale také další aktivity ve třídě i mimo školu. Získané informace mohou žáci prezentovat různými formami, jakými jsou například prezentace v Powerpointu, vytvoření projektu, 5-10 minutové zprávy, prosté vyplnění odpovědního archu a následná diskuse, napsání zprávy, esej, článek do časopisu, blog, wiki, podcast, video nebo připravit vlastní WebQuest.
Úlohy typu WebQuestu se staly velmi populární a s využitím vyhledávače je můžeme najít hotové - připravené učiteli, žáky i na komerčních stránkách. Stačí zadat výraz WebQuest, případně dále specifikovat (téma, věkovou skupinu). V anglickém jazyce je stále více zdrojů a náměty můžete nalézt například na www.lesley.edu/faculty/myoder/webquest.pdf nebo na bestwebquests.com, kde můžete volit podle oborů.
Vývoj se nezastavil a metodika WebQuestu je využita i ve 3D virtuálním světě „Second Life" pro jazykovou výuku Howardem Vickersem. kt.flexiblelearning.net.au/...
Za autory jsou považováni Bernie Dodge a Tom March, kteří v roce 1995 vytvořili plán hodiny, který zahrnoval využití odkazů na internetu a pojmenovali jej WebQuest. Oba dva stále publikují na svých webových stránkách a je tedy možné se s jejich názory seznámit. Nahlédněte na webquest.org, questgarden.com, www.bestwebquests.com
Vládnete-li angličtinou, vyzkoušejte si WebQuest o WebQuestu, který připravil Bernie Dodge
edweb.sdsu.edu/people/bdodge/bdodge.html
Vyberte si nejvhodnější variantu podle věkové skupiny, kterou vyučujete na odkazu webquest.sdsu.edu/webquestwebquest.html
Pokud chcete pokračovat česky, prohlédněte si následující přehled možných částí, typy a příklady otázek.
Označte svůj WebQuest zajímavým nebo provokativním názvem
Internet nabízí nepřeberné množství odkazů. Je třeba pečlivě zvážit, které jsou relevantní pro dané téma a uživatele, aby vedly k naplnění žádoucího cíle. Žáci by měli využívat svých stávajících znalostí a dovedností a propojovat je s novými. Webové stránky nejsou encyklopedií. Je však možné najít stránky, které:
Můžete požádat žáky, aby:
Zvažte, zda a jak upřesníte výběr a rozsah, například využití obrazových (obrázky, fotografie, video) a zvukových zdrojů (audio, video), schémat, animací, 3D
Mohou odpovídat na otázky typu:
Zvolte zdroje, například adresy webových stránek, blogy, adresáře, soubory, tištěné materiály, encyklopedie atd. Nezapoměňte na audio a video zdroje jako podcasty, vidcasty, YouTube.
Zveřejněte způsob kontroly výsledků, splnění úkolu a hodnocení.
Shrňte výstupy, zhodnocení, uveďte aktivity do souvislostí a zhodnoťte je pro další využití. Zvažte podněty k dalšímu studiu i zohlednění pro další tvorbu a práci s WebQuesty.
Texty v českém jazyce:
Webový redakční systém a databáze
www.webquest.cz
Náměty na využití různých zdrojů při výuce a pro pedagogy
ages.matmice.com/home/ictja
Texty v anglickém jazyce:
Stránky Bernie Dodge
webquest.org a questgarden.com
Stránky Toma Marche
www.bestwebquests.com
Náměty na využití Webquestu
www.lesley.edu/faculty/myoder/webquest.pdf
WebQuest o WebQuestech
webquest.sdsu.edu/webquestwebquest.html
Zdroj hotových Webquestů řazených podle oborů
bestwebquests.com
Příklad využití metodiky Webquestu ve virtuálním světě Second Life
kt.flexiblelearning.net.au/...
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.