Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika je jednou ze závěrečných prací pedagogů - účastníků kurzů osobnostní a sociální výchovy, který byl součástí projektu „Dokážu to?".
Cíle pro oblast osobnostní a sociální výchovy |
|
Cíle pro jiné oblasti |
|
Bylo dosaženo cílů? |
Jsou děti, které jistě uměly reprodukovat své pocity již před absolvováním lekce, a jiné, které stále zápasí s řečovými dovednostmi. V závěrečné reflexi však sdělil své pocity ostatním kupodivu každý, přestože některé děti zpočátku hovořit vůbec nechtěly. Smělost a vstřícnost ostatních dodaly zřejmě odvahu i jim. Pokud si z projektu odnesly alespoň dovednost formulovat (třeba i krkolomně) své názory, považuji to za úspěch. I malé a nepatrné posunutí dopředu je přece krok. |
Zapojili se všichni? |
Žádné z dětí neodmítlo účast v jakékoli aktivitě, do projektu se zapojily všechny, i když pochopitelně s různým osobním nasazením. |
Co se osvědčilo? |
Osvědčila se prezentace tématu lekce formou „tajemného dárku" - její relativní nedostupnost udržovala žáky v příjemném napětí a atmosféra ve skupině byla po celou dobu trvání projektu velmi tvůrčí. Osvědčil se i obsah dárku - lísteček pro každého z účastníků s výkladem jednotlivých jmen. Význam svých jmen děti až na výjimky neznaly a jejich vzájemným sdělováním se bavily ještě několik dnů. |
Co se neosvědčilo? |
V případě, že si děti na lístečky napíšou své jméno ve tvaru, ve kterém jsou rády oslovovány, je třeba počítat s tím, že při následující aktivitě - pantomimickém vyjádření vztahu k vlastnímu jménu - bude tento vztah vždy kladný. Což ovšem nemusí být na škodu - záleží na cíli, který sledujete. |
Jakých jsme se dočkali překvapení? |
Když jsem z vlastní zvědavosti vyzkoušela níže uvedený projekt bez větších změn v devátém ročníku a k velkému překvapení zjistila, že „deváťáci" pracují se stejným zaujetím jako dvanáctiletí. |
Která naše zkušenost může platit obecně? |
Hravé jsou všechny děti - bez výjimky věku. Netradičními a zajímavými způsoby učení nedáváte dar jen svým žákům, ale i sami sobě. |
Cíl vyučujícího |
Činnost |
Organizační forma |
Pomůcky |
Čas |
Uvědomění si vlastních pocitů Rozvoj představivosti Slovní produkce nápadů |
Obal. Učitel přinese zabalený dárek, oznámí žákům, že téma hodiny zůstane prozatím skryto. Ptá se na pocity, které v nich zabalený dárek vyvolává. Pak specifikuje balíček jako symbol „já", žáci diskutují, co všechno by mohlo být „obalem". Učitel navrhne žákům představu „jména" jako obalu. |
Komunitní kruh Vstupní diskuse |
Krabice zabalená a ozdobená jako dárek obsahující uvnitř lístečky s křestními jmény členů skupiny a výkladem významu jednotlivých jmen, příp. dalším drobným dárkem |
10 min. |
Pohybové uvolnění, regulace výrazového pohybu |
Třeseme. Žáci se volně pohybují prostorem, na znamení se individuálně vyjadřují neverbálně, pouze tělem: 1) písmenko, které roste; 2) písmenko, které se houpe; 3) písmenko, které se nemůže rozhodnout; 4) písmenko, do kterého se dá schovat; 5) písmenko, které spojuje. Na poslední znamení se spojí do dvojic. |
Pohybová hra |
Libovolná hudební nahrávka, přehrávač |
5 min. |
Komunikace Aktivní naslouchání Vlastní slovní reprodukce slyšeného |
Zkoumáme tvar. Žáci ve dvojicích vzájemně zjišťují: 1) kdo jim vybral jméno a proč? 2) jak by se byli jmenovali, kdyby byli opačného pohlaví? 3) jak mají rádi, když jim říkají, kdo je tak oslovuje? To, co o druhém zjistili, pak reprodukují ostatním. |
Diskuse ve dvojicích |
|
15 min. |
Sebepoznání Schopnost neverbálního sdělení Kreativita |
Potěžkáváme. Žáci si na kartičky napíší jednotlivá písmena oficiální varianty svého jména. Pantomimicky pak jednotlivě vyjadřují (obrazem či pohybovou kreací) svůj vztah k vlastnímu jménu, případně vývoj tohoto vztahu. |
Individuální pohybově dramatické vyjádření |
Bílé kartičky, fixy či jiný kreslicí materiál |
10 min. |
Sebepoznání Kladné hodnocení Komunikace |
Očicháváme. Žáci individuálně pracují s vlastními kartičkami: 1) nejoblíbenější písmeno mého jména, proč?; 2) moje + (v čem jsem dobrý) s využitím písmen jména jako prvních písmen slov označujících mé klady; 3) moje hora (čeho chci dosáhnout) opět s využitím písmen; Reflexe Další klady a plány možno doplnit v diskusi. |
Individuální výtvarná činnost Slovní hodnocení
Diskuse ve skupinách nebo společně |
Kartičky se jmény z předchozí aktivity, fixy či jiný kreslicí materiál |
10 min. |
Schopnost vyjádření vlastního názoru Komunikace Spolupráce Kreativita |
Přibližujeme se. Žáci na podlaze z kartiček se svými jmény vytvářejí „pavoučka" (princip domina) tak, že vždy na jedno jméno navazuje jméno další, společná písmenka „vyrůstají" z plochy ve formě „stanů", děti zdůvodňují své rozhodnutí připojit se právě k určitému jménu. Pozor - je třeba předem dohodnout, jaké jméno bude první (rozhodne skupina) a jak se bude řešit, pokud o totéž písmenko bude mít zájem více žáků. |
Diskuse o způsobu řešení úkolu, návrzích řešení, možných úskalích, příp. řešení konfliktu. Realizace úkolu. |
|
15 min. |
Sebepoznání |
Čas na snění. Žáci v relaxační poloze v kruhu si sami vnitřně zhodnotí, zda se během předchozích aktivit nějak „posunuli". |
Individuální reflexe |
|
5 min. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.