Odborný článek

Písemné sdělení

10. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci si procvičí a upevní dovednosti v písemném dělení jednociferným dělitelem. Provedou kontrolu výsledků pomocí sestavení tajenky, kterou naleznou zakódovanou v QR kódech. Aktivita je interaktivní a motivující pro žáky, přičemž zohledňuje různé úrovně dovedností – méně zdatní žáci mohou použít tabulku násobení jako pomůcku.

Úvod

Přínos využití digitálních technologií

Využitím digitálních technologií, jako jsou QR kódy, se v této aktivitě zvýší interaktivita a motivace žáků. Je podporováno efektivnější učení a okamžitá zpětná vazba.     

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • Ovládá běžně používané digitální technologie – tablet.
  • Snímá pomocí čtečky QR kódů.
  • Používá tabulku násobků nebo zná malou násobilku.

Cíl

  • Žáci se naučí správně provádět písemné dělení s jednociferným dělitelem a zbytkem.
  • Každý žák úspěšně vyřeší 8 příkladů na písemné dělení a získá všechna písmena potřebná k sestavení tajenky, kterou následně složí.
  • Žáci, kteří mají potíže s násobilkou, mohou využít tabulku násobení. Tento cíl je tedy realistický a přizpůsobený úrovni dovedností žáků.
  • Aktivita přispěje k rozvoji základních matematických dovedností, konkrétně písemného dělení.
  • Aktivita bude dokončena během jedné vyučovací hodiny (25 minut). Žáci by měli stihnout vypočítat příklady, naskenovat QR kódy, zkontrolovat výsledky a složit tajenku v tomto časovém rámci.

Popis materiálu (vzdělávací aktivity)

Žáci 4. ročníku:

Příprava na výukovou aktivitu

Učitel/ka připraví na tabuli příklady, jejichž výsledky skryje do QR kódů spolu s písmeny tajenky. Každý výsledek obsahuje jedno písmeno. Po vypočítání příkladů a získání všech písmen složí žáci tajenku, kterou mohou následně vyhledat a prozkoumat její význam na internetu.

Evokace

Učitel/ka žákům představí aktivitu jako hru, ve které je cílem objevit skrytou tajenku. Zajímavým prvkem je použití QR kódů, což může zaujmout žáky a zvýšit jejich motivaci k práci. Vysvětlí jim pravidla. Úkolem je vypočítat příklady na písemné dělení jednociferným dělitelem, které má učitel/ka připravené na tabuli. Po vypočítání příkladů si žáci budou moci ověřit správnost výsledků načtením QR kódů. Pod QR kódy je skryt výsledek spolu s písmenem. Písmena jsou seřazena podle pořadí příkladů, což žákům usnadní sestavení tajenky. Pro méně zdatné žáky je povoleno použití tabulky násobků. Před zahájením samostatné práce učitel připomene základní pravidla písemného dělení a postup při řešení příkladů.

Uvědomění si významu:

Během řešení příkladů žáci procvičují písemné dělení. Méně zdatní žáci využívají tabulku násobení jako pomůcku, což jim usnadňuje výpočet. Po vyřešení všech příkladů žáci naskenují QR kódy a porovnají výsledky. V případě chyby mají možnost se k příkladu vrátit a opravit jej. Po získání všech písmen žáci sestaví tajenku. Rychlejší žáci pak vyhledají význam slova na internetu a zapíší si jej do sešitu. Rozšiřují si tak své znalosti o nová a méně známá slova.

Reflexe

Na závěr učitel/ka s žáky reflektuje celý průběh aktivity. Diskutují o tom, co se jim dařilo a kde narazili na obtíže, jak se jim podařilo využít technologie a zda jim aktivita pomohla lépe pochopit a procvičit písemné dělení. Žáci také sdílejí, jaké nové slovo objevili a jaký má význam, případně diskutují o tom, zda se s tímto slovem již někdy setkali a v jakém kontextu.

Zkušenosti s použitím materiálu

Žáci se s nadšením pustili do řešení příkladů, přičemž méně zdatní mohli využít tabulku násobků k usnadnění výpočtů. Cílem bylo procvičit si princip písemného dělení jednociferným dělitelem. Většina žáků se snažila pracovat plynule, aby mohli co nejdříve naskenovat QR kód a odhalit tajenku. Ukryté slovo bylo „KOLO*MAZ“ – žáci ho neznali a jeho význam jim byl objasněn až po vyhledání. Znak „*“ stěžoval vyluštění tajenky. Hvězdička měla svůj význam. Ukazovala žákům, že jde vlastně o složené slovo obsahující dva kořeny. Zároveň si žáci rozšířili svou slovní zásobu o nové české slovo. Někteří žáci měli stále potíže s písemným dělením, a proto učitel obcházel třídu a pomáhal jim pochopit správný postup. Díky tomu, že zdatnější žáci byli zaměstnáni řešením tajenky, mohl učitel věnovat více času těm, kteří potřebovali více podpory. Tito žáci se cítili jistěji a bylo zřejmé, že princip písemného dělení chápou, ale potřebují více praxe. Celkově byla hodina úspěšná a přínosná.

Ukázky prací žáků ze 4. ročníků:

Vyučující si připraví QR kódy s výsledky příkladů a s tajenkou. Na stránkách https://www.qrcode-monkey.com/ zapíše do textu na generování QR kódů výsledek spolu s písmenem tajenky. 

Poté klikne na zelené tlačítko, kde je napsáno „Vytvořte QR kód“. Tento vygenerovaný kód si stáhne do počítače, vytiskne a poté použije pro kontrolu vyřešených příkladů, které žákům připraví na tabuli. Výsledky příkladů by neměly být příliš rozličné, aby žáci výsledky neodhadovali. V mém konkrétním případě jde o takto vygenerované výsledky se slovem „KOLO*MAZ“:

113 055 : 3 = 37 685 K 

58 922 : 2 = 29 461 O

151 172 : 4 = 37 793 L

341 838 : 9 = 37 982 O

206 801 : 7 = 29 543 *

154 495 : 5 = 30 899 M

239 896 : 8 = 29 987 A

218 802 : 6 = 36 467 Z 

Takto připravené QR kódy můžete použít ke kontrole zadaných příkladů a k sestavení tajenky.

Literatura a použité zdroje

[1] – • Qrcodemonkey. 2017. [cit. 2024-9-26]. Dostupný z WWW: [: https://www.qrcode-monkey.com/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace a sebeorganizace

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

• Žáci: digitální zařízení (mobilní telefony, tablety) se čtečkou QR kódů nebo chytré telefony s možností čtení QR kódů