Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Jak na mimočítankou četbu – pohádky
Odborný článek

Jak na mimočítankou četbu – pohádky

15. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Aktivita umožňuje žákům číst nahlas v domácím prostředí, kde se mohou cítit uvolněněji a lépe se soustředit než ve škole. Čtení v příjemném a známém prostředí může u dětí dlouhodobě podpořit zájem o četbu. Aktivita se zaměřuje na mimočítankovou četbu s pohádkovým charakterem. Učitel získává zpětnou vazbu o tom, že žák skutečně knihu přečetl. Žák si vybere jednu pohádku, nahraje dvouminutovou ukázku a tu převede na QR kód. QR kódy jsou rozmístěny po třídě a žáci ve skupinách poznávají pohádky podle nahrávek. Tímto se ověřuje porozumění textu a znalosti přečtené knihy.

Úvod

Digitální technologie umožňují žákům nahrávat své čtení v domácím prostředí a vědomí, že s nahrávkou bude dále pracováno ve škole, je motivuje číst co nejlépe. Opakovaným čtením a nahráváním textu se žáci zlepšují ve čtení a jsou více motivováni k dalšímu rozvoji svých dovedností.

Cíl

Žák rozvíjí v domácím prostředí své čtenářské dovednosti – zejména plynulost, intonaci a porozumění textu – prostřednictvím nahrávání a sdílení hlasitého čtení pohádek. Čte s porozuměním. Získává pozitivní vztah k četbě. Posiluje své sebevědomí a překonává ostych z veřejného projevu.

Evokace:

Úvodní motivace: Učitel představí žákům úkol – mají doma číst pohádky od Hanse Christiana Andersena. Společně budou diskutovat o tom, kdo byl Andersen a jaké pohádky napsal. Zároveň proběhne rozhovor o významu hlasitého čtení a jeho přínosech (zlepšení plynulosti, intonace, porozumění textu). Žáci budou mít za úkol dvě minuty svého čtení zaznamenat pomocí stránky Vocaroo a nahrávku převést na QR kód.

Demonstrace používání Vocaroo: Vyučující předvede žákům, jak se dostat na stránku Vocaroo, jak nahrávat svůj hlas a jak převést nahrávku na QR kód. Pro snadnější přístup na stránku přepošle žákům odkaz na stránku Vocaroo do sdíleného chatu. Vyučující jim názorně předvede, jak pracovat s webovou stránkou Vocaroo:

Tlačítko mikrofonu je znakem pro nahrávání. Jakmile žák bude chtít nahrávat, stiskne toto červené tlačítko a začne nahrávat zvuk.

Po uplynutí cca 2 minut klikne opět na červené tlačítko. Tím nahrávání zastaví.

Kliknutím na šipku zkontroluje nahrávku.

Pokud je nahrávka v pořádku, vybere možnost „Save“. V dalším okně vybere nabídku „QR Code“. Vytvoří QR kód.

Po vytvoření QR kódu klikne na tlačítko „Save QR code“ (Uložit QR kód). QR kód se uloží do tabletu.

Tento QR kód nasdílí na společnou virtuální nástěnku. 

Žáci:

  1. kliknou na „+“;
  2. nahrají stažený QR kód z přístroje, na kterém provedli nahrávku;
  3. kliknou na „zveřejnit“.

Praktická ukázka přímo ve výuce: Učitel vybere dva žáky, kteří nahrají krátký úryvek z pohádky, převedou ho na QR kód a nasdílí na virtuální nástěnku.

Uvědomění si významu informací:

Domácí čtení: Doma žáci denně hlasitě čtou vybranou pohádku od Andersena před svými rodiči, zaměřují se na plynulost, správnou intonaci a porozumění textu. Jsou-li se svým čtením spokojeni, nahrají dvouminutový úryvek pomocí Vocaroo a převedou jej do QR kódu. Vyberou úryvek zprostřed textu, aby nebyl ihned snadno rozpoznatelný. Vyučující upozorní žáky, že se jim určitě nepovede přečíst plynule úryvek hned napoprvé, protože budou mít trému. Je třeba si čtení nacvičit vícekrát. Budou-li se čtením spokojeni, převedou nahrávku na QR kód a ten nasdílí na virtuální nástěnku. Zároveň mají možnost si doma poslechnout nahrávky od ostatních spolužáků, poznat jejich úryvek, popřípadě posoudit jejich čtení.

Školní prostředí – rozdělení do skupin: V následujících hodinách vyučující rozmístí nastříhané QR kódy po místnosti. Žáci pracují ve skupinách na poznávání úryvků z Andersenových pohádek. Sdílí QR kódy a snaží se společně identifikovat co nejvíce pohádek. Navzájem si pomáhají a radí.

Reflexe

Společné poznávání pohádek: Diskuze o tom, jaké momenty v ukázkách jim pomohly pohádku rozpoznat. Čím se liší Andersenovy pohádky od ostatních. Žáci sdílí své dojmy z pohádek – které se jim nejvíce líbily a co je na nich zaujalo. Reflektují své pocity z čtení před rodiči a nahrávání hlasu. Diskutují o tom, jak jim anonymní nahrávky pomohly překonat ostych a zvýšit sebevědomí při čtení.

Hodnocení a zpětná vazba: Po skončení aktivit žáci diskutují, která skupina rozpoznala nejvíce pohádek a proč.

Závěr: Učitel shrne přínosy celé aktivity a povzbudí žáky k dalšímu čtení a zlepšování svých dovedností.

Zkušenosti s použitím materiálu

Zpočátku měli žáci obavy z nahrávání svého hlasitého čtení, báli se, že jejich přednes nebude dostatečně dobrý. Vyučující proto jako první nahrál ukázku svého čtení a v hodině sdělil dětem své pocity z nahrávání. Vysvětlil jim, že i on sám musel text nahrávat několikrát, protože se přeřekl nebo udělal chybu. Zdůraznil, že je normální dělat chyby a že je důležité snažit se o nejlepší verzi svého čtení. Povzbudil je, aby část úryvku četli několikrát, dokud nedosáhnou plynulého, hlasitého a intonačně správného přednesu. Znovu ukázal žákům, jak se pracuje se stránkou Vocaroo, jak se vytváří QR kód a jak jej posílat na sdílenou nástěnku.

V následujících dnech se virtuální nástěnka začala plnit QR kódy s nahrávkami žáků. Každou hodinu čtení byla jedna ukázka nasdílena jedním tabletem a poté přehrána mezi žáky. Žáci sami začali hádat, kdo je tím čtenářem. Nejprve po očku hleděli na vybraného žáka a po odeznění ukázky zvedali skoro všichni ruce. Někteří rovnou hlásili i název pohádky. Tyto aktivity, zařazené do jednotlivých hodin čtení, povzbuzovaly žáky, aby doma četli a měli pak větší možnost zapojit se do poznávání čtených pohádek. Jak se děti čtení věnovaly v domácím prostředí, poznal vyučující podle jejich aktivity v hodinách čtení.

Po uplynutí termínu na přečtení vybrané knihy proběhla samotná aktivita ve skupinách, kdy žáci poznávali úryvky pohádek. Ve skupinách diskutovali o ukázkách, určovali, o jakou pohádku jde, a sdíleli, podle čeho ji poznali. Předháněli se, kdo poznal pohádku a podle kterých bodů je to právě ta jejich, co si myslí. Při diskusi sdíleli své pocity. Řada z nich prozradila, že bylo pro ně obtížné nahrávku pořídit. Museli úryvek číst ne jednou, ale vícekrát. Nechtěli si udělat ostudu. Také se podivovali nad zvukem svého hlasu a měli možnost více zaregistrovat, kde dělají jaké chyby. Určitě je to motivovalo k tréninku hlasitého čtení. Pohádky se jim líbily. Každý z žáků sděloval, proč se mu vybraná pohádka líbila. Někdo se zamýšlel i nad jejím obsahem a přirovnával děj k současnému. Celkově se aktivita dětem líbila. S nahráváním na stránky Vocaroo neměli žáci problémy. Pokud někdo potřeboval, vyučující mu postup znovu vysvětlil.

Nahrané četby žáků spolu se zpětnou vazbou od vyučujícího

Metodická poznámka

Cílem aktivity je zlepšit čtenářské dovednosti žáků, zejména plynulost, intonaci a porozumění textu, prostřednictvím nahrávání a sdílení hlasitého čtení pohádek Hanse Christiana Andersena. Dalším cílem je posílení sebevědomí žáků a překonání ostychu z veřejného projevu.

Příprava: Vyučující vybere několik pohádek H. Ch. Andersena, které žáci budou číst doma. Je možné nasdílet jim do virtuálního prostoru odkaz na PDF verzi. Zároveň si vyučující připraví virtuální nástěnku, kam mu žáci budou posílat QR kódy pohádek. Připraví si instrukce pro práci se stránkou Vocaroo a vytvoření QR kódu.

Úvodní hodina: Vyučující žákům dá za úkol číst pohádky doma, zdůrazní význam hlasitého čtení. Sdělí, že jejich úkolem je v určité fázi čtení nahrát úryvek svého hlasitého čtení, a to prostřednictvím stránek Vocaroo. Předvede, jak se používá stránka Vocaroo, jak se nahrává čtení, vytváří QR kód a jak se kód sdílí na virtuální nástěnku. Nahrávky žáci nepodepisují, jsou anonymní. Vyučující upozorní žáky, že jejich čtení může, ale i nemusí být ostatními spolužáky poznáno. Vybere dva žáky, kteří přečtou úryvek, nahrají ho na stránky Vocaroo a svou nahrávku převedou na QR kód. Ten pak nasdílí na virtuální nástěnku. Vyučující zdůrazní, že je normální dělat chyby a je důležité se při čtení snažit o co nejlepší přednes. Odkaz na stránky Vocaroo žákům nasdílí do virtuálního prostoru (např. do společného chatu MS Teams) spolu s odkazem na virtuální nástěnku. Starším žákům je možné nahlásit jen název stránky (Vocaroo).

Nyní mají žáci za úkol denně hlasitě číst vybranou pohádku před rodiči. Zaměřují se na plynulost, správnou intonaci a porozumění textu. Během svého čtení jednou nahrají dvouminutový úryvek pomocí Vocaroo, převedou jej do QR kódu a nasdílí na společnou virtuální nástěnku. Úryvek by měl být zprostřed textu. Žáci posílají QR kódy s nahrávkou svého čtení průběžně po dobu, kdy mají knihu číst. Ukázky by měly být odlišné, proto je třeba sledovat, co je na virtuální nástěnce zaznamenáno. Každou hodinu čtení přehraje vyučující jednu ukázku z virtuální nástěnky prostřednictvím jednoho z tabletů a nechá žáky hádat, kdo je čtenář a jaká pohádka byla čtena. Povzbuzujte žáky, aby si doma poslechli ostatní nahrávky svých spolužáků a posoudili jejich čtení. Vyučující může čtenáře povzbuzovat komentáři, které připojí k jejich QR kódu. Zároveň si poslechnuté QR kódy očísluje. Žáky, kteří nemají doma patřičnou techniku, nechá, aby četli ve škole a nahrávku si převedli na QR kód, který nasdílí také na virtuální nástěnku. Mají tak možnost poslechnout si své čtení.

Po uplynutí doby určené pro přečtení knihy: Po vypršení termínu na přečtení knihy vyučující vytiskne QR kódy, nastříhá je a rozmístí po třídě. Rozdělí žáky do skupin. Nechá je poznávat úryvky pohádek ze sdílených QR kódů.

Hodnocení a reflexe:

Ptá se, jaké pohádky poznali a podle čeho. Diskutuje s žáky o jejich zkušenostech s nahráváním a poslechem nahrávek. Povzbuzuje žáky ke vzájemné podpoře a konstruktivní kritice sebe a ostatních čtenářů. Anonymita nahrávek může pomoci žákům překonat ostych a zlepšit jejich sebevědomí. Tato metoda spojuje domácí přípravu s interaktivním a zábavným způsobem prezentace ve třídě, což vede ke zlepšení čtecích dovedností a sebevědomí žáků.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace a sebeorganizace

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Nutné pomůcky:

Učitel/ka - počítač, tablet s připojením k internetu, vytvořenou virtuální nástěnku "padlet" Žák - počítač, tablet nebo mobil s připojením k internetu.