Odborné články Základní vzdělávání Využití Etické výchovy na 1. stupni ZŠ – 3. část
Odborný článek

Využití Etické výchovy na 1. stupni ZŠ – 3. část

4. 6. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Miloš Novotný

Anotace

Článek čitatele seznamuje s Etickou výchovou a jejím využitím na 1. stupni ZŠ v podobě závěrečného shrnutí ve vazbě na předchozí příspěvky.

Text je součástí seriálu příspěvků. Předcházející články: Využití Etické výchovy na 1. stupni ZŠ - 1. část a Využití Etické výchovy na 1. stupni ZŠ - 2. část.


Shrnutí

Výchovné působení v Základní škole v Nemyčevsi je založeno na výuce více ročníků v jedné třídě. Tento fakt výrazně ovlivňuje i schéma řazení jednotlivých dílčích aktivit. Je nutné, aby pořadí vyhovovalo nejen nácviku základních prosociálních dovedností, ale i praktické využitelnosti v každodenní výuce jednotlivých ročníků.

Obr.
1. Obr.

 

 

Základním kamenem soužití v jakémkoliv týmu je vzájemné seznámení. Ani naše práce se v tomto neliší a aktivity zaměřené na seznámení tvoří úvod každé práce. Od prvého školního dne je nezbytnou základní dovedností umět naslouchat. V prvních dnech určitě učiteli, aby žák věděl co a jak má dělat. Naslouchání je proto zařazeno hned za seznamování. Neklid a neustálé štěbetání prvňáčků je dalším problémem, se kterým se musí vyrovnat každý učitel v prvých dnech nového školního roku. Nácvik ovládání hlasitosti mluvy jednotlivce i kolektivu je nutné zařadit co nejdříve. Zvládnuté této aktivity posiluje příjemné klima třídy.

V naší škole je základní výukovou metodou komunikační nebo výukový kruh. Je zapotřebí žáky co nejdříve naučit sdělovat a přijímat informace v kruhu. Po naslouchání a ovládání hlasitosti je kolečko informací logickým pokračováním aktivit s dětmi. Ke zlepšení komunikace je třeba dalšího postupu - zrakový kontakt. Následuje nácvik pozdravu, čímž se dostáváme k základům společenského chování. Zařazujeme úsměv, nácvik otázky, prosby, poděkování a omluvy. Všechny aktivity je třeba neustále opakovat a procvičovat a vytvářet z nich jednotný vzorek chování. Učitel by se přitom měl vyvarovat neustálého napomínání a spíše používat pochvaly a povzbuzování.

Závěr

Bylo by naivní se domnívat, že po absolvování celého souboru aktivit, bude život žáků ve třídě bezproblémový. Učitel se musí neustále k jednotlivým aktivitám v různých obměnách vracet. Po několikaletých zkušenostech s výukou tří a čtyř ročníků v jedné třídě je naše úspěšnost viditelná už po jednom roce. Nejvíce v době, kdy se z prvňáků stávají druháci. V tuto chvíli opravdu poznáme, jak jsme byli ve svém úsilí úspěšní. Vztah vyššího ročníku k opět nastoupivším prvňákům je úspěchu tím největším důkazem. V každodenní školní praxi je vidět, jak se starší umějí chovat k mladším spolužákům, trpělivě jim pomáhají, jak umějí samostatně pracovat podle písemného výukového plánu.

Obr.
2. Obr.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – et al. Etická výchova. Praha : EFČR, 2005.
[2] – NOVÁKOVÁ, M. et al. Učíme etickou výchovu. Praha : EFČR, 2005.
[3] – LENCZ, L.; KŘÍŽOVÁ, O. Etický výchovný metodický materiál. Praha : EFČR, 2000.
[4] – BADEGRUDER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha : Portál, 1994.
[5] – VALENTA, Josef . Učit se být. Praha : Agentura STROM & AISIS, 2003. 95 s.
[6] – NOVOTNÝ, M. Rozvoj prosociálních dovedností v mladším školním věku, Kurz etické výchovy . Hradec Králové , 2007.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miloš Novotný

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Klima školy / třídy