Odborné články Speciální vzdělávání Integrace dítěte předškolního věku s kombinovaným postižením
Odborný článek

Integrace dítěte předškolního věku s kombinovaným postižením

19. 6. 2008
Speciální vzdělávání
Autor
Kolektiv pracovnic SPC

Anotace

Příspěvek přináší ukázku systemického přístupu při integraci dítěte s kombinovaným postižením.

„V naší mateřské škole se snažíme o to, aby náš vzdělávací program uspokojoval základní i speciální potřeby dítěte, vytvářel optimální podmínky pro jeho individuální osobnostní rozvoj a přirozené prostředí pro získávání životních kompetencí. Myšlenku integrace dětí se zdravotním postižením do společnosti a inkluze - splynutí v jednu společnost, ve které se všichni vzájemně respektujeme - se snažíme realizovat již řadu let. Chceme všechny děti připravovat na to, aby byly schopny se aktivně vyrovnávat s přirozenou stávající životní realitou." (Ze Školního vzdělávacího programu.)

V poradenství a práci s rodinou využívá naše školské poradenské pracoviště - speciálně pedagogické centrum - systemický přístup k rodině a dítěti.

Díváme se na rodinu jako na složitý celek - systém s jednotlivými členy rodiny ve vzájemných vazbách. Bereme v úvahu významný vliv původních systémů, ze kterých rodiče vyšli, tj. prarodiče i další generace, jejich významné události, dále traumata, těžké sociální události rodu atd.

Rodinný systém má tendence k rovnováze a zároveň stabilita rodiny je zakotvena v neustálých změnách.

Dále využíváme model rodiny (L. Trapková, V. Chvála - „Rodina jako sociální děloha"). Metafora dělohy nám umožňuje pracovat v rámci psychosomatického přístupu, neoddělovat od sebe fyzické, psychické, sociální, ale dobře porozumět spojení bio-psycho-socio (event. spirituálnímu) modelu zdraví.

Rovněž se inspirujeme modelem práce s rodinou Berta Hellingera - rodinné konstelace, ve kterém patří k základnímu fungování rodinného, přirozeného řádu několik principů, například, že:

  • každý člen rodinného systému má právo do něj patřit
  • děti přijímají své rodiče takové, jací jsou, děti berou a rodiče dávají
  • patříme do širší rodiny, do většího systému, např. s prarodiči, sourozenci rodičů apod.

V DIC a MŠ probíhají 1 x měsíčně večery s rodinnými konstelacemi, které vede Radim Ress (žák německých terapeutů) za účasti a následné možnosti konzultací Ing. Mgr. Sevily Kačenové (ředitelka DIC a MŠ a psycholožka SPC).

Podstatou naší hlavní práce je integrace až inkluze dítěte se zdravotním postižením a proto je důležitá práce s celou rodinou.

Za základní podmínku úspěšné integrace dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami považujeme celkové psychické naladění matky. Velmi vhodné a účinné je podporovat psychickou potenci rodičovského páru, aby muž byl schopen dobrým plněním své rodičovské a manželské role snižovat úzkost matky.

Pro zdárný průběh a celkový úspěch integrace dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami má nezastupitelný význam systemický přístup k dítěti a rodině i spolupráce rodiny, školy a školského poradenského zařízení.

Nezbytná je týmová práce zúčastněných odborníků, kteří se neustále vzdělávají, jsou erudovaní i v oblasti nových moderních přístupů a metod.

V příloze přinášíme příklad komplexního působení při integraci dítěte s kombinovaným postižením, které integrujeme v našem zařízení.

Velmi významné vývojové posuny chlapce a celková změna jeho emočního nastavení během 7 měsíců docházky do DIC a mateřské školy Hurbanova, Praha 4 a úspěšnost práce s rodinou jsou dokladem správnosti cesty, kterou se naše centrum ubírá.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Kolektiv pracovnic SPC

Hodnocení uživatelů

Lucie Mottlová
13. 3. 2014, 11:32
Dobrý den, můžete prosím zveřejnit autora článku a datum zveřejnění článku? Ráda bych tento článek použila do mé bakalářské práce, ale to nemohu, pokud nebudu mít tyto údaje. Předem děkuji.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět