Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žák získává data, informace a obsah z různých zdrojů v digitálním prostředí; při vyhledávání používá různé strategie; získaná data a informace kriticky hodnotí, posuzuje jejich spolehlivost a úplnost (konfrontace vlastních definic literárněteoretických pojmů s důvěryhodnými elektronickými odbornými zdroji a také s umělou inteligencí).
Vzdělávací cíle:
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
Nutně předchází: úvod k rozboru poezie (například v rámci maturitního opakování anebo v 1. ročníku), lze využít i jako aktivitu v rámci probírání / opakování literárních dějin (konkrétně symbolismu).
1. Uvedení tématu hodiny: Alegorie a symbol
2. Brainstorming: Učitel se ptá žáků, zda by dokázali tyto pojmy odlišit a definovat, uvádět příklady alegorií a symbolů ve známých literárních textech i mimo oblast literatury (například český lev jako symbol).
3. Vyhledávání důvěryhodných zdrojů na internetu: Žáci pracují v malých skupinách (typicky dvojice) a ověřují správnost svých vlastních definic, které uváděli v předchozím bodě. Učitel skupiny obchází a konzultuje s nimi důvěryhodnost konkrétních zdrojů.
4. Konzultace s chatbotem: Je pravděpodobné, že žáci budou mít k vyhledaným definicím doplňující otázky, případně jim nebude zcela srozumitelný jazyk těchto definic. Obrátíme se s dotazem na vybraného chatbota. Pokud máme k dispozici souhlas zákonných zástupců s prací s AI ve výuce, můžeme nechat zadávat prompty stejné skupiny jako v předchozím kroku. Alternativně třída nabízí prompty a učitel je zadává ve svém účtu, přičemž žákům promítá.
Příklad odpovědi na prompt Vysvětli mi, jaký je rozdíl mezi alegorií a symbolem:
5. Oprava odpovědi chatbota: Žáci ve skupinách (případně celá třída) vyhledávají chyby či nepřesnosti ve vygenerované odpovědi, tyto chyby opravují s využitím zdrojů používaných v–předchozím průběhu hodiny, případně ověřují na internetu (například v odpovědi výše se objevuje nepřesnost v pojmenování postavy odkazující k Trockému, v českém překladu je postava pojmenována jako Kuliš, nikoli jako Sníh; toto pojmenování vychází z anglického originálu – Snowball).
6. Rozbor konkrétních symbolů v textu – kontext. Učitel přesměruje pozornost na literární směr symbolismus, konkrétně na tvorbu jednoho z francouzských symbolistů Arthura Rimbauda. K evokaci může vhodně posloužit trailer k filmu Úplné zatmění, který zobrazuje osudy dvou „prokletých básníků“ Rimbauda a Paula Verlaina (https://www.youtube.com/watch?v=8eZpsPixVuU). Žáci mohou na základě rozboru traileru (útržků rozhovorů, konkrétních výjevů) objevovat/rekapitulovat biografický kontext Rimbaudovy tvorby. Učitel jejich postřehy koriguje.
7. Rozbor konkrétních symbolů v textu. Z Rimbaudovy tvorby nám postačí jedna sloka (v překladu Vítězslava Nezvala), kterou promítneme třídě (případně rozdáme v tištěné podobě):
A čerň, E běl, I nach, O modř, U zeleň hlásek,
já jednou vypovím váš různý vznik a druh.
A černý korzet, plný rudých much,
jež bzučí kolem páchnoucích a krutých pasek
8. Rozbor symboliky barev. Zaměříme se na symboliku barev v této básni. Jak vidíme, A je spojeno s černou barvou na základě představy černého korzetu. Tento druh oděvu může učitel promítnout a ptát se žáků, zda jim je souvislost zřejmá, nebo spíše vzdálená.
9. Vlastní žákovské příklady symboliky barev. Zadáme žákům úkol: Pracují s pěticí samohlásek, které se objevují v Rimbaudově básni (A, E, I, O, U). Ke každé vymýšlí barvu na základě vlastní obraznosti, neřídí se tedy v tomto kroku obrazností básníka Rimbauda. Žáci pracují samostatně. Následně vybraní žáci svá přiřazení sdílejí třídě a vysvětlují.
10. Reflexe hodiny. Především zjišťujeme, nakolik je žákům srozumitelnější rozdíl mezi alegorií a symbolem.
Zdroje
Metodická poznámka:
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025