Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Mezipředmětové vztahy v hodině informatiky
Odborný článek

Mezipředmětové vztahy v hodině informatiky

19. 12. 2023 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Tereza Urbánková

Anotace

Článek je určen učitelům, kteří by chtěli využít ve svých hodinách informatiky téma avatar. Důraz je kladen na mezipředmětové propojení s ostatními předměty.

MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY – NÁVAZNOST NA HODINU INFORMATIKY NA PRVNÍM STUPNI

V rámci lepšího upevnění učiva je jistě dobré, aby si žáci konkrétní téma zopakovali a vrátili se k němu i v jiných předmětech, třeba jiným způsobem. Zapracování témat do jiných předmětů motivuje žáky a může v nich vzbuzovat radost z lepšího pochopení a prožití učiva.

Jedním z námětů je tvorba avatara. Avatar je virtuální postavička, která má za úkol reprezentovat uživatele, třeba na sociálních sítích, zejména v případě, že nechce zveřejňovat vlastní fotku.

1. Český jazyk

Na prvním stupni jsem tohle téma zařadila nejprve do hodiny slohu, kdy jsme si s žáky povídali o tom, jak se vidíme my sami nejen po stránce fyzické, ale i duševní. Poté se žáci zamýšleli nad tím, jak je vnímají ostatní lidé, co je vystihuje, jaké jsou jejich přednosti, ale také nedostatky a slabé stránky.

Učili jsme se tak metodám kritického myšlení a hodina byla zajímavým úvodem pro předmět informatiky.

2. Informatika

Tvorbu samotného avatara jsem zařadila do jedné z prvních hodin informatiky, jelikož se děti zábavným způsobem učí uživatelským dovednostem při práci s notebooky, na které většina z nich není zvyklá. Málokdo z mé třídy má doma počítač, děti jsou zvyklé spíše na tablety a mobily, takže ovládání klávesnice a myši nebylo ze začátku jednoduché.

Také jsem považovala za důležité, probrat s dětmi důkladně bezpečnost a ochranu osobních údajů na sociálních sítích. Cílem hodiny bylo vytvořit co nejvěrnější karikaturu sebe sama tak, aby nás podle ní poznali ostatní. Na webové stránce avatarmaker.com stačí vybrat pohlaví a žáci mohou tvořit sami – metodou pokus omyl. Pomocí kroku zpět mohou své chyby napravit a celkový vzhled avatara změnit. Na výběr je zde ze tří variant, žák si může zvolit barvu vlasů, tvar obličeje, nosu, barvu očí. K dispozici je mnoho dalších různých prvků.

Prostředí aplikace avatarmaker.com

Práce žáků 4. ročníku

Hotové práce mi žáci přes školní e-maily poslali a já je vytiskla na barevné tiskárně. Všichni pracovali velmi svědomitě, nesnažili se udělat se „hezčí“.

3. Výtvarná výchova

Dále jsme se tématu avatara věnovali v rámci výtvarné výchovy, kdy jsme tvořili kombinovanou technikou koláž. Každý žák dostal svou vytištěnou karikaturu a dodělával si postavu. Žáci měli opět za úkol vytvořit co nejpřesnější kopii sebe samých. Domalovali si postavu včetně oblečení, které opravdu nosí. Kolem postavy nakreslili věci, které mají rádi a které je vystihují (hudební nástroje, oblíbené zvířátko, jídlo a další věci). Z hotových koláží jsme udělali veřejnou nástěnku na chodbě školy a započali celoškolní hru „Hádej, kdo jsem?“. Ostatní děti ze školy, ale i učitelé, asistenti a další pracovníci se zapojili a tipovali, kdo je kdo.

Výtvory žáků: koláž

Autoři práce si výsledky tipování zaznamenávali, abychom zjistili, komu se cíl (co největší podobnost) nejlépe podařilo splnit.

4. Matematika

V matematice jsme pak z výsledků vytvořili sloupcový graf, který nám pomohl najít vítěze. Žáci se tak tématu průběžně věnovali a lépe si tak upevnili získané poznatky a dovednosti. Myslím, že motivace byla správně zvolená, jelikož i žáci, kterým například nejde matematika, naopak vynikli v jiných předmětech a probírané učivo tak mohli pozitivně „prožít“ s ostatními.

Zvolit správné výukové metody a atraktivní téma je důležité pro to, aby žáci správně porozuměli učivu, ale také, aby je škola bavila. Celý blok aktivit byl zakončen sebereflexí, která vlastně přišla sama od sebe z výsledků grafu – žáci tak sami přemýšleli nad tím, jak se jim podařilo splnit cíl. Dbala jsem na to, aby byly pracovní pokyny z mé strany srozumitelné a žáky práce bavila. Tento námět a jeho mezipředmětové využití určitě doporučuji všem učitelům na prvním stupni.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Tereza Urbánková

Hodnocení od uživatelů

Bořivoj Brdička
26. 12. 2023, 09:53
5 z 5
Výborný nápad! Napadlo mě jen, že postrádám finále, a sice aplikaci avatara v reálné situaci. Obrázek v profilu někde na soc. síti by mohl být příkladem. Ten můj zde na portálu ovšem není typickým avatarem. Je převzatý z kresby prof. Taylora z jedné dávné konference.
5 z 5

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.