Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika je jednou ze závěrečných prací pedagogů - účastníků kurzu Osobnostní a sociální výchovy C, který byl součástí projektu „Dokážu to?".
Cíle pro oblast osobnostní a sociální výchovy |
|
Zapojili se všichni? |
Zpočátku byla atmosféra rozpačitá. Po připomenutí faktu, že to jsou jejich pocity, nejsou ani dobré, ani špatné a hodnotit si je může jenom každý sám pro sebe, se potupně uvolňovala. Zapojili se všichni. |
Co se osvědčilo? |
Osvědčilo se, že předcházely lekce, které navodily atmosféru důvěry. Pro tyto aktivity je třeba, aby nikdo neměl pocit, že upřímnost může být zneužita. |
Jakých jsme se dočkali překvapení? |
Pro mne bylo překvapením, s jakým zaujetím se mládež zabývá pocity a jak, přestože to v naší kultuře není zvykem, je ochotna o pocitech mluvit. |
Která naše zkušenost může platit obecně? |
Silně nás ovládají stereotypy způsobené výchovou. |
Cíl vyučujícího |
Činnost |
Organizační forma |
Pomůcky |
1) Pozorně sledovat lidi kolem sebe a odhadovat jejich pocity. |
1) Učitel (nebo účastník, se kterým se vyučující předem domluví) zahraje drobnou pantomimu - chování, které má jasně čitelné neverbální signály (např. nervózní očekávání). |
1) Všichni sedí v půlkruhu. |
|
2) Postupně, v krocích rozebrat pozorované chování. |
2) Postup zapsaný na flipchartu:
|
2) Společná práce celé skupiny. |
2) Flipchart |
3) Definování jevu „pocit" (a identifikace vlastních jaké pocity můžeme zažívat?) |
3) Vlastní definice pocitu. Vlastní seznam pocitů (častých; zajímavých; nežádoucích atd.). Reflexe: Udělat na flipchart přehled pojmenovávání pocitů. Pocity vyjadřujeme v pojmech emocí (pozor na záměnu pocitů s postoji nebo myšlenkami). |
3) Samostatná práce, beze slov. |
3) Poznámkové sešity Flipchart |
4) Zpřesnění myšlení o stejnosti a různosti pocitů u lidí pocitech. |
4) Pocity různých lidí jsou i nejsou stejné.
|
4) Práce ve skupinách |
4) Psací potřeby, společný papír |
5) Uvědomit si, že co je jednomu příjemné, druhému může být naopak nepříjemné. |
5) Při společné práci se skupinou rozdělit pocity na příjemné a nepříjemné; žádoucí a nežádoucí.
|
5) Skupinová debata. |
|
6) Uvědomování si vlastních negativních pocitů |
6) Identifikovat:
|
6) Individuální práce členů každé skupiny. |
|
7) Sdílení tématu negativních pocitů |
7) Skupiny vybere dva nežádoucí pocity, jimiž se chce zabývat. Rozebere je podle schématu - příčiny - projevy - pomoc.
|
7) Skupinová práce. |
7) List na flipchart |
8) Identifikace toho, co pomáhá mně i druhým. |
8) Prezentace práce skupin se změřením na „recepty" |
8) Prezentace výstupů práce. |
|
9) Vlastní „AHA" z této lekce. |
9) Každý si zapíše vlastní závěr z této hodiny. |
9) Samostatná práce |
9) Pracovní sešit |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: