MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY – NÁVAZNOST NA HODINU INFORMATIKY NA PRVNÍM STUPNI
V rámci lepšího upevnění učiva je jistě dobré, aby si žáci konkrétní téma zopakovali a vrátili se k němu i v jiných předmětech, třeba jiným způsobem. Zapracování témat do jiných předmětů motivuje žáky a může v nich vzbuzovat radost z lepšího pochopení a prožití učiva.
Jedním z námětů je tvorba avatara. Avatar je virtuální postavička, která má za úkol reprezentovat uživatele, třeba na sociálních sítích, zejména v případě, že nechce zveřejňovat vlastní fotku.
Na prvním stupni jsem tohle téma zařadila nejprve do hodiny slohu, kdy jsme si s žáky povídali o tom, jak se vidíme my sami nejen po stránce fyzické, ale i duševní. Poté se žáci zamýšleli nad tím, jak je vnímají ostatní lidé, co je vystihuje, jaké jsou jejich přednosti, ale také nedostatky a slabé stránky.
Učili jsme se tak metodám kritického myšlení a hodina byla zajímavým úvodem pro předmět informatiky.
Tvorbu samotného avatara jsem zařadila do jedné z prvních hodin informatiky, jelikož se děti zábavným způsobem učí uživatelským dovednostem při práci s notebooky, na které většina z nich není zvyklá. Málokdo z mé třídy má doma počítač, děti jsou zvyklé spíše na tablety a mobily, takže ovládání klávesnice a myši nebylo ze začátku jednoduché.
Také jsem považovala za důležité, probrat s dětmi důkladně bezpečnost a ochranu osobních údajů na sociálních sítích. Cílem hodiny bylo vytvořit co nejvěrnější karikaturu sebe sama tak, aby nás podle ní poznali ostatní. Na webové stránce avatarmaker.com stačí vybrat pohlaví a žáci mohou tvořit sami – metodou pokus omyl. Pomocí kroku zpět mohou své chyby napravit a celkový vzhled avatara změnit. Na výběr je zde ze tří variant, žák si může zvolit barvu vlasů, tvar obličeje, nosu, barvu očí. K dispozici je mnoho dalších různých prvků.
Prostředí aplikace avatarmaker.com
Práce žáků 4. ročníku
Hotové práce mi žáci přes školní e-maily poslali a já je vytiskla na barevné tiskárně. Všichni pracovali velmi svědomitě, nesnažili se udělat se „hezčí“.
Dále jsme se tématu avatara věnovali v rámci výtvarné výchovy, kdy jsme tvořili kombinovanou technikou koláž. Každý žák dostal svou vytištěnou karikaturu a dodělával si postavu. Žáci měli opět za úkol vytvořit co nejpřesnější kopii sebe samých. Domalovali si postavu včetně oblečení, které opravdu nosí. Kolem postavy nakreslili věci, které mají rádi a které je vystihují (hudební nástroje, oblíbené zvířátko, jídlo a další věci). Z hotových koláží jsme udělali veřejnou nástěnku na chodbě školy a započali celoškolní hru „Hádej, kdo jsem?“. Ostatní děti ze školy, ale i učitelé, asistenti a další pracovníci se zapojili a tipovali, kdo je kdo.
Výtvory žáků: koláž
Autoři práce si výsledky tipování zaznamenávali, abychom zjistili, komu se cíl (co největší podobnost) nejlépe podařilo splnit.
V matematice jsme pak z výsledků vytvořili sloupcový graf, který nám pomohl najít vítěze. Žáci se tak tématu průběžně věnovali a lépe si tak upevnili získané poznatky a dovednosti. Myslím, že motivace byla správně zvolená, jelikož i žáci, kterým například nejde matematika, naopak vynikli v jiných předmětech a probírané učivo tak mohli pozitivně „prožít“ s ostatními.
Zvolit správné výukové metody a atraktivní téma je důležité pro to, aby žáci správně porozuměli učivu, ale také, aby je škola bavila. Celý blok aktivit byl zakončen sebereflexí, která vlastně přišla sama od sebe z výsledků grafu – žáci tak sami přemýšleli nad tím, jak se jim podařilo splnit cíl. Dbala jsem na to, aby byly pracovní pokyny z mé strany srozumitelné a žáky práce bavila. Tento námět a jeho mezipředmětové využití určitě doporučuji všem učitelům na prvním stupni.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.