Vzdělávání žáků v 21. století jistě nelze spojovat jen s tradiční výukou, která probíhá pouze ve škole. Cílené „oživování“ učebních situací a související pořádání zážitkově laděných vzdělávacích exkurzí je dnes důležitou součástí školní výuky – patří k moderním vzdělávacím trendům. Reálný přínos širokého využívání vzdělávacích podnětů „zvenčí“ pro žáky do značné míry závisí na promyšlené přípravě učitele. Proto jdeme učitelům vstříc a nabízíme jim jednu z vhodných cest...
Předložené metodické materiály, které jsou určeny k volnému stažení na odkaze https://konference-mam.webnode.cz/metokarty/, vznikly primárně na podporu zvyšování kvality vzdělávání v zapojených pražských školách s důrazem na cílenou aktivizaci žáků. Záměrem odborného týmu bylo vytvořit řadu metodických karet, aby zejména „naši“ učitelé, kteří se účastnili vzdělávacích aktivit (a to i se svými žáky), dostali do rukou v závěrečné fázi realizace projektu jednoduchou textovou pomůcku využitelnou v každodenní vzdělávací praxi v různých vyučovacích předmětech. Cílem bylo zároveň nechat i další zájemce z řad široké pedagogické obce nahlédnout pod pokličku procesu zavádění změn „k lepšímu“, které vyvádějí vzdělávání ze školních lavic a podporují učení v reálném prostředí, včetně vhodného využití edukačního potenciálu paměťových institucí (na příkladu Národního zemědělského muzea).
Jde o moderní vzdělávací trend, jehož promyšlené naplňování může být jedním z KLÍČŮ K ŽÁDOUCÍMU ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY na ZŠ i nižších stupních víceletých gymnázií. Základním předpokladem pro úspěšný výsledek procesu propojování formálního a neformálního vzdělávání je přesvědčit učitele (vyučující napříč všemi oblastmi, obory i předměty) o výhodách i specifikách edukace realizované v mimoškolním prostředí, jejíž poskytovatelé velmi často cílí na rozvoj interakčních dovednosti žáků (souvisí se způsobem výuky napříč vzdělávacími obsahy) a na porozumění sobě samému (wellbeing). V revidovaném RVP ZV se počítá se zapracováním tématu Propojování FaNEF, včetně popisu toho, k čemu se škola zavazuje. Důležitým úkolem moderně smýšlejících ředitelů škol i učitelů je otevřít své školy světu a ve spolupráci s dalšími aktéry ve vzdělávání připravit své žáky na to, že se budou kontinuálně učit v průběhu celého života novým věcem.
Předložený soubor metodických karet obsahuje celkem sedm tematických sad:
Cykly kolem nás, Zdravé město, Život ve společnosti, Příběh obalů, Bude co pít?, Od oštěpu k civilizaci a Jak se žilo v dominiu. Obsah karet vychází jak ze zjištění z pilotáže nových muzejně-edukačních programů pro školy, tak se opírá o výsledky reflexe a hodnocení realizovaných alternativních návrhů klíčových učebních situací.
Za odborný tým Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D., vedoucí projektu a obsahová garantka, která je také členkou užší tvůrčí Koncepční skupiny pro revize RVP ZV
Projekt s registr. číslem: CZ.07.4.68./0.0/0.0/20_079/0002072 byl podporován z Oper. programu Praha – pól růstu ČR. Výzva: 07_20_079; Název: OPPPR_58. výzva SC 4.2 Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.