Tento projekt byl realizován v ZŠ v Plané nad Lužnicí a byl inspirován předvánoční atmosférou.
Učitelé 1. stupně a vychovatelky školní družiny vytvořili dvojice, jež měly za úkol vybrat podle svého uvážení libovolnou vánoční ozdobu, kterou budou s dětmi vyrábět. Ve sborovně byl papír s tabulkou (viz příloha 6: Tabulka na zapisování dílen - ukázka), kam se během dvou týdnů zapisovaly názvy výrobků, aby se předešlo tomu, že se v nějaké dílně budou zhotovovat dvě stejné ozdoby. Dále zde byla jména vedoucích, potřeby pro jednotlivé dílny, které musí škola zajistit nebo si mají děti přinést, a místo, kde bude dílna probíhat. Celkem bylo na naší škole nabídnuto 6 dílen:
Učitelé odevzdali hlavní organizátorce pracovní postup a ukázku výrobku - ta měla dětem usnadnit rozhodování při výběru dílny. Aby si děti vyrobily nejméně dvě ozdoby, byla práce rozdělena na dvě části. Od 8:10 do 9:50 hodin probíhala práce v první zvolené dílně a od 10:00 do 11:20 práce v druhé zvolené dílně. Neboli v době od 8:10 do 9:50 bylo v provozu všech 6 dílen a od 10:00 do 11:20 se dílny zopakovaly, ale s jiným obsazením žáků. Zbývajících 10 minut mezi dílnami bylo určeno na přesun.
Děti byly třídními učitelkami v průběhu první vyučovací hodiny seznámeny s nastávajícím projektem. Zástupci tříd si pak na konci první hodiny vylosovali u hlavní organizátorky pořadí, v jakém se během dopoledne budou jejich třídy zapisovat do dílen. Počet míst v dílnách byl omezen, aby byly skupiny početně vyrovnané.
V jedné učebně byly na tabuli přihlášky do dílen s ukázkami výrobků (viz příloha 3 - Přihláška do dílny - ukázka). U každé přihlášky byla také uvedena jména vedoucích, dále místo i čas konání a případně pomůcky, které si mají děti přinést. Zapisování celkem trvalo asi 3 vyučovací hodiny.
Jakmile se zapsali všichni žáci, byly přihlášky hlavní organizátorkou okopírovány a předány třídním učitelům, aby věděli, kam se jejich děti přihlásily a mohli jim zopakovat organizační pokyny a zkontrolovat si, zda jsou děti přihlášeny správně; a ostatním vedoucím dílen (dalším netřídním učitelům a vychovatelkám), aby věděli, kdo se do jejich dílny přihlásil a mohli také v den konání zkontrolovat docházku dětí.
Tentýž den odpoledne si učitelé připravili místnost, v níž bude probíhat jejich dílna (připevnění cedule se jmény přihlášených, výzdoba, pomůcky, koledy na CD, uspořádání nábytku apod.)
Ráno se žáci sešli ve svých kmenových třídách, kde jim třídní učitelky ještě jednou vysvětlily organizaci dne. Od 8:10 začala práce v prvním bloku (přerušena byla jen krátkou svačinovou přestávkou).
Práce byla zorganizována tak, aby děti vytvářely u pracovních stolů heterogenní skupiny složené z různých ročníků - jednak se mezi sebou vzájemně poznávaly, a jednak starší pomáhaly mladším.
Na začátku každé dílny děti dostaly ústní instrukce nebo písemný pracovní postup. Při výrobě vánočních ozdob mohly uplatňovat i svou fantazii - pozměnění tvaru, volba barvy, doplnění detailů apod.). Jejich úkolem bylo kromě zhotovení vánočních ozdob také spolupracovat: vzájemně si pomáhat, chovat se k sobě slušně; udržovat pořádek na pracovním místě a zacházet bezpečně s nástroji. Učitel pouze dohlížel na průběh dílny, v případě potřeby poskytl pomoc a na konci zhodnotil spolupráci skupin i kvalitu hotových výrobků.
Po skončení obou bloků (v 11:20) se děti opět sešly ve svých třídách a postupně od 1. do 5. třídy chodily v pětiminutových intervalech zdobit vánoční stromeček na chodbě. Některé ozdoby si mohly odnést i domů.
Na úplný závěr děti ve třídě vyplnily jednoduchý dotazník ke zjištění zpětné vazby. Ten odevzdaly třídní učitelce, která jej předala po skončení akce hlavní organizátorce. Samozřejmě si žáci sdělovali prožitky i ústně (viz příloha 4 - Hodnotící dotazník - 1. tř. a příloha 5 - Hodnotící dotazník - 2. - 5. tř.).
Projekt probíhal v příjemné atmosféře a bez komplikací. Podle vyplněných dotazníků se dětem velice líbil.
Další použitá literatura:
Časopis Diana - Kreativní TRENDY - Speciál - Vánoční ozdoby. Praha: ROLINO spol. s r. o., 2005. s. 34 - 38.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.