Vyučovací jednotka se zaměřuje na aktivity směřující k prohloubení učiva Jehličnaté a listnaté stromy, snaží se upevnit dovednost úspěšné kooperace ve skupině, motivovat k zájmu o ochranu přírody.
Aktualita se vztahuje k učivu o dřevinách. 25 m vysoký dub uvolní denně kyslík pro 50 lidí, 500 lidí, 5 lidí? Žáci podtrhnou na tabuli správnou odpověď. Dílčí výstup - zhodnocení činnosti člověka v přírodě, význam lesa, ochrana životního prostředí. Dětem je přečten krátký článek, ve kterém uslyší informaci k vyvození správné odpovědi. Tato aktualita má návaznost na učivo o fotosyntéze. Žáci již chápou nutnost ochrany stromů, zde si reálně představí, jak jsou pro člověka důležité.
Doplňuji informace o akátu (má trny, je medonosný, jedovatý, pochází z Ameriky), který jsme neprobírali. Žáci dopisují postupně na tabuli (znění je v příloze). Frontální práce s tajenkou směřuje děti k třídění již dříve získaných informací o dřevinách a k jejich nové aplikaci.
Žáci budou zapisovat do připravené tabulky pravdivá tvrzení k jehličnatým stromům. Př. 1. Má mělké kořeny (platí o smrku, zapíši 1 do prvního sloupce v tabulce k názvu smrk). Správná políčka v tabulce by se také mohla vybarvovat (např. zelenou pastelkou). Práce je uvedená v příloze.
Nejdříve ústně zopakujeme pojem les jako rostlinné společenstvo o několika patrech (kořeny, přízemí - byliny, trávy, mechy, houby, keřové a stromové patro). Pojem houby využijeme v TV chvilce - píseň "Na tý louce zelený" + pantomima. Integrace s oblastí Člověk a svět práce - Práce s drobným materiálem. V předešlém týdnu v hodině pracovních činností jsme si vyrobili z papíru klobouky - muchomůrky a hříbky, které jsme při písni použili.
Práce ve skupinách se liší zadáním. Směřuje k aplikaci již získaných poznatků o dřevinách a k jejich dalšímu doplnění a prohloubení. Skupiny jsou čtyřčlenné, v každé se vyprofiloval jeden žák, který práci koriguje. Ve skupinách jsou rovnoměrně zastoupeni žáci různého prospěchu.
Informaci ze skupinové práce, kterou jsme společně zhodnotili (vedoucí každé skupiny přečte zápisky, zjistíme, zda odpovídají vytyčenému úkolu, případně je opravíme), využijeme v této frontální činnosti, kdy děti zapisují na tabuli správné pořadí vývoje stromu (jedná se o termín semenáček). Etapy - semeno, semenáček, stromek, strom, plod, starý strom, pařez. Veškeré znalosti ještě prohloubíme při návštěvě Lesní školky, při práci na herbáři a při projektu Stromy. Na herbář mají děti založen samostatný nelinkovaný sešit, do kterého si lepí usušené listy stromů s jejich názvem (na jaře budou takto zakládat byliny). Projekt Stromy zpracujeme jako dvouhodinovou skupinovou práci. Každá skupina si přinese encyklopedii, ve které najde nové neznámé poznatky o dřevinách, připraví si usušené listy, informace z internetu, básničky, říkadla, hádanky a zajímavosti, které se ke stromům vztahují. Vše pak skupinově zpracují na dva listy, doplní obrázky, případně prezentují. Práci skupin vystavíme ve třídě a společně zhodnotíme.
Příloha č. 1 - Nákres tabulí
![]() |
Příloha č. 2 - Písemka a doplňovačka
Pětiminutovka
borovice | ||||||||||
jedle | ||||||||||
smrk | ||||||||||
modřín |
Doplňovačka
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat |
|
Didaktická povaha příspěvku |
|
Forma výuky |
|
Metoda výuky |
|
Předpokládaný časový nárok |
|
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami |
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.