Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika je jednou ze závěrečných prací pedagogů - účastníků kurzu Osobnostní a sociální výchovy B, který byl součástí projektu „Dokážu to?".
Cíle pro oblast osobnostní a sociální výchovy (střední úroveň obecnosti cílů) |
- vyjadřování pocitů a zážitků - dovednost dojednat specifický a pro danou situaci adekvátní komunikační kód |
Bylo dosaženo cílů? |
Děti si při činnostech uvědomily, jak byly rušeny těmi, kteří nedodržovali pravidla a mluvili. Žáci pracovali v náhodných dvojicích, zjistili, že ti, co se znají málo, si méně důvěřovali. Objevili různost postojů - co se nelíbí jednomu, může se líbit druhému. |
Co se osvědčilo? |
Osvědčilo se střídání úloh při činnostech, slabší dítě ve dvojici bylo povzbuzováno svým partnerem, nikdo nebyl ve své práci sám, měl podporu druhého ve dvojici. |
Jakých jsme se dočkali překvapení? |
Děti všechny činnosti prováděly pečlivě, soustředěně, pomalu, i když jindy jsou zbrklé a neustále mezi sebou soutěží. |
Která naše zkušenost může platit obecně? |
Děti si zvykají na činnosti OSV, samy je vyžadují a lépe se dovedou vyjadřovat o svých pocitech. I v komunikaci některých dětí je vidět posun k lepšímu. |
Cíl vyučujícího |
Činnost |
Organizační forma |
Pomůcky |
Čas |
1. Vytvoření náhodných dvojic |
Neverbální komunikace - oční kontakt, mrkání |
Chůze po prostoru, skloněné hlavy, na povel zvednout hlavu a mrknutím si najít nebližšího kamaráda do dvojice. |
|
2 min. |
2. Naslouchání, soustředění pozornosti |
Vysvětlení pravidel hry „Vysílač a přijímač". |
Dvojice se dohodnou, kdo bude vysílač, kdo přijímač a jaké zvukové signály, zvuk bude vysílač vydávat, aby přijímače bezpečně vedl při pohybu prostorem. |
Je-li to třeba, jakékoliv předměty na zvukové signály |
5 min. |
3. Provedení hry |
"V" vysílá signál a snaží se bezpečně vodit "P" po prostoru. |
"P" zavře oči. "V" vysílá domluvený signál. Společně procházejí prostor. Nemluví, používají jen dohodnutý zvukový signál. Po 2 minutách se vystřídají. |
|
5 min. |
4. Schopnost vyjádření pocitů, názorů ve dvojicích |
Ve dvojicích povídání o provedené činnosti (její reflexe). |
Sedí ve dvojicích a společně probírají průběh, co se jim dařilo, jak se cítili. |
|
3 min. |
5. Soustředění, naslouchání, najít svůj vysílač |
Obměna hry. |
"P" v jedné řadě, zavřít oči, "V" v řadě proti nim na druhém konci prostoru, promíchat se, výměna |
Potřeby na zvukový signál |
5 min. |
6. Reflexe |
Ve dvojicích (možno i ve čtveřicích) povídání o provedené činnosti a porovnání s činností předchozí. |
Diskuse skupin; zveřejnění témat z diskusí při společné reflexi |
Papíry, fixy |
10 min. |
7. Relaxace na závěr |
Hravá masáž „Les". |
Všichni stojí bokem do kruhu, posílá učiteli vzkaz po kruhu, když se k němu vrátí, posílá další. |
|
10 min. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.