Odborný článek

Alegorie a symbol

11. 2. 2025
Gymnaziální vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

Tato aktivita se zaměřuje na dva částečně související básnické prostředky, alegorii a symbol. Oba prostředky jsou obsaženy v Katalogu požadavků z ČJL pro maturitní didaktický test (viz požadavek 1.9). Jejich rozlišení i nalezení v textu obvykle činí žákům potíže, srovnatelné s vyhledáváním a rozlišováním metafor a metonymií. Proto k prohloubení příslušné dovednosti využijeme řadu podpůrných nástrojů včetně těch digitálních.

Cíl

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

Žák získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost (konfrontace vlastních definic literárněteoretických pojmů s důvěryhodnými elektronickými odbornými zdroji a také s umělou inteligencí).

 

Vzdělávací cíle:

  • Žák objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem a vysvětlí, jakým způsobem se reálný svět promítá do literárního textu, jaký vliv může mít svět fikce na myšlení a jednání reálných lidí.
  • Žák při interpretaci literárního textu ve všech jeho kontextech uplatňuje prohloubené znalosti o struktuře literárního textu, literárních žánrech a literárněvědných termínech (alegorie, symbol).
  • Žák na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky básnického jazyka a objasní jejich funkci v textu.

Pomůcky pro žáky: 

  1. Mobilní telefon / tablet / PC pro vyhledávání informací a vhodných elektronických textů
  2. Případně ChatGPT nebo jiný chatbot

Pomůcky pro učitele:

  1. Dataprojektor, PC pro přehrávání videí (z prostředí YouTube)
  2. Případně ChatGPT nebo jiný chatbot

Popis činností – výuková situace: 

Nutně předchází: úvod k rozboru poezie (například v rámci maturitního opakování anebo v 1. ročníku), lze využít i jako aktivitu v rámci probírání / opakování literárních dějin (konkrétně symbolismu).

1. Uvedení tématu hodiny: Alegorie a symbol

2. Brainstorming: Učitel se ptá žáků, zda by dokázali tyto pojmy odlišit a definovat, uvádět příklady alegorií a symbolů ve známých literárních textech i mimo oblast literatury (například český lev jako symbol).

3. Vyhledávání důvěryhodných zdrojů na internetu: Žáci pracují v malých skupinách (typicky dvojice) a ověřují správnost svých vlastních definic, které uváděli v předchozím bodě. Učitel skupiny obchází a konzultuje s nimi důvěryhodnost konkrétních zdrojů. 

4. Konzultace s chatbotem: Je pravděpodobné, že žáci budou mít k vyhledaným definicím doplňující otázky, případně jim nebude zcela srozumitelný jazyk těchto definic. Obrátíme se s dotazem na vybraného chatbota. Pokud máme k dispozici souhlas zákonných zástupců s prací s AI ve výuce, můžeme nechat zadávat prompty stejné skupiny jako v předchozím kroku. Alternativně třída nabízí prompty a učitel je zadává ve svém účtu, přičemž žákům promítá. 

 

 Příklad odpovědi na prompt Vysvětli mi, jaký je rozdíl mezi alegorií a symbolem:

5. Oprava odpovědi chatbota: Žáci ve skupinách (případně celá třída) vyhledávají chyby či nepřesnosti ve vygenerované odpovědi, tyto chyby opravují s využitím zdrojů používaných v–předchozím průběhu hodiny, případně ověřují na internetu (například v odpovědi výše se objevuje nepřesnost v pojmenování postavy odkazující k Trockému, v českém překladu je postava pojmenována jako Kuliš, nikoli jako Sníh; toto pojmenování vychází z anglického originálu – Snowball).

6. Rozbor konkrétních symbolů v textu – kontext. Učitel přesměruje pozornost na literární směr symbolismus, konkrétně na tvorbu jednoho z francouzských symbolistů Arthura Rimbauda. K evokaci může vhodně posloužit trailer k filmu Úplné zatmění, který zobrazuje osudy dvou „prokletých básníků“ Rimbauda a Paula Verlaina (https://www.youtube.com/watch?v=8eZpsPixVuU). Žáci mohou na základě rozboru traileru (útržků rozhovorů, konkrétních výjevů) objevovat/rekapitulovat biografický kontext Rimbaudovy tvorby. Učitel jejich postřehy koriguje.

7. Rozbor konkrétních symbolů v textu. Z Rimbaudovy tvorby nám postačí jedna sloka (v překladu Vítězslava Nezvala), kterou promítneme třídě (případně rozdáme v tištěné podobě):

A čerň, E běl, I nach, O modř, U zeleň hlásek,

já jednou vypovím váš různý vznik a druh.

A černý korzet, plný rudých much,

jež bzučí kolem páchnoucích a krutých pasek

8. Rozbor symboliky barev. Zaměříme se na symboliku barev v této básni. Jak vidíme, A je spojeno s černou barvou na základě představy černého korzetu. Tento druh oděvu může učitel promítnout a ptát se žáků, zda jim je souvislost zřejmá, nebo spíše vzdálená.

9. Vlastní žákovské příklady symboliky barev. Zadáme žákům úkol: Pracují s pěticí samohlásek, které se objevují v Rimbaudově básni (A, E, I, O, U). Ke každé vymýšlí barvu na základě vlastní obraznosti, neřídí se tedy v tomto kroku obrazností básníka Rimbauda. Žáci pracují samostatně. Následně vybraní žáci svá přiřazení sdílejí třídě a vysvětlují.

10. Reflexe hodiny. Především zjišťujeme, nakolik je žákům srozumitelnější rozdíl mezi alegorií a symbolem.

Zdroje

Reflexe

Metodická poznámka:

  1. Pokud nám zbývá čas, můžeme nechat žáky ztvárňovat hlásky i prostřednictvím tanečních kreací. Jako příklad může posloužit Nezvalova Abeceda v tanečním ztvárnění (https://www.youtube.com/watch?v=hClmkZWxFJs). Žáci mohou hlásky ztvárnit přímo ve třídě (například i ve dvojicích) anebo jim můžeme zadat jako krátký projekt vytvoření fotografií nebo videí právě s tématem zobrazení vybraných hlásek skrze pohybové kreace.

Postřehy z ověřování v praxi:

  1. Při úvodním brainstormingu se ukázalo, že žáci používají častěji slovo symbol než alegorie. Tu si často spojují s příkladem Orwellovy Farmy zvířat nebo s žánrem bajky.
  2. Pokud jde o vyhledávání zdrojů, na internetu jsou k dispozici i celé publikace věnované problematice literární teorie, například Slovník literární teorie (https://edicee.ucl.cas.cz/prirucky/slovnikove/142-slovnik-literarni-teorie). Žáci se ale v mnoha případech spokojí se slovníkovými hesly na Wikipedii. Nevýhodou například hesla Symbol v tomto zdroji je ovšem jeho rozsah, protože dané heslo se nevěnuje výlučně literární oblasti.
  3. K procvičování alegorií se osvědčilo v následující hodině promítnout některou Ezopovu bajku (https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/53/44/17/ezopovy_bajky.pdf) a nechat žáky vysvětlit, čeho je příběh alegorií. U vysvětlení měli využít i příklad z vlastního života (například u bajky Sele a ovce byl zmíněn rozdíl mezi žákem, který nutně usiluje o nějakou známku, a žákem, kterému je v daném momentu lhostejné, jakou známkou bude ohodnocen). 
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.