Stupeň vzdělávání: ZŠ
Věková skupina: 13–15
Vzdělávací obor: výchova ke zdraví
Tematický okruh: změny v životě člověka a jejich reflexe
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Pomůcky: počítač, tablet s připojením na wifi
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií
Žák využívá digitálních technologií pro tvorbu a vyjádření digitálního obsahu k velmi osobnímu a aktuálnímu tématu vzhledem k jeho věku. Podporuje otevřenost a kreativitu. Z vyhledaných obrázků vytváří vizuální materiál, který následně prezentuje.
Metodická poznámka:
Téma krásy je velmi aktuální pro 7. až 9. ročník. Rozvíjí a podporuje soft skills. Jedná se o téma, které nelze vypustit, naopak je třeba mu věnovat tolik času, kolik jen skupina vyžaduje. Jde především o kvalitu prožitku a sdílení. Zásadní je dát prostor každému žákovi, každé otázce, myšlence.
Popis vzdělávací aktivity:
Brainstorming na téma krása.
Co pro vás znamená krása?
Učitel zapisuje slova na tabuli, případně může využít platformu Slido. Promyslete si svou odpověď a následně ji zaznamenejte pomocí odkazu na slido.com. Učitel sdílí QR kód pro odpovědi. Následně sdílí odpovědi a společně se žáky diskutuje. Doptává se.
Je ideál krásy stále stejný?
S čím souvisí? Mění se v čase? Bude tomu tak i nadále?
Učitel se žáky diskutuje dostatečně dlouho. Následně pustí video
Následuje čas na reflexi videa, který by měl být dostatečně dlouhý. Připraví tak žáky na následující aktivitu.
A jaký je tvůj ideál krásy?
Brouzdej na internetu a vytvoř koláž deseti postav ideálních žen či mužů, kteří splňují tvůj ideál krásy. Dodrž a respektuj základní pravidlo – postavy jsou oblečené a nesou v sobě pro tebe důležité symboly krásy (úsměv, barva vlasů, barva očí, tvar těla, výška, oblečení apod.)
Na práci máš dostatek času – celý zbytek hodiny. Tvá koláž – stránka dokumentu Word – by měla být celá zaplněna. Prosím dodržuj předem dohodnuté pravidlo slušnosti a vážnosti.
Jak na koláž a výstřižky:
Krok č. 1
Otevři si nový dokument Word a webový prohlížeč.
Začni vyhledáváním tvých ideálů krásy. Nezapomeň na práva týkající se sdílení obrázků – v Google obrázcích klikni na odkaz práva k užití a zadej vyhledat obrázky Licence Creative Commons.
Obrázky s otevřenou licencí můžeš najít i zde:
Krok č. 2
S vyhledanými obrázky následně pracuj pomocí nástroje Výstřižky.
Nástroj Výstřižky lze otevřít čtyřmi způsoby:
Když pořídíš výstřižek, zkopíruje se automaticky do okna nástroje Výstřižky, kde můžeš výstřižek upravit, uložit a sdílet.
Následně klikni na ikonku Kopírovat a vlož do prázdného dokumentu Word.
Krok č. 3
Vlož do Wordu postupně všech deset ideálů krásy z tvého úhlu pohledu. Máš čas do konce hodiny. Koláž ulož a odešli do Teams. V následující hodině sdílej a představ ostatním svou koláž.
DRUHÁ NÁSLEDUJÍCÍ HODINA
V navazující hodině se setkáváme ideálně v kruhu a následuje společné sdílení a prohlížení výtvorů každého žáka. Každý představí své ideály. Učitel se doptává, podporuje a motivuje ostatní ke kladení otázek a ke sdílení pocitů. To je zcela klíčové. Cílem je dostat se k uvědomění, že jsme různí lidé s různými názory a pohledy na krásu. Můj úhel pohledu se nerovná tvému úhlu pohledu. To, co se líbí tobě, se nemusí líbit mně.
Na konci diskuze je důležité shrnout, k čemu jsme došli:
Existuje ideál krásy? Máme všichni stejnou představu o kráse? Proč ne?
Zůstane můj, tvůj ideál krásy stále stejný? Co tě ovlivňuje a proč?
Skutečná krása – krása a Photoshop…
Právě jsme došli k poznání, že neexistuje jeden ideál krásy. Sami na sobě jsme si ukázali, že je pojetí krásy velmi široké a pestré. Proč stále většina z nás propadá pocitům méněcennosti, má nízkou sebedůvěru? Jakou roli zde hrají sociální sítě? Co vše vás k tomu napadá?
Pojďme se nyní společně podívat na zajímavé VIDEO
Učitel žákům pustí krátké video a opět společně se žáky diskutuje. Sdílí poster od společnosti Nevypusť duši.
Závěr hodiny - společná reflexe
Poslední tečka: Vše zakončíme v kruhu. Každý žák sdílí myšlenku, slovo, postřeh – cokoli, co je podle něho dobré říct na závěr a téma tak uzavřít.
Případně je možné využít stejnou aplikaci, kterou učitel využil na začátku hodiny. Ale to vždy záleží na momentální atmosféře dané třídy. V některých třídách mohou tyto možnosti pomoci větší otevřenosti.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Toto téma je vždy velmi ožehavé a plné emocí, myšlenek a dotazů. Hodina byla velmi aktivní, nestačil nám čas na toto téma. Protože to byla poslední hodina denní výuky, umožnilo nám to zůstat ve třídě mnohem déle. Video týkající se skutečné krásy a krásy zobrazené na billboardu žáky velmi zaujalo. Pouštěli jsme si ho čtyřikrát. Využívám toto video již řadu let k tomuto tématu a je zajímavé vnímat stále stejné reakce – šok, překvapení, uvědomění, aha moment.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025