Odborný článek

Vrby se nám zelenají

12. 5. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Alžběta Palatinová

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: S využitím jarního tématu seznámit děti s dalšími tradicemi a zvyky naší kultury a umět vnímat změny v přírodě.
Časový rozsah: 3 týdny
Věková skupina: 3 - 6 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: S využitím jarního tématu seznámit děti s dalšími tradicemi a zvyky naší kultury, umět vnímat změny v přírodě.
Časový rozsah: 3 týdny
Věková skupina: 3 - 6 let


Cíle tématu

Vytváření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře, rozvíjení dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat. Rozvíjení společenského a estetického vkusu, rozvíjení pohybových dovedností a kultivovaného projevu. Procvičování výslovnosti pomocí říkadel k tématu.

Očekávané kompetence

Všímat si změn a dění v nejbližším okolí, osvojit si elementární poznatky o lidových zvycích, koordinovat lokomoci, sladit pohyb se zpěvem, vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu, zvládat základní hudební dovednosti, zazpívat píseň, rozlišovat rytmus, spolupracovat při praktických činnostech.

Činnosti k tématu
  • vycházky k zahrádkám a do lesoparku
  • pozorování a vyprávění o změnách v přírodě (počasí, ovzduší, růst trávy, rašení listů vrby, růst prvních jarních květin, péče o ně...)
  • výroba Morany (použili jsme velkou vařečku, na kterou jsme z textilu vytvarovali větší loutku)
  • seznámení se s lidovými zvyky, prohlížení obrázků, vynášení Morany, vítání jara, malování kraslic
  • zhotovení vrbových větviček (nastříhali jsme krepový papír na tenké proužky a přivázali jej na větvičky, které si děti nasbíraly v lesoparku)
  • výtvarné ztvárnění písně (výtvory jsme použili k výzdobě třídy)
  • kresba květin (tyto artefakty daly děti jako dárek rodičům)
  • nácvik rozpočitadla, písní a tanečku
  • využití hry na rytmické nástroje, pohybové vyjádření písně
Zásobník

Písně a tanečky

  • Vrby se nám zelenají
  • Uvíjíme věneček
  • Otevřelo jaro zem
  • Co mi povíš

Říkadla

  • Stojí javor u potoka
  • Zimu jsme vám odnesli
Pomůcky
  • přírodniny
  • obrázky s motivy Jara
  • výtvarné pomůcky
  • Orffovy nástroje

Hodnocení dětí (co se děti naučily, poznaly, získaly, apod.)

  1. Děti dokázaly záměrně pozorovat a všímat si změn v okolní přírodě, nacházet znaky jara, orientovat se v pojmech zima a jaro, naučily se nazpaměť krátké texty.

  2. Děti se dokázaly vyjádřit prostřednictvím hudby a hudebně pohybových činností, zvládly základní hudební a instrumentální dovednosti.

  3. Instrumentální hra odpovídala stavbě říkadla a jeho hudební formě, kterou si děti zvolily samy. Po zvládnutí základních rytmických figur si 5-6leté děti vytvářely vlastní doprovod, což představovalo určité osamostatňování hry na instrumentální nástroje (dřívka, činelky, triangl).

  4. U pohybového vyjádření jsme rozvíjeli dětskou taneční představivost - děti začaly chápat, co všechno lze pohybem znázornit a vyjádřit.

  5. Z výtvarného projevu dětí, z barevného pojetí jejich kreseb, které vznikaly bezprostředně po hudební chvilce, jsme poznali, jak na děti působila barva zvuku v rytmicko-melodickém cvičení.

  6. Při řešení problému - vytvořit vlastní doprovod k písni - hledaly děti různé možnosti a varianty, využily vlastních předchozích zkušeností, fantazie a představivosti, vědomě vyvíjely určité úsilí.

  7. Z hezkého a příjemného zážitku měly radost nejenom děti, ale i rodiče.

Jaké oblasti jsme jednotlivými činnostmi obsáhli?
Obrázek
1. Obrázek
Autor
Alžběta Palatinová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* přírodniny * obrázky s motivy Jara * výtvarné pomůcky * Orffovy nástroje