Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci pracují s konkrétní webovou stránkou objasňující, jakým způsobem poskytovatel bude zpracovávat osobní údaje v případě souhlasu s registrací účtu na sociální síti. Informace uvedené na této stránce podrobují reflexi.
V případě potřeby si žáci vyhledávají další potřebné informace na internetu (pro srovnání jiný text výzvy k udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů na internetu, důležité dokumenty k legislativnímu pozadí apod.).
Cíl
Žák umí vyplnit registrační rozhraní (například na Facebooku), rozumí základním informacím v části zpracování osobních údajů.
Žák umí popsat typické jazykové prostředky používané v textech obsahujících informace o zpracování osobních údajů.
Žáci se jistě běžně dostávají do situace, kdy jsou při načtení dosud nenavštívené webové stránky v prohlížeči vyzváni k souhlasu se zpracováním tzv. cookies a dalších nástrojů.[1]
Například na webové stránce Univerzity Karlovy je daná výzva formulována takto:
Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?
Obvyklou reakcí na podobné typy výzev je udělení souhlasu bez delšího rozmýšlení, neboť výzva představuje z praktického pohledu optickou překážku při záměru prohlížet si součásti vybrané webové stránky.
Co ovšem udělení souhlasu v takových situacích konkrétně znamená? Jakým jazykem jsou výzvy psány? Byly by za předpokladu, že by jim žáci věnovali dostatečnou pozornost, vůbec srozumitelné?
Udělení daného souhlasu, a to nejen při prohlížení webových stránek, ale také třeba při zakládání účtu na sociální síti, souvisí se zpracováním osobních údajů, historií vyhledávání i cílenou reklamou. Jedná se o krok, který by měl být řádně zvážen, neboť znamená potenciálně značný dopad na život žáka. Výuka českého jazyka a literatury by v tomto zvažování mohla poskytnout nástroje pro lepší orientaci v daném typu textu. Stanislav Štěpáník a kolektiv v monografii Školní výpravy do krajiny češtiny (2020) k tomuto typu výuky a její potenciální kontroverznosti ve smyslu propagování sociálních sítí uvádějí: „Používáme-li pro demonstraci některých očekávaných výsledků učení prostředí sociálních sítí, rozhodně tím nesledujeme to, že by si žáci měli založit vlastní účty a aktivně je využívat. Snad právě naopak – chceme varovat před riziky, která jsou s užíváním sociálních sítí spojena, a to na základě adekvátního porozumění jejich jazykovému fungování […] Cílem poučení […] je, aby na základě kritického zhodnocení dostupných informací o tom, co vše uživatel o sobě poskytovateli sociální sítě umožňuje shromáždit, si každý žák sám vyhodnotil, zda se uživatelem sociální sítě stát chce, či nikoliv.“[2]
Jak lze tyto problémy řešit?
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
1. Uvedení tématu hodiny – osobní údaje na internetu
2. Stručná evokace – cookies (na základě jakéhokoli příkladu, který promítneme žákům – např. cuni.cz, tj. web Univerzity Karlovy)
Ptáme se žáků, co jsou cookies, jak sami reagují na výzvu k udělení souhlasu s využitím cookies a dalších podobných nástrojů.
3. Práce se zdrojem – Zásady ochrany osobních údajů (relevantní při registraci účtu na sociální síti Facebook), https://www.facebook.com/privacy/policy
Úvodní část „Co jsou zásady ochrany osobních údajů a čeho se týkají?“ doporučujeme reflektovat společně s žáky. Text necháme některého z žáků přečíst nahlas. Následně ověřujeme, zda žáci textu porozuměli, a to prostřednictvím kontrolních otázek (například „Je při registraci možné vybrat si z různých způsobů nastavení zpracování osobních údajů?“). Dále se zaměříme na jazykový rozbor a ptáme se například, jaké emoce text vyvolává a jaké jazykové prostředky se na tom podílejí (například použití 2. osoby množného čísla, pozitivně působící slovník – „užitečné příklady“, „jednodušší jazyk“ apod.).
4. Skupinová práce
Žáky rozdělíme do skupin o zhruba pěti členech a každé skupině přidělíme k rozboru některou z dalších částí zdroje (mimo úvodní části). Každá skupina si stanoví svého mluvčího, který výsledky rozboru následně stručně představí třídě. Každý rozbor se zaměřuje na obsahovou i jazykovou stránku. Žáci si v případě potřeby mohou vyhledávat jakékoli doplňující informace na internetu, případně se ptát chatbota (umělé inteligence).
5. Žákovské prezentace
6. Společná reflexe
S žáky vedeme diskuzi o tom, zda se dozvěděli o fungování sociálních sítí (na konkrétním příkladu Facebooku) něco nového. Ohledně zpracování osobních údajů můžeme uvést, že si samozřejmě lze představit i jiný způsob jejich jazykového uchopení (viz například web Českého rozhlasu a standardní administrativní varianta – https://informace.rozhlas.cz/zasady-ochrany-osobnich-udaju-a-zasady-pouziti-cookies-7754022). Můžeme se žáků zeptat, jakým způsobem by mělo být zpracování osobních údajů sepsáno ideálně – tj. aby bylo pro ně osobně srozumitelné.
Ideálně následuje Kontrolní test.[3]
Úloha 1
Z jakého důvodu je důležité číst zásady používání dat společností?
Úloha 2
K jakým účelům Facebook nevyužívá data o uživatelích?
Úloha 3
Vydáte se na koncert Tomáše Kluse (má svou událost na Facebooku) a na Facebooku potvrdíte, že se této události zúčastníte. Jaký typ reklam vám bude potom Facebook nabízet?
Zdroje
https://vyuka.o2chytraskola.cz/clanek/57/cookies/15066
https://www.facebook.com/privacy/policy
https://informace.rozhlas.cz/zasady-ochrany-osobnich-udaju-a-zasady-pouziti-cookies-7754022
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
[1] K definicím pojmu cookies viz praktický výklad například zde: https://vyuka.o2chytraskola.cz/clanek/57/cookies/15066.
[2] ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1, s. 177–178.
[3] Převzato z ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1, s. 181, upraveno. K úloze 2c: Data se bezpečnostním složkám neposkytují automaticky, ale na vyžádání v souvislosti s vyšetřováním.
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025