Přínos využití digitálních technologií
Využitím digitálních technologií, jako jsou QR kódy, se v této aktivitě zvýší interaktivita a motivace žáků. Je podporováno efektivnější učení a okamžitá zpětná vazba.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
Popis materiálu (vzdělávací aktivity)
Žáci 4. ročníku:
Příprava na výukovou aktivitu
Učitel/ka připraví na tabuli příklady, jejichž výsledky skryje do QR kódů spolu s písmeny tajenky. Každý výsledek obsahuje jedno písmeno. Po vypočítání příkladů a získání všech písmen složí žáci tajenku, kterou mohou následně vyhledat a prozkoumat její význam na internetu.
Evokace
Učitel/ka žákům představí aktivitu jako hru, ve které je cílem objevit skrytou tajenku. Zajímavým prvkem je použití QR kódů, což může zaujmout žáky a zvýšit jejich motivaci k práci. Vysvětlí jim pravidla. Úkolem je vypočítat příklady na písemné dělení jednociferným dělitelem, které má učitel/ka připravené na tabuli. Po vypočítání příkladů si žáci budou moci ověřit správnost výsledků načtením QR kódů. Pod QR kódy je skryt výsledek spolu s písmenem. Písmena jsou seřazena podle pořadí příkladů, což žákům usnadní sestavení tajenky. Pro méně zdatné žáky je povoleno použití tabulky násobků. Před zahájením samostatné práce učitel připomene základní pravidla písemného dělení a postup při řešení příkladů.
Uvědomění si významu:
Během řešení příkladů žáci procvičují písemné dělení. Méně zdatní žáci využívají tabulku násobení jako pomůcku, což jim usnadňuje výpočet. Po vyřešení všech příkladů žáci naskenují QR kódy a porovnají výsledky. V případě chyby mají možnost se k příkladu vrátit a opravit jej. Po získání všech písmen žáci sestaví tajenku. Rychlejší žáci pak vyhledají význam slova na internetu a zapíší si jej do sešitu. Rozšiřují si tak své znalosti o nová a méně známá slova.
Na závěr učitel/ka s žáky reflektuje celý průběh aktivity. Diskutují o tom, co se jim dařilo a kde narazili na obtíže, jak se jim podařilo využít technologie a zda jim aktivita pomohla lépe pochopit a procvičit písemné dělení. Žáci také sdílejí, jaké nové slovo objevili a jaký má význam, případně diskutují o tom, zda se s tímto slovem již někdy setkali a v jakém kontextu.
Zkušenosti s použitím materiálu
Žáci se s nadšením pustili do řešení příkladů, přičemž méně zdatní mohli využít tabulku násobků k usnadnění výpočtů. Cílem bylo procvičit si princip písemného dělení jednociferným dělitelem. Většina žáků se snažila pracovat plynule, aby mohli co nejdříve naskenovat QR kód a odhalit tajenku. Ukryté slovo bylo „KOLO*MAZ“ – žáci ho neznali a jeho význam jim byl objasněn až po vyhledání. Znak „*“ stěžoval vyluštění tajenky. Hvězdička měla svůj význam. Ukazovala žákům, že jde vlastně o složené slovo obsahující dva kořeny. Zároveň si žáci rozšířili svou slovní zásobu o nové české slovo. Někteří žáci měli stále potíže s písemným dělením, a proto učitel obcházel třídu a pomáhal jim pochopit správný postup. Díky tomu, že zdatnější žáci byli zaměstnáni řešením tajenky, mohl učitel věnovat více času těm, kteří potřebovali více podpory. Tito žáci se cítili jistěji a bylo zřejmé, že princip písemného dělení chápou, ale potřebují více praxe. Celkově byla hodina úspěšná a přínosná.
Ukázky prací žáků ze 4. ročníků:
Vyučující si připraví QR kódy s výsledky příkladů a s tajenkou. Na stránkách https://www.qrcode-monkey.com/ zapíše do textu na generování QR kódů výsledek spolu s písmenem tajenky.
Poté klikne na zelené tlačítko, kde je napsáno „Vytvořte QR kód“. Tento vygenerovaný kód si stáhne do počítače, vytiskne a poté použije pro kontrolu vyřešených příkladů, které žákům připraví na tabuli. Výsledky příkladů by neměly být příliš rozličné, aby žáci výsledky neodhadovali. V mém konkrétním případě jde o takto vygenerované výsledky se slovem „KOLO*MAZ“:
113 055 : 3 = 37 685 K
58 922 : 2 = 29 461 O
151 172 : 4 = 37 793 L
341 838 : 9 = 37 982 O
206 801 : 7 = 29 543 *
154 495 : 5 = 30 899 M
239 896 : 8 = 29 987 A
218 802 : 6 = 36 467 Z
Takto připravené QR kódy můžete použít ke kontrole zadaných příkladů a k sestavení tajenky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.